אפליקציית הניווט וייז – יתרונות וחסרונות

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

בשבוע שעבר עסקנו בשימוש המותר והאסור בטלפון הנייד. כולנו מכירים את יישומון וייז ומשתמשים בו ויודעים כי המערכת מאפשרת להתעדכן בזמן אמת בכל הנעשה על הכביש, כגון פקקי תנועה, תאונות, עבודות בכביש, מכמונות מהירות, מהירות הנסיעה ועוד.

המערכת מותקנת בטלפון הנייד ללא תשלום, ומשתמשי קהילת הנהגים הם גם המעדכנים. המערכת מעדכנת מייד לנהגים כל דיווח. כך היא פועלת כרשת חברתית, בבחינת "כל הנהגים ערבים זה לזה" ועוסקים בתקשורת תוך כדי נהיגה. בבחינת המערכת נדרש מאיתנו הנהגים לעמוד במשימות שגורמות לנו להיות נהגים טובים פחות ואולי אפילו מסוכנים. כלל ראשון, המובן לכל נהג, הוא "כאשר אתה נוהג – תנהג". הנהיגה מחייבת ריכוז מלא ואינה מאפשרת התעסקות בדברים אחרים. כולנו חווינו מצבים של כמעט תאונה בגלל חיוג תוך כדי נהיגה, אכילה, התעסקות בהחלפת דיסקים ועוד פעולות הגורמות להיסח הדעת ולחוסר ריכוז בנהיגה.

מערכת הניווט גורמת לנו לנתק את המבט מן הכביש ולנתק יד אחת (לפחות) מן ההגה והופכת אותנו לנהגים מסוכנים ובלתי מרוכזים בכביש. כמו כן יש נטייה להסתכל על מסלול הנהיגה במכשיר, ושוב אנו מנותקים חלקית מהנעשה בכביש.

מערכת הניווט מעדכנת את מסלול הנסיעה תוך כדי נסיעה ולעיתים קרובות בסמוך לצמתים, ואז הנהג מתוח ואינו בטוח כיצד להמשיך בנסיעה. הוא מרוכז בשמיעת העדכון ובינתיים מנותק מהנעשה בכביש.

רוכב אופנוע העיד: "אני מזהה מרחוק נהגים מזגזגים. כשאני מתקרב לרכב אני מבחין שהנהג מתעסק בטלפון". פשוט סכנת מוות.

בית משפט בקליפורניה פסק כי ניווט בעזרת הטלפון הסלולרי על ידי שימוש ביישומון כמו וייז בזמן הנהיגה מסוכן והרשיע נהג שטען כי החוק אינו אוסר ניווט. בית המשפט קבע כי ניווט כזה שקול להעברת מסרונים בזמן הנהיגה והוא גורם להסחת הדעת ולכן הוא אסור.

הפתרון הרצוי הוא להשקיע במערכת ניווט קולי ברור ומובן: לתת הוראות קוליות ולקבל הוראות קוליות בלבד, ללא שום צורך בטלפון הנייד.

נהג טוב מרוכז בנהיגה ואינו עוסק בדברים המסיחים דעתו מן הנהיגה. הוויז נועד לעזור לנהג לנווט את דרכו ולא חלילה לגרום לו להיות בדרך לא נכונה.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה