אפשר להגדיר את המושג זכר ונקבה?

ד"ר מאיר סיידלר

זכר ונקבה כ-condition humaine

ארבע פעמים חוזר הביטוי "זכר ונקבה" בפרשת בראשית. חזרות מרובות אלו מדגישות את תבנית היסוד של כל חי המוזכרת בפעם הראשונה בתיאור בריאת האדם: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם" (בראשית א, כז–כח). נוסף על כך חוזר בפרשתנו פעמיים גם צמד המלים "איש ואשתו". כך, בזוגות-זוגות של "זכר ונקבה", "איש ואשתו", נדרשו על פי עדות התורה כל בעלי החיים וגם האדם להיכנס לתיבה כדי להבטיח את המשך קיומם.

לפי תפיסת התורה, היות האדם – וכמוהו שאר בעלי החיים – "זכר ונקבה" הוא חלק מהמצב הקיומי הבסיסי של האדם, והוא אינו ניתן לשינוי. בפילוסופיה הכללית טבע למצב קיומי בסיסי זה הפילוסוף הצרפתי מישל דה מונטן, בן המאה ה-16, את המושג condition humaine (באנגלית: human condition. התרגום העברי, "מצב אנושי", אינו משקף את המקור בצורה הולמת, אך לא מצאתי תרגום הולם יותר). ביטוי זה זכה לתחייה במחצית השנייה של המאה ה-20 בתורתם של הפילוסופים האקזיסטנציאליסטיים, ובהם סארטר וקאמי.

לאורך ההיסטוריה האנושית, ולמעשה עד לא מזמן, היו האבחנה בין זכר לבין נקבה והגדרת זוגיות כקשר בין זכר לנקבה בגדר של מובן מאליו. העולם המערבי של היום, שהעלה על נס ה'קדמה' את שלל גחמותיו הגופניות של האדם, חולק על הבחנה זו ויוצר רגרסיה תרבותית מבישה, והיא לא פסחה גם על מדינת ישראל. ראשי החץ של רגרסיה תרבותית זו הם ארגוני הלהט"ב, שבמסווה של הגנה על זכויות הפרט מבקשים לערער על סדרי בראשית, לחנך מחדש את החברה הישראלית ולהרחיב את שורותיהם.

למשל, ארגון איגי, ארגון הנוער הגאה, שמשרד הבריאות (!) מסבסד בכמיליון שקל בשנה, מעביר סמינרים לבני נוער שבהם לומדים "איך להפסיק להיות סטרייט ב-7 צעדים קלים" כאילו מדובר בתוכנית גמילה מעישון. זו איננה המצאה שלי! זוהי כותרת של קומיקס – מבית היוצר של איגי – המשדל בני נוער לעזוב את התפיסה המיושנת של זוגיות, "זכר ונקבה", ולהפוך ללהט"ב.

נוסף על כך ארגוני הלהט"ב מעודדים הפרעות נפשיות, ובלבד שהן תשרתנה את מגמת הטשטוש בין זכר ונקבה. הבולטת שבהפרעות אלה היא התופעה המצערת של טרנסג'נדרים. טרנסג'נדר הוא אדם המרגיש זכר בגוף של נקבה או להפך. ברוב המוחלט של המקרים מדובר במצב תודעתי סובייקטיבי, ללא ביסוס ביולוגי או גנטי. כדי להתאים את גופם להרגשתם הסובייקטיבית חלק ממי שמגדירים את עצמם טרנסג'נדרים עוברים טיפולים הורמונליים ואף ניתוחים כירורגיים וקוסמטיים מזיקים ובלתי הפיכים (ואכן יש לדון בלגיטימיות המוסרית של הרופאים המסכימים לבצע ניתוחים שכאלה).

האובדנות בקרב הטרנסג'נדרים גבוהה מאוד (פי 20 משאר האוכלוסייה), וזאת גם במדינות וחברות 'מתקדמות', שבהן תופעה זו זוכה למקובלות חברתית מרבית. מכאן שהגורם המרכזי לאובדנות הגבוהה בקרב הטרנסג'נדרים אינו חברתי-חיצוני (חוסר קבלתם בחברה) אלא נפשי-פנימי.

במקום לזהות את התופעה כהפרעה מסוכנת שדורשת פתרון טיפולי ארגוני הלהט"ב דורשים מהציבור לאמץ אותה כדבר מבורך ורצוי ולהתנהג בהתאם לדרישותיה: לפנות לגבר בלשון נקבה ולאישה בלשון זכר. ארגונים כמו איגי וחוש"ן – שניהם שותפים פעילים בבניית תוכניות לימודים במשרד החינוך – מעודדים את התופעה עידוד פעיל. איגי מפיצים עלוני הסברה אוהדים על טיפולים הורמונליים. חוש"ן, בעידוד משרד החינוך, מעבירים השתלמויות לגננות שבהן הגננות מודרכות שלא לתקן בן המדבר בלשון נקבה ולהפך, כי הרי אולי זה הקטן טרנסג'נדר יהיה, ומי אנחנו שנעצור מבעדו. ואולם טיפוח הפרעה מסוכנת זו (במקום הניסיון לרפאה) מזיק הן לפרט הסובל ממנה והן לחברה.

כללו של דבר, תנועת הלהט"ב לא רק משדלת קטינים להתנסות בשלל צבעי הקשת הלהט"בית כדי להגדיל את שורותיה אלא גם משווקת לציבור סיבוך נפשי מצער ומסוכן כתופעה מעוררת התפעלות והשראה. תנועה זו מנוגדת בתכלית הניגוד הן לערכיה של תורת אמת והן לסדר עולם "טוב מאוד" מבית היוצר של הקב"ה, שהסתכל באורייתא וברא את ה-condition humaine: "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם" (בראשית ה, ב).

2021-08-24
Scroll to Top
גלילה למעלה