הרב ח. יפרח

שאלה:

קורה לי שאני הרבה פעמים לחוצה לפני מבחנים, אירועים או כל מיני סיטאציות בחיים. אני עובדת על עצמי להשתפר אבל לא מצליחה למצוא דרך. אשמח לעזרתכם, מה אפשר לעשות?

תשובה:

ראשית, חשוב להבין שלחץ הוא חלק מהשגרה. הגיוני מאוד שיהיו מצבים שילחיצו אותנו – וזה בסדר גמור. חשוב שאנחנו נשלוט על הלחץ כשהוא מגיע ולא שהוא ישלוט עלינו. לא לפחד כשלחץ מגיע, אלא לתת לו מקום ולקבל אותו כחלק מהחיים.
אני חושבת שהעבודה העיקרית היא להקדים תרופה למצבי הלחץ. כלומר, לעבוד על עצמנו כשאנחנו לא בזמן לחץ, כדי למנוע מצבים שיביאו אותנו לידי לחץ. אפשר לעשות זאת באמצעות מודל אפר”ת. 
אירוע פרשנות רגש תגובה.
אירוע: תוכניות שהשתבשו לנו, מורכבות שנתקלנו בה. יש מציאות כלשהי מקובעת שלא תזוז ושעומדת מולנו.
פרשנות: הפרשנות שלנו לאירוע שקרה.
רגש: התחושות שהרגשנו לאחר הפרשנות – לחץ/רגיעה.
תגובה: איך הגבנו לסיטואציה בפועל. 
המפתח להימנעות ממצבי לחץ:
הפרשנות – ככל שנעבוד על פרשנות נכונה לסיטואציות, תיווצר השפעה ישירה על הרגשות – לא תהיה תחושת לחץ. ועל התגובה – נפעל ברגיעה בהתאם למצב. המודל הזה משתלב מקסים עם היהדות. היהדות טוענת שהאדם צריך להשתמש בשכל שלו ולהשליט אותו על הרגשות שלו. מוח שליט על לב!
איך מפרשים נכון סיטואציה?
חיזוק חשיבה חיובית ואופטימית: אם יש שני תרחישים לסיטואציה, אחד בכיוון שלילי ואחד בחיובי – עלינו לבחור בחיובי. עלינו להסתכל על העולם במשקפיים ורודות, לא לשפוט, לדון לכף זכות ולהשתדל להיות אופטימיים כלפי המציאות .
צריך להיכנס לפרופורציות נכונות: כשמודעים למקרי לחץ חמורים יותר, זה מכניס אותנו לפרופורציה לגבי המצב שלנו ועוזר בהקלה בתחושת הלחץ.
לימוד והעמקה באמונה בקב”ה: הכול מדויק ומתוכנן לפרטי פרטים אצל בורא עולם, וכן הכול בא לטובה.
דרכים אפשריות לסיטואציות מלחיצות בפועל: נשימות – לעצום עיניים, להתרכז ולנשום. להכניס לאט אוויר לריאות, לספור 4 שניות. להחזיק את האוויר, לספור 4 שניות. להוציא לאט את האוויר מהריאות, לספור 4 שניות. לעצור ולא להכניס אוויר 4 שניות. וחוזר חלילה…
יציאה לטבע – הציור שהקב”ה צייר בעולם משרה רוגע. ים, נופים, הרים, מדשאות, אלה ועוד משרים תחושות שלוות בן רגע. לפעמים במצב מלחיץ או בתקופה מלחיצה, אפשר לקחת פסק זמן, לצאת, להתבונן בבריאה ולהירגע. החיים יפים 🙂 
יש עוד המון דרכים לשיפור הלחץ בפועל – הרפיות, שמיעת מוזיקה, פעילות גופנית ועוד…
בטוחה שתמצאי את מה שמתאים לך !

2023-01-16
Scroll to Top
גלילה למעלה