מה בין אהבה להתאהבות

הרב שלמה שיבר

אני רוצה להבין מה ההבדל בין אהבה והתאהבות

אהבה היא המבוקש האמיתי בכל התרקמות קשר זוגי. אומנם אהבה היא עניין שברגש, והרגש במהותו אינו יציב ואינו אמין. יום אחד הוא יכול להיות בהתרוממות, ויום שני במפח. מה עוד, פעמים רבות הרגש עשוי לשקף מציאות מדומה שאינה קיימת כלל. כשאדם בזמן הפגישה חש תחושות חיוביות, הרגש משדר לשכל מייד שדר חיובי על טיב הקשר, אך אפשר שזו התלהבות רגעית ונקודתית של התאהבות שאין לה כל בסיס במציאות. 

כיצד נוכל לזהות אם הרגש הנעים שאנו חשים בזמן הפגישות הוא ניצנים של אהבת אמת או שמא אלו רעשי זיקוקים של אשליית ההתאהבות?

אהבה מתחילה מהבירור השכלי בהתאמה של ערכים, מטרות וצרכים משותפים, ובעקבותיו מתפתח גם הרגש. התאהבות לעומתה מתחילה מהרגש ומשכנעת את השכל שהנעימות העזה מעידה על התאמה גדולה.

•  אהבה מתמקדת בבן הזוג שמולי ובקשר הייחודי שנוצר עימו. התאהבות לעומתה ממוקדת בעצמי ובחוויית הנעימות שאני חווה בקרבת מי שאני נפגש איתו.

•  אהבה בדרך כלל רגועה ושלווה ומלווה בשמחה פנימית ועדינה. התאהבות לעומתה מתפרצת וסוערת ומאופיינת בתנודות של עליות וירידות חדות.

•  אהבה נמשכת אל הפנימיות והנעלם שבזולת, ודרכם היא מתייחסת גם אל חיצוניותו. התאהבות לעומתה נוצרת מכל מה שנוצץ ומרשים אותי ואת הסובבים אותי.

•  אהבה מסוגלת להכיל חסרונות של בן הזוג ולהשלים עימם, כי היא ממוקדת בחוזקו של הקשר ובמעלות שמביא עימו כל אחד מבני הזוג. התאהבות לעומתה מתעלמת מחסרונות אלו משום שאינה חפצה שהם יפריעו לחוויית הנעימות שלה, וכשעוצמתה מתעמעמת במעט מתגלה הקושי הרב בהתמודדות עם מציאותם.

•  אהבה מבוססת על מחויבות ועל מסירות לקשר עם נכונות להשקעה גם כשלא נוח ולא נעים, ובוודאי כאשר יתווספו בהמשך גם הילדים לתוך הקשר. התאהבות לעומתה דורשת רק את הנעימות במלא עוצמתה, ואינה מוכנה להקרבה אלא כל זמן שזו תשמר את ההרגשה הנעימה.

•  אהבה מחוברת למציאות ומעמיקה את הקשר איתה מתוך התייחסות מלאה המורכבת מזווית הסתכלות נשית וגברית גם יחד. ההתאהבות לעומתה יוצרת בועה דמיונית המתעלמת מכל מה שקיים ומכל הסכנות הכרוכות בדרכה.

•  אהבה מייצרת תחושת ביטחון בקשר, משום שהיא מבוססת על יסודות של חברות, אמון ומסירות. התאהבות לעומתה יוצרת אשליה של קרבה גדולה שכמו שבן רגע באה כך בן רגע היא יכולה גם להיעלם.

•  אהבה היא מסלול קבוע של השקעה והתקדמות פנימית הממלאות את הלב והנפש בשמחה וחדווה. התאהבות לעומתה בנויה על ריגוש חיצוני הנשחק ופוחת ופוער בלב חלל של ריקנות פנימית.

•  אהבה היא סוד. משהו ייחודי שקיים רק בין שני נפשות מיוחדות המתחברות זו עם זו, אשר זר אינו יכול להכירה או להיכנס במחיצתה. התאהבות לעומתה היא גירוי נפשי וגופני, כעין טעם של ממתק שרבים יכולים לחוש גם הם במתיקותו.

אומנם כל אהבה מביאה עימה בראשיתה גם מעט התאהבות שנועדה להקל את ההסתגלות המורכבת של המעבר מיחיד למשפחה, של ניתוק ממשפחת המוצא וחיבור עם אדם זר ליצירת דבר חדש. אך חשוב לזכור תמיד שהיא אינה אלא המעטפת הזמנית שנועדה לאפשר את יצירת האהבה המבוססת והאיתנה. כעין טעמו הטעים של המאכל שבא רק להקל עלינו את הכנסת המזון הזר אל גופנו, אך עיקר הבריאות תלויה באיכות המזון שנאכל. 

2021-02-07
Scroll to Top
גלילה למעלה