איך מעבדים עור בהמה כשרה לתפילין?

הרב חגי בר-גיורא

תשובה:

אתם יודעים איך הופכים עור של בהמה כשרה לבית של תפילין מהודרות? חשבתם פעם לכמה פרטים צריך לשים לב? מומחי בד"ץ העדה החרדית מסבירים את השלבים בהכנת בתי התפילין.
מקור העורות: כואב לומר אבל כיום צריך לעקוב אחרי העורות המיועדים לתפילין. בחלק גדול מהמקרים צריך לוודא שאכן מדובר בעור שמקורו בבהמה כשרה ולא בעור סוס. רוב העורות מגיעים מחו"ל מידי נכרים. אנחנו עוקבים שלא החלו בתהליכי עיבוד העורות, מאחר שהעיבוד חייב להיעשות בידי ישראל, 'לשמה'. רוב העורות מיובאים לישראל לאחר שעברו המלחה ובלא קירור, מה שמוזיל מאוד את העלות של הייבוא. שיטת ההמלחה קיימת גם בעורות המיוצרים בישראל.
אחת הבעיות שאנו נאלצים להתמודד אתן היא שחלק גדול מהמסחר בעורות מקורו במשקים קטנים שנעשית בהם שחיטת בהמות פרטית, ובמקומות אלו קשה מאוד לדעת האם אין בעיית בכורות. חשוב להדגיש שבחלק מהמקרים לאחר עיבוד העור גם מומחה גדול לא ידע להבחין בין עור פרה לעור סוס.
עיבוד העורות: בשלב הראשון בעיבוד נותנים את העורות בחבית ומכניסים לתוכה חומר חריף המעורב בסיד כדי להסיר את השערות. העורות שוכבים בחביות זמן ניכר, ומדי פעם צריך לסובב את החבית. אנו בבד"ץ העדה החרדית מקפידים שאת החבית יסובב ישראל, ושיעשה זאת 'לשמה'. כמו כן אנו מקפידים לסמן את העורות כבר בשלב הזה כדי לוודא שהעורות לא הוחלפו בעורות אחרים וכדי שנוכל לעקוב אחרי כל בית ובית בפני עצמו.

2022-03-09
Scroll to Top
גלילה למעלה