זוגיות

בנק האמון של הזוגיות

זאב קרומבי

זאב קרומבי

מכיוון שאמון בין בני-זוג כל כך חשוב, רצוי להתאמץ מאד לחזק את האמון בינינו. אמון הוא הבסיס של כל מערכות היחסים בין בני אדם, ארגונים, חברות מסחריות, ומדינות. כל מערכות היחסים למיניהן מבוססות על אמון, וכל-שכן וקל-וחומר מערכות יחסי נישואין.

01
בני-זוג רבים שואלים את עצמם, עד כמה נכון לערב האחד את השני בנושאים שונים בחייהם. על השאלה הזו יש תשובה פשוטה: התשובה הפשוטה היא, ש(כמעט) תמיד נכון לשתף בן או בת הזוג ב(כמעט) כל דבר בחיינו. שיתוף בין בני-זוג הוא חלק מרכזי ביחסי נישואין טובים.
למה חשוב לשתף האחד את השני ב(כמעט) כל דבר בחיינו? חשוב לשתף האחד את השני בכל הפרטים הגדולים והקטנים בחיינו כי הבסיס של חיי נישואין בריאים הוא קשר אינטימי (פיזי ורגשי) בין בעל ואישה. האינטימיות המיוחדת הזו שבין בעל ואישה היא המהות של חיי נישואין, והיא מה שמבדילה את יחסי הנישואין מכל מערכת יחסים אחרת שיש לנו. אינטימיות משמעותה קירבה מיוחדת מאד בין הבעל לאישה, שלא קיימת (או, שלא אמורה להיות קיימת) עם אף אדם אחר בחיינו. אינטימיות נוצרת כשאנו מרגישים בנוח לחשוף בפני השני את הדברים הכי אישיים ופגיעים שלנו, שאותם לא נחשוף בפני אנשים אחרים. התנאי לכך שנרגיש בנוח לחשוף את החלקים האישיים והפגיעים שלנו האחד בפני השני הוא, שיהיה לנו אמון האחד בשני.
מכיוון שאמון בין בני-זוג כל כך חשוב, רצוי להתאמץ מאד לחזק את האמון בינינו. אמון הוא הבסיס של כל מערכות היחסים בין בני אדם, ארגונים, חברות מסחריות, ומדינות. כל מערכות היחסים למיניהן מבוססות על אמון, וכל-שכן וקל-וחומר מערכות יחסי נישואין. כמעט כל הבעיות בחיי הנישואין מתעוררות בגלל בעיות של אמון, וכמעט כל הבעיות בחיי נישואין יכולות להיפתר כאשר נבנה אמון. אמון משפיע באופן מאד משמעותי על העימותים בין בני הזוג. אם כך כדאי להבין מה הוא אמון. יש להקדים, שבספרות המקצועית מופיעות עשרות רבות של הגדרות לאמון שנובעות מחוסר הסכמה בין החוקרים לגבי ההגדרה הנכונה של אמון. אחרי שחקרתי במשך מספר שנים את הנושא (גילוי נאות: זה נושא הדוקטורט שלי), ההגדרה שלי לאמון היא: אמון הוא האמונה שלפיה, האדם שבו ניתן האמון יתנהג בשעת הצורך באופן שיהיה לטובתי, וזאת דווקא בגלל שהוא רוצה באופן כנה בטובתי (ולא מסיבות אחרות).

