שליפות

אחד על ארבעה

לקראת הבחירות והדרישה לאיחוד של מפלגות הימין כינסנו את ראשי עוצמה יהודית, המפלגה שהייתה חלק מאיחוד מפלגות הימין ופרשה לאחר שלטענתם זכו ליחס לא הוגן מחבריהם באיחוד.
ברוך מרזל, מיכאל בן ארי, בנצי גופשטיין ואיתמר בן גביר, כולם תלמידיו של הרב כהנא, זכורים כמי שניסו בכל בחירות להיכנס לכנסת. למעט פעם אחת, שבה נכנס מיכאל בן ארי מטעם חזית יהודית לאומית לאיחוד הלאומי בתשס"ט, לא היו נציגי המפלגה בכנסת, אך קולם נשמע היטב מחוץ לה.

מיכאל בן ארי (56) הוא יו"ר עוצמה יהודית, ד"ר ללימודי ארץ ישראל וארכאולוגיה, חוקר ימי בית שני, מלמד בישיבת הרעיון היהודי, מרצה וחוקר במכללת אורות. הוא הקים את המדרשה לידע המקדש, היה ח"כ בכנסת ה-18, ועוזרו הפרלמנטרי היה איתמר בן גביר. בבחירות הקודמות נפסל בן ארי מריצה לכנסת.
ברוך מרזל (60) נפצע בלבנון בקרב עם אנשי קומנדו סורים וחיסל אותם. היה מזכירו של הרב כהנא בכנסת ופעיל בתנועתו וכן היה פעיל מרכזי בגוש אמונים ובהקמת ההתיישבות ביו"ש. מזוהה עם היישוב היהודי בחברון ועם מערת המכפלה. הקים את הכנסת האורחים בחברון, וכל חייל ששירת בחברון מכיר את הצ'ולנט של מרזל.

אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי.

איתמר בן גביר (43) התחיל את פעילותו הפוליטית בתנועת כך כשהיה בן 14, ומאחוריו רזומה עשיר של תיקים בגין הפגנות ומחאות. ברובם יצא זכאי. בעקבות המלצה של השופט ברק למד משפטים, ובה בעת שימש עוזר פרלמנטרי של ד"ר מיכאל בן ארי. נאבק על הסמכתו לאחר התנגדות של השמאל, וניצח. פתח משרד עורכי דין מוביל ועומד מאחורי מאות הצלחות, ובראשן זיכוי הנאשם בפרשת הצתת הדורמיציון לאחר שבית המשפט פסל את הודאתו בשל עינויים.
בנצי גופשטיין (50) הוא יו"ר ארגון להב"ה למניעת התבוללות בארץ הקודש. הוא ואשתו ענת משקיעים את מרב כוחם להצלה ולשיקום של בנות יהודיות שהיו בקשר עם ערבים. למד בישיבת הרעיון היהודי של הרב כהנא עם ד"ר מיכאל בן ארי.

מהי עוצמה יהודית?
מיכאל: "השילוב של מצד אחד זקיפות הקומה היהודית של עם ישראל ששב לארצו ולא מתרפס עוד בפני הגויים לאחר שהקב"ה קיים את הבטחתו וחזרנו למרחבי ארצנו, ומצד שני זהירות מהסכנות שאורבות לפתחנו ואי-הטמנת הראש בחול. לא רק ה'עשה טוב' של ההתיישבות והאחיזה בארץ אלא גם ה'סור מרע' מהאיומים הפנימיים שיש עלינו. אנחנו לא מתעלמים מהם.
"שמירה על הזהות היהודית של המדינה, על האופי היהודי מפני מי שמתנכל לתשתית שמחזיקה את הסיבה לקיום של המדינה היהודית. אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי.
"עוצמה יהודית זו לא רק לאומיות אלא גם יהדות. מה שמיוחד בנו זה שאנחנו לא מתייפייפים, אנחנו לא מתעלמים מבעיות. אנחנו אומרים דברים שאחרים לא מעיזים לשים על השולחן. הם אומרים שהתבוללות זו שואה וחוזרים בהם, אנחנו אומרים שהתבוללות זו שואה ולא חוזרים בנו".

