איך תדעו שהלולב כשר?

הרב חגי בר-גיורא

שאלה:

מה הדרך הנכונה לבחור לולב?

תשובה:

לולב ישר: "הלולב צריך להיות ישר, אבל לא כל עקמימות פוסלת אותו. אם הוא מתעקם כלפי גבו הוא כשר. אם הוא מתעקם קדימה או הצידה הוא פסול. ובכל מקרה של ספק עדיף לשאול מורה הוראה.
רק לולב מעץ תמר: זהירות! קיימים עצים רבים שמגדלים מעין לולב ושאינם כשרים כמו ה"לולב" הקנרי שנראה מרחוק ממש כמו לולב רגיל, רק שהוא גדל על עץ שאינו עץ תמר לדעת חלק מהפוסקים ועליו רכים יותר והוא מתאפיין בגמישות שאינה קיימת בלולב מעץ תמר. כך שבבדיקה קלה אפשר להכיר שהוא שלמעשה לא מברכים עליו בסוכות. (לכן צריך אישור כשרות על הלולב).
תיומת: כל אחד, מן הסתם, שם לב שהעלים של הלולב מתאחדים בראשם לשפיץ מחודד. לשפיץ הזה קוראים ה'תיומת'. על פי ההלכה, אם בלולב רוב העלים נפרצו בתיומת, הוא פסול. לדעת המחמירים, אם בעלה המרכזי, שהוא הגבוה ביותר בלולב, יש אפילו פיצול קל בחיבור שבין שני חלקי העלה, הוא פסול. לכן אתה רואה כל כך הרבה אנשים כאן מנסים לברר מה עלה בגורלו של השפיץ של הלולב.
לולב לא יבש: כמו כל שאר שלושת המינים גם הלולב אסור לו שיהיה יבש. אבל מה זה יבש? אם רוב העלים עדיין ירוקים הלולב כשר. אם רוב העלים צהובים או לבנים אזי הם נפסלים.

2021-09-12
Scroll to Top
גלילה למעלה