02
מאחר שזו הגדרה קצת מסובכת, ננסה להסביר אותה. כדי להסביר אותה נסביר קודם מדוע דווקא ל״אני יכולה לתת אמון בבן או בת הזוג שלי״ תהיה השפעה כל כך חיובית על יחסי הנישואין, אולם ל"אני יכול או יכולה לסמוך על בן או בת הזוג שלי״ לא תהיה השפעה חיובית כזו על יחסי הנישואין. במילים אחרות, מה ההבדל בין ״אני יכול או יכולה לתת אמון בבן או בת הזוג שלי״, לבין ״אני יכולה או יכולה לסמוך על בן או בת הזוג שלי״? כפי שהוסבר לעיל, אני אתן אמון בבן או בת הזוג שלי דווקא אם אני מאמין או מאמינה שהם יתנהגו לטובתי בגלל שהם רוצים באופן כנה בטובתי, אבל לא בגלל שאני מאמין או מאמינה שהם יתנהגו לטובתי מסיבות אחרות (לדוגמא, בגלל שאלו הערכים האישיים שלהם, וכד׳). אם אני מרגיש או מרגישה שהם אמנם יתנהגו לטובתי, אולם הם לא יתנהגו כך בגלל שהם רוצים בטובתי, אלא מסיבות אחרות, הרי שאני לא ״אתן בהם אמון״, אלא שאני רק ״אסמוך״ עליהם. לדוגמא, יכול להיות שבעל סומך על אשתו שהיא תנקה את הבית כראוי, אולם הוא מאמין שהיא תעשה זאת בגלל שניקיון הבית חשוב לה, ולא בגלל שהוא זה שחשוב לה ושהיא רוצה בטובתו.
במקרה זה הוא אמנם ״יסמוך עליה״ בתחום של ניקיון הבית, אולם הוא לא ״ייתן בה אמון״ בתחום של ניקיון הבית. זה אומר, שבשביל שבעל יוכל ״לתת אמון״ באשתו (וכמובן שכל זה נכון גם להיפך) הוא צריך להרגיש שאשתו מרגישה אכפתיות אישית כלפיו, שהוא אמנם חשוב לה, ושהיא רוצה בטובתו באופן כנה.
דווקא כששני בני הזוג ״נותנים אמון״ האחד בשני בגלל ששניהם רוצים באופן כנה האחד בטובת השני הדבר משפר משמעותית את היחסים ביניהם, אולם אם הם רק ״סומכים האחד על השני״ לא תהיה לכך השפעה מאד משמעותית על היחסים ביניהם. כאשר אנו מרגישים שאנו יכולים לתת אמון האחד בשני הדבר תורם באופן חיובי ומשמעותי לקשר בינינו, וזה משפיע באופן חיובי על הפחתת עוצמת ותכיפות העימותים בינינו. דהיינו, גם כשיהיו עימותים בינינו, הם לא יסלימו יותר מידי, והם יירגעו תוך זמן קצר.

03
מכיוון שאמון כל כך קריטי ליחסים שבין בעל לאישה, חשוב להבין איך בונים אמון. כפי שהסברנו לעיל, אמון מבוסס על כך שאנו מרגישים שבן או בת הזוג שלנו רוצים בכנות בטובתנו. זה אומר, שכדי לבנות את אמון עלינו לעשות מעשים שיוכיחו לבן או בת הזוג שלנו שאנו אמנם רוצים בכנות בטובתם. לדוגמא, כשאישה חוזרת הביתה אחרי יום מפרך בעלה יכול להציע לה לנוח על הספה והוא יכין את ארוחת הערב. המעשה הזה יבנה את האמון של האישה בבעלה כי היא נוכחה שהוא רוצה בכנות בטובתה. כל המעשים הקטנים והגדולים שאנו עושים האחד לטובת השני מצטברים כביכול ב״בנק האמון״ שלנו. ככל ש״יתרת הזכות״ בבנק הזה יותר גדולה כך היחסים בינינו יהיו יותר טובים. ״יתרת הזכות״ גבוהה ב-״בנק האמון״ תורמת באופן משמועתי לחיזוק היחסים הזוגיים.
אמון הוא המרכיב המשמעותי ביותר של יחסי נישואין, ולכן שווה להשקיע מאמץ וזמן. מחקרים מצאו שאמון מְדַבֵּק. זה אומר, שכאשר אני אעשה מעשים לחיזוק האמון בינינו, קרוב לוודאי שזה יעורר גם את בן או בת הזוג שלי לעשות מעשים כאלו. כאשר נשקיע באמון בינינו כי זה יביא לכך שהנישואין שלנו יהיו הרבה יותר טובים.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה