יהדות עכשיו

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

מירון: הדקות הגורליות והאסון הגדול • עדות מצמררת ב"גילוי דעת":
"לא הבנתי את הממדים של הדבר הזה", יחד עם הקלטות השוטרים שפורסמו ב"כאן 11": "יש לחץ של המונים, מלא אנשים פה אחד על השני, ילדים קטנים" – חושפות בפנינו את הרגעים הקשים מהאסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל

מרון

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון שהתקיימה אור לי"ח באייר ה'תשפ"א, קיפחו את חייהם 45 בני אדם ונפצעו יותר מ-150 אחרים. האירוע הקשה הפך לאסון האזרחי הגדול ביותר של מדינת ישראל מאז נוסדה. כחודשיים לאחר מכן הכריזה ממשלת ישראל ה-36 על הקמת ועדת נאור – ועדת חקירה ממלכתית לחקירת האסון.
אסון מירון התרחש בשל ליקויי בטיחות של שנים, בשל הזנחה של תשתיות ובשל לחצים פוליטיים כאלה ואחרים, אבל לא רק ועל כך בכתבה שלפניכם. לפני מספר ימים חשף בחדשות הערב עיתונאי כאן 11, משה שטיינמץ, הקלטות מהאירוע עצמו, ובהן נשמעים שוטרים בשטח שזיהו את העומס הרב ובמשך חצי שעה ביקשו תגבורת מספר רב של פעמים, אולם, לא קיבלו מענה. מההקלטות עולה כי להתנהלות המשטרה באותן דקות היה חלק מסוים באסון ובממדיו.
נחום (28) מגיע למירון בכל שנה ושנה, וכך הוא נוהג עוד בטרם הגיע לגיל מצוות. שוחחנו איתו השבוע ודיברנו על שהתרחש שם באותו לילה נוראי. כפי שתקראו בהמשך, ההקלטות החדשות לא הפתיעו את נחום שהיה עד לאירועים ואף ראה את אותם השוטרים שנשמעו בההקלטות.
כשאתה הגעת למירון שמת לב למשהו חריג?
״היה מלא ומפוצץ כמו בכל שנה. הדבר היחיד שהיה שונה זה שההדלקות מתבצעות בדרך כלל במוצאי ל״ג בעומר, אבל באותה השנה בגלל שבת הקדימו לחמישי בערב. יכול להיות שבגלל זה היה ציבור קצת יותר גדול במירון״.