איתמר: "אנחנו ייחודיים בתפיסות שלנו ובחיוניות של כל המערכת הפוליטית בעוצמה יהודית. בע"ה כשניכנס לכנסת השינוי יהיה גדול כי נגרור את כל המערכת לשיח אחר, לכיווני פעולה אחרים ולמציאות אחרת.
"אם עוצמה יהודית בפנים, נתניהו יותר ימני, וכל מי שמימין לנתניהו יצטרך להיות ולפעול הרבה יותר מהיום. לצערנו ממשלת ישראל, ממשלת הימין שהייתה כאן לאורך כל השנים האחרונות, לא פעלה כמצופה. אנחנו רואים היום את חאן אל אחמר, את התגובה הרפה נגד עזה, ששורפים לנו דרום שלם ואפס הרתעה כלפי האויבים, ולכן אנחנו מאמינים שאם עוצמה יהודית תיכנס לכנסת, ובע"ה תהיה גם לשון המאזניים, זה ישנה את כל התמונה כולה".

 

מיכאל בן ארי: "אין סיבה למדינה יהודית אם אין פרהסיה ציבורית בשבת. אין סיבה למדינה יהודית אם אנחנו מפרים את כל הכללים של המשפחה היהודית, שהיא סוד הקיום של העם היהודי. מי שבא לרסק את זה, בא לרסק את העם היהודי."

 

איתמר בן גביר: הכול תלוי בידידים שלנו. אם ירצו ויפנימו שצריך לתת מקומות שתואמים את הקהל שאנחנו מביאים, מעולה, ואם לא, נרוץ בעוצמה. נקווה שאף אחד לא ינסה אותנו

ברוך: "עוצמה יהודית היא התנועה היחידה שמחברת את כל סוגי האנשים שהם בעד תורה, בעד עם ישראל ובעד ארץ ישראל. מחב"ד עד הפלג הירושלמי, דתיים-לאומיים, חילונים ומסורתיים, כל הסוגים מתקבצים סביב האמת של עוצמה יהודית. אני חושב שחוץ מהליכוד, שהוא תנועה הרבה יותר גדולה, לא תראה פסיפס כזה בשום מקום אחר. אצלנו יש אנשים שכל מה שמטריד אותם זה עם ישראל ותורת ישראל. ללכת לפי מה שהיהדות אומרת".

בנצי: "עוצמה יהודית זו גאווה יהודית, לא להתפשר, לא להגיד משהו ולסגת ממנו. להיות גאה ביהדות ולהיות ימין אמיתי שמאמין בה' ולא מפחד ממה שיגידו הגויים והשמאלנים".
האם העזיבה שלכם את איחוד מפלגות הימין סופית?
ברוך: "לא עזבנו. מהרגע הראשון הם לא עמדו בהסכמים ופגעו בכבשת הרש הקטנה שלנו. הם לא עמדו בהסכם, ואנחנו הבנו שהם לא רוצים אותנו וחזרנו לפעול כמו שפעלנו תמיד".
איתמר: "בהחלט נפגענו קשות מכל ההתנהלות של איחוד מפלגות הימין. התחושה הייתה שהשתמשו וזרקו. אם היה צריך עוד הוכחה, החשיפה האחרונה של הפנייה שלהם לנתניהו להוריד את השם שלנו מהמשא ומתן הוכיחה זאת. אבל אחרי כל זה לא נתנו גט כריתות, אנחנו בעד חיבורים. אך כל חיבור שיהיה, צריך שיהיה הגון וראוי ושעוצמה יהודית תקבל בו את המקומות הראויים. היום במערכת הפוליטית כולם מבינים שבלי עוצמה יהודית בפנים עלולה לקום ממשלת שמאל".

לרוץ עם שקד זו אופציה?
בנצי: "אנחנו לא פוסלים שום אפשרות".
ברוך: "מאחר שאנחנו לא רואים את עצמנו קרובים לאף אחת מהתנועות הקיימות, כבלוק טכני אנחנו יכולים לרוץ עם כל מי שלא יפגע בעקרונות שלנו".
איתמר: "יש לי הערכה אמיתית לאיילת שקד. יש בינינו מחלוקות אידאולוגיות, אבל רב המשותף על המפריד. היא עשתה קדנציה טובה כשרת משפטים, ואני בהחלט לא פוסל חיבור איתה. חיבור גדול לדעתנו יכול למנוע הקמת ממשלת שמאל".

ומה עם מפלגת נעם?
בנצי:
 "את הערכים של מפלגת נעם על משפחה נורמלית אנחנו מרימים כבר שנים. אנחנו הראשונים שהפגינו נגד מצעד הגאווה, ואנחנו מזמינים את מפלגת נעם להצטרף אלינו לגוש".
ברוך: "אנחנו לא פוסלים שום חיבור עם אף אחד, ודאי לא עם מי שיש לנו קווים רבים משותפים איתו".
למה צריך את מפלגת עוצמה יהודית? אין מספיק מפלגות במגזר החרד"לי?
מיכאל: "אחד הדברים שאי אפשר להגיד עלינו הוא שאנחנו מגזריים. אנחנו לא מגזריים. את הנושא של אסון המסתננים היינו הראשונים שהעלינו בכנסת. אנחנו העלינו את זה לסדר היום הציבורי, זה לא עניין את הציונות הדתית. אנחנו נהיה בלוד במקום שבו יש מצוקה, אנחנו נהיה בעפולה גם אם בג"ץ נלחם בהם, אנחנו נהיה למען תהילה נגר, ולא נעמוד מנגד כשיענו ילדים יהודים כדי להתייפייף בעיני מישהו".

 

בנצי גופשטיין: אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות

 

בנצי גופשטיין: אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות

איתמר: "מסתבר שאנחנו מדברים לעם ישראל בצורה הרבה יותר מובנת מכל מיני גורמים שחושבים שהם מחוברים לעם ישראל, אבל כשהם הולכים להתראיין הם מדברים במושגים אחרים לגמרי שלא מבינים אותם. אנחנו מדברים בגובה העיניים לכל ישראלי וישראלית בכל מקום, ודווקא החיבור של עוצמה יהודית מצליח להלהיב גם חילונים וגם חרדים שלכאורה רחוקים מהציונות הדתית. עוצמה יהודית מגלמת את החיבור ואת הקירוב לבבות.
"דווקא התפיסה שאנו קיצוניים לא עומדת במבחן המציאות. צריך להגיע לכנסים שלנו. עשינו סטטיסטיקה של המצביעים שלנו, ויש לנו עשרות אלפי תומכים מהשכונות. השפה שאנחנו מדברים מובנת ויכולה להתחבר לכל עם ישראל".
ברוך: "המנוע של עוצמה יהודית הוא אהבת ישראל. הרב כהנא החדיר בנו אהבת ישראל: תתחיל בזה שאתה אוהב את היהודים, אתה יכול לשרוד מה שכל אחד עבר פה. אתה רואה את בנצי, עם הרדיפה המשטרתית עליו, את מיכאל, שיום אחרי שנפסל חזר לפעילות, את איתמר, שמשמיצים אותו בתקשורת. כולם פה לא באו בשביל לקבל, הם באו בשביל לתת".
איתמר: "הזכירו כאן את הפסילה של מיכאל; בפסילה של מיכאל צריך לעשות חשבון נפש בציונות הדתית. מי שהובילו את גל ההשמצות נגדנו הם כל מיני גורמים דווקא מהציונות הדתית, כנראה ניסו לרקוד מה יפית. אבל אותם גורמים צריכים להבין: לא לעולם חוסן. היום זה אנחנו ומחר זה יכול להיות כל אחד אחר, אפילו מלב ליבו של המחנה. הסיפור שקרה עם הרב רפי פרץ ממחיש את זה".
ברוך: "אנחנו הראשונים שיצאנו להגנתו למרות כל מה שקרה. אפילו מהמפלגה שלו לא הגנו עליו".בנצי: "עד שהוא חזר בו".

איתמר: "צריך להבין את מוסר ההשכל מהסיפור הזה. גורמים מהבית היהודי כל הזמן דאגו מה יהיה הדימוי שלהם, מה יקרה אם יראו אותם מצולמים עם בן ארי או עם מרזל. הגורמים אמרו על ברוך ובנצי שהם לא יכולים לרוץ באותה רשימה כי זה לא נראה טוב, אבל הציבור רואה את זה הפוך. דווקא מי שמנסה להראות כמה הוא יפה וכמה הוא נחמד בסופו של דבר הופך להיות הלא אהוד ולא נחמד בקרב כל מיני ציבורים".

האם אתם לא חוששים מפסילה של ארבעתכם? אתם לא כל כך אהודים על רשויות המשפט.
בנצי: "קודם כול, איתמר קיבל הכשר מבית המשפט העליון, גם ברוך מרזל הוכשר כמה פעמים. מיכאל ירוץ עוד פעם, ואני אחליט בהמשך".
איתמר: "לגבי ההחלטה של בית המשפט העליון, קראתי את פסק הדין בעניין מיכאל והתביישתי, אני אומר זאת כמשפטן. האפליה והאכיפה בררנית, העובדה שאותו הרכב שפסל את מיכאל הכשיר את שונאי ישראל שהבאנו לבית המשפט הקלטות שלהם שבהן הם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אבל אני חושב שדווקא הפסילה של מיכאל הגבירה את הביקורת על בית המשפט העליון וחידדה את ההבנה במחנה הימין שצריך שינוי. היום אין ח"כ אחד במחנה הימין שלא סבור שצריך להיות שינוי מהותי בבית המשפט העליון".
האם לא חשבתם למתן את דעותיכם? הרי רבים בציונות הדתית מסכימים איתכם בחלק מהדברים אך חוששים מהקיצוניות שלכם.
בנצי: "אנחנו לא קיצוניים. אהבת ישראל זה לא קיצוני, הרבי מקוצק אמר שרק סוסים הולכים באמצע, האנשים הולכים בצדדים. אם זה אמת, צריך לעשות. זה לא עניין של קיצוניות".
ברוך: "הרב כהנא היה אומר לנו: 99 אחוז אמת זה שקר. אנחנו הורגלנו לומר אמת".

 

ברוך מרזל: מאחר שאנחנו לא רואים את עצמנו קרובים לאף אחת מהתנועות הקיימות, כבלוק טכני אנחנו יכולים לרוץ עם כל מי שלא יפגע בעקרונות שלנו

איתמר: "זה שוב הנתק בין האמירה לציבור: במערכת הבחירות האחרונה אמרו לי במטה השטח של איחוד מפלגות הימין: סע לישיבה בדימונה, לחבר'ה בנחלים, לגוש עציון, הפעילים של הציונות הדתית חייבים אותך. יש לכם עוד חברי כנסת, אמרתי להם, אני עובד 18 שעות ביממה, תנו לי לסיים את יום העבודה ב-2:00 לפנות בוקר ולא ב-4:00. אבל הם ענו לי שהחבר'ה בישיבות מזדהים דווקא איתי ורוצים שאני אבוא לדבר.
"מדהים, בכל ישיבות הציונות הדתית, באולפנות, בריכוזי האוכלוסייה ואפילו בגבעת שמואל וברעננה מזדהים עם העמדות של עוצמה יהודית. להגיד שבציונות הדתית מסתייגים מחלק מדעותינו זה לא נכון. אנחנו מרגישים את השטח, אנחנו מסתובבים הרבה מאוד במוקד של הציונות הדתית וחשים את האהבה. להגיד שהציונות הדתית נגדנו זה לא נכון, נהפוך הוא. אנחנו מקבלים הרבה אהבה מהציבור, ועכשיו הגיע הזמן שגם הפוליטיקאים של המגזר יכירו בחשיבות שלנו".
אז בבחירות הקרובות תרוצו במפלגה משותפת עם חיבור אחד גדול?
איתמר: "אנחנו מקווים ומאמינים בחיבור גדול, וכבר ראינו שאפילו כאשר התחברנו רק עם הבית ותקומה הבאנו הצלחה, אבל הכול תלוי בידידים שלנו. אם ירצו ויפנימו שצריך לתת מקומות שתואמים את הקהל שאנחנו מביאים, מעולה, ואם לא, נרוץ בעוצמה. נקווה שאף אחד לא ינסה אותנו"

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…