הריסת גשר הכהנים, פברואר 2022

הריסת גשר הכהנים, פברואר 2022

הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון

הריסת גשר דב במירון, המקום שבו אירע האסון

המתחם
לפני שנעבור להקלטות עצמן ולנאמר בהן, ננסה לעשות מעט סדר: מדרום-מערב למתחם קבר הרשב"י הוכשר "מתחם ההדלקה" של חסידות תולדות אהרון עוד לפני כ-30 שנה.
למתחם היו קיימות מספר יציאות. אחת מהן, יצאה מהפינה הדרום-מערבית של בניין קבר הרשב"י, ממשיכה במקביל לדרום הבניין ומובילה בסופה אל דרך המיועדת לגברים בלבד ("דרך מהדרין") המגיעה עד לכביש הראשי (866), דרך זו התחילה בגשר שכונה "גשר דֹב", על שם אחד החסידים שהיה פעיל בציון.
רוחב השביל בתחילתו היה חמישה מטרים, וירד כלפי מטה. רצפת השביל הייתה מרוצפת בחלקה באבן ובחלקה בלוחות אלומיניום שעליהם חריצים למניעת החלקה. עד לשעת האסון חצה את השביל לאורכו מעקה ארוך, מעקה שהתעקם ונשבר בשעת האסון והוסר לאחריו.
סיום הגשר שרוחבו הגיע לכשבעה מטרים, היה חסום בסיומו בלוחות פח "איסכורית", כשבצד ימין שכן גרם של 11 מדרגות בטון ברוחב ארבעה מטרים ללא אמצעים למניעת החלקה, וגם הן היו מחולקות בשעת האסון במעקה באמצען. הפער הזה ברוחב המעבר יצר צוואר בקבוק אנושי.
כעת נעבור להקלטות ובסיומן נחזור לנחום.
״איפה כל הקצינים שישנים על האף?!״
00:14: ״כאן במתחם 41 (גשר דב, א״ה) מתחיל להיות קצת לחוץ פה מבחינת אנשים, כמויות מאוד גדולות״. באותה שעה החלה ההדלקה במתחם תולדות אהרן, וגשר דב (41) הוא היציאה ממנו.
00:21: השוטרים ברחבת הכניסה לגשר דב מבינים שמשהו רע עומד לקרות. ״תתחילו להגיע ל-41, מתחיל להיות צפוף פה מאוד, יש פה התקהלות. תגיעו זריז ל-41 מתחיל להיות עמוס פה! יש פה דחיפות, תתחילו לבוא יש פה כמויות של אנשים״. התראה שנייה.
שתי ההתראות נשמעו ברשת הקשר של מרחב עמקים שאחראי על אזור מרון, ולה אמור להקשיב גם תנ"צ שלום אביטן, מפקד המרחב והחפ"ק שמנהל את המבצע המשטרתי במירון.
00:22: במקום סיוע, רחפן משטרתי עולה לאוויר, לא בדיוק הטיפול המתאים לאירוע. חפ״ק: ״תבצע לקיחת תמונה בזום אין זום אאוט״.
00:45: שלוש דקות לפני שהחוגגים מתחילים לקרוס, החפ״ק הראשי מבין שמשהו לא כשורה ופונה לחפ״ק מרחב עמקים. לעומתם, השוטר בשטח יודע שהקצינים לא מתפקדים, והוא פונה לחפ״ק: ״צריך תגבורת ל-41, איפה כל הקצינים שישנים על האף?! שיעלו לפה!״. הבקשות נתקעות ולא מגיעות למעלה לקצינים.
00:24: נחזור ל-25 דקות לפני האסון. גם השוטרים במתחם הקבר הסמוך מזהים עומס חריג שמצטבר במרפסת הכהנים שמעל גשר דב, ומזעיקים עזרה גם הם. כך זה נשמע בקשר שלהם: ״חבר׳ה דחוף אליי למרפסת כוהנים עוד שוטרים, מי שיכול לסגור את הכניסה מכיוון הקברים, לסגור דחוף, יהיה עומס. שלחו לי עוד שוטרים דחוף!״.
00:25: חוסר בהירות בשטח: ״יש אצלי עומס מטורף, לסגור את ההגעה לכיוון מדרגות הכהנים. חברים, לסגור את הכניסה ולשלוח אליי שוטרים, עומס מטורף״. מישהו ברשת הקשר מנסה להרגיע, ומסביר: ״זה בגלל ההדלקה, זה ייקח לפחות עוד חצי שעה. להיות חזקים שמה. שלח מישהו לנסות לווסת עד כמה שאפשר״.
00:44: השוטרים במרפסת הכהנים משתלטים על העומס שלהם, אולם רואים את האסון המתהווה מתחתם. ״חפ״ק 1, 3, תרדו בבקשה לגזרת נוף הגליל שיתחילו לווסת איכשהו תנועה, למה יש פה דוחק מטורף בפנים. דחוף! שיפתחו את התנועה החוצה מההדלקה״.
שוב לרשת הקשר המרחבית. החפ״ק לא מבין שהתגבורת הדרושה נצרכת כדי למנוע קריסה, ולא לסיוע לאחריה: ״תבדוק לי בבקשה אם יש שם קריסה או משהו כזה״, נאמר ברשת הקשר המרחבית. כוח משטרתי פונה לחפ״ק: ״41 תסגרו למטה, אנשים עוברים, כולם רומסים פה אחד את השני, או שמישהו יירד למטה לעצור את הכניסה״. הכוח אומר בשנית: ״חפ״ק, גזרה 41 יש פה עומס של כמות אנשים גדולה, צריכים מישהו… שכוח יגיע לכאן לסגור למטה שכולם רק יצאו ולחסום את הכניסה כי עדיין יורדים במקביל״.

״חפ״ק, אנשים נמחצים בתוך ההמון בפנים…״
00:48: המתפללים מתחילים ליפול זה על זה. שוב זעקת תגבורת: ״חפ״ק, אנשים נמחצים בתוך ההמון בפנים, תשלחו צוות ל-41…״. החפ״ק משיב: ״מטפלים בזה״.
בכל העת הזו כאשר האסון כבר החל בפועל, עדיין קיימת חוסר בהירות. כוח בשטח אמר ברשת הקשר: ״יש שוטרים ב-41, אני פה ב-41 ואין פה כלום״. שוטר מבקש: ״תעשה בדיקה נוספת לעומק, מד״א מדווחים על עשרות מחוסרי הכרה שם״. חפ״ק: ״מה קורה בנקודה שלכם?״. כוח בשטח 34: ״יש לחץ של המונים, מלא אנשים פה אחד על השני, ילדים קטנים״.
לקצונה הבכירה נדרשו דקות ארוכות לאחר תחילת האסון להבין מה מתרחש: חפ״ק: ״האם יש דיווח חריג עם עשרות פצועים בנקודה 41? כן או לא? אנחנו לא מצליחים להבין את זה״.
״שם כבר הרגשתי שזה שונה מהעבר, היה ממש צפוף״
נחום היה בהדלקה של תולדות אהרן ונכנס אליה מגשר דב (41), שקיבל לאחר האסון את הכינוי ״מסדרון המוות״ ונהרס לפני כשנה על ידי הרשות לאכיפה במקרקעין. ״נכנסתי להדלקה והייתי שם עשר דקות, ואז ניסיתי לצאת. מי שעומד בחלק הימני של שטח תולדות אהרן זאת היציאה המובילה״, מסביר נחום. ״משם יוצאים, ויש עוד יציאה בצד השני״.

נחום ניסה לצאת לכיוון גשר הכהנים, הגשר משלים את מרפסת הכהנים ומאפשר לקהל ענק של כהנים להגיע קרוב ככל הניתן לציון. ״התקדמתי לאט-לאט, היו הרבה דחיפות, צפוף נורא. שם כבר הרגשתי שזה שונה מהעבר, היה ממש צפוף. התחלתי להתקדם והצלחתי לרדת קצת בגשר דב״. 

אחרי הירידה יש מדרגות, האסון התרחש בירידה מהגשר ובמדרגות, מרחק של מספר מטרים בודדים: ״התחלתי לרדת באותה ירידה, שם ראיתי ושמעתי אנשים צורחים ‘אי אפשר לנשום, אי אפשר לנשום׳. באותו הרגע לא קלטתי, לא קלטתי שיש איזה סיכון מי יודע מה״. 

״ניסיתי להתקדם ולא הצלחתי. ראיתי אנשים מעולפים והתחלתי לחזור אחורה, זה לא היה קל. היה שם מעקה על הגשר (נשבר בהמשך, א״ה) ובעזרתו הצלחתי לחזור אחורה לשטח הישר של הגשר, השטח של תולדות אהרן״.

״ראיתי שמתחילים לבצע החייאות על אנשים״

נחום ממשך ומספר: ״מעל הגשר בפינה עמדו ארבעה שוטרים שלא עשו כלום. הם ראו את המתרחש כמו שאני ראיתי. אנשים התחילו לדבר איתם, להתחנן אליהם, שיעשו מחסום, שיבקשו עזרה בקשר. והשוטרים ניסו, לא אגיד שלא, אבל הם פשוט התייאשו. כששמעתי את ההקלטות זה לא היה חידוש בשבילי, ראיתי את זה בשטח. השוטרים ניסו לדבר בקשר אבל זה פשוט לא עבד להם״. 

״אנשים התחננו. ניסו לחסום לבד את הגשר למעלה. אני לא יודע חשבונות שמיים, אבל אין לי ספק שאם היו חוסמים את הגשר – וכל שניה במהלך הזה הייתה חשובה – ולא היו יורדים עוד אנשים על אנשים אחרים, היו מצילים אנשים שהיו מצליחים לחזור אחורה״ .

אחרי שראית את ארבעת השוטרים, מה עשית? 

״עמדתי בפינה, שם לא היו את הדחיפות של מי שניסו לרדת. היה דחף בל העומס לרדת מהגשר אבל בפינה הוא היה פחות חזק. עמדתי שם דקה-שתיים וזה כבר היה בלתי אפשרי. הצלחתי להתקדם עוד טיפה ואז יש את המדרגות לעלות לגשר הכהנים. זאת לא יציאה, זה היה סגור במשך כל זמן ההדלקה, משם מגיעים לציון רבי שמעון בר יוחאי. זה היה עשרה מטרים משם ועמדו באותו אזור מאבטחים עם אפודים צהובים זוהרים, הם לא נתנו לעלות. אני קפצתי מהגדר לתוך גשר הכהנים, ושם כבר לא היה את כל הצפיפות. בעצם החוויה שלי שם הייתה של כמה דקות בודדות בסך הכול״. 

מתי הבנת את הממדים של האירוע? שמדובר באסון.

״כשעליתי לגשר הכהנים, עליתי את המדרגות. למעלה יש את השטיבל הראשון, ניגשתי לחלון ושם אפשר לצפות על הגשר למטה, שם ראיתי שמתחילים לבצע החייאות על אנשים. לא אחד-שניים, עשרות. לא ראיתי הכול כי היו חלק שנלקחו לצד, אבל היו עיסויים להמון אנשים. לא הבנתי את הממדים של הדבר הזה אבל התחלתי לקלוט מה קרה״.

משטרת ישראל: "בוצעה עבודת הפקת לקחים סדורה ופרטנית״

למחדל מירון אשמים רבים במשך שנים ארוכות של גרירת רגליים: פוליטיקאים, מקורבים, רשויות, תשתיות לקויות, הזנחה, זילזול ועוד. אך באלו דנו הרבה מאוד מאז האסון. ההקלטות והעדות של נחום מלמדים על כך שהשוטרים בשטח ניסו לפעול בצורה מיטבית. מנגד, הקצינים הבכירים שלא היו בשטח כלל לא הבינו את האירוע ולא היו קשובים מספיק לפקודים שלהם שזעקו לעזרה.   

ממשטרת ישראל נמסר: ״מייד עם קרות האסון נפתחה חקירה פלילית. מכיוון שהוקמה ועדת חקירה ממלכתית, החקירה המשטרתית הופסקה וחומריה הועברו לוועדת החקירה הממלכתית. לאחר פרסום המלצות הוועדה לאירוע מירון תשפ"ב, בוצעה במשטרה עבודת הפקת לקחים סדורה ופרטנית, ולקחיה יושמו במסגרת היערכות המשטרה לאירוע מירון". 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…