ברכת הגשם ודכאון של חורף

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

כמה טוב להיות בבית החם כאשר בחוץ שומעים את טפטוף הגשם. אבל יש את אלו שפחות נעים להם בגשם – החיילים שלנו ושאר אנשי הביטחון על משמרותיהם, אנשים שכעת במארבים ובדרכים כשאין להם מחסה ומסתור, ה' ישמרם ויברכם..
בארצות קרות, כמו שוודיה, שיעור הסובלים מדיכאון גבוה במיוחד. הסיבה היא שהחורף גורם באופן טבעי להסתגרות בבתים, ופחות פעילות אינטראקציה חברתית. האפרוריות בחוץ מעוררת את הסגריריות הפנימית. מבחינה פיזיולוגית, ניתן לראות תופעות פסיכומוטוריות כמו איטיות, מיעוט תנועה ולאות גופנית. בנוסף, דיכאון מאופיין בשינויים בדפוסי אכילה ושינה. לעיתים האכילה והשינה מתגברים, עשויה להיות עלייה משמעותית במשקל והעלייה משמעותית בשעות השינה. במקרים אחרים, דווקא חווים החולים חוסר תיאבון וחוסר יכולת להירדם ולישון ברציפות או ערות באמצע הלילה.. שעות האור המעטות מובילות לשינויים הורמונאליים, שעשויים להוביל לרגישות יתר לדיכאון. אור יום משפיע באופן חיובי על מצב הרוח, ושעון חורף עם חשיכה מוקדמת עלול להביא עמו דיכאון
מה קורה בהריון? נשים אשר חוו דיכאון לאחר לידה בעבר נמצאות בסיכון יתר לדיכאון במהלך ההיריון. ברוב המקרים דיכאון בהריון מחייב טיפול עוד לפני מועד הלידה. אצל חלק ניכר מהנשים שסבלו מדיכאון לאחר לידה, הוא החל עוד בתקופת ההיריון, אך לא אובחן ולא טופל. כ18- אחוז מהיולדות מדווחות על סוג של דיכאון. ישנם גורמים נוספים שמגבירים את הסיכון להתפתחות דיכאון בהריון והם- הריון בגיל צעיר במיוחד, לידת פג או ילד עם בעיה רפואית, הריון מורכב עם סיבוך הריוני, העדר מערכת תמיכה משפחתית, ועוד. הבעיה באבחון נובע מכך שהתסמינים דומים לתופעות "רגילות" בהריון. למשל בחילות, הקאות, או עייפות מוגברת, עלולים להצביע על כך שהאישה סובלת מדיכאון. לפעמים, נראה חרדה סביב הבדיקות השונות שהאישה עוברת במהלך ההיריון. תסמינים נוספים המתאימים לתופעה הם מצב רוח ירוד, חוסר הנאה, ירידה בתאבון או אכילה מופרזת, קושי בריכוז, תחושת עצב מתמיד , בכי בלתי מוסבר, פסימיות, הפרעות שינה קשות או שינה מוגזמת בלי רצון לצאת מהמיטה. על פי מחקרים מדעיים הדיכאון עצמו מסכן את האם ואת העובר. יש סיכון מוגבר ללידה מוקדמת ולידת פג, משקל עובר נמוך מהממוצע וכן קושי בתהליך ה- ההתקשרות.
הגשם מתחבר גם למוטיב של הפריון. הגשם מרווה את הקרקע ובמשך הזמן גדל ממנה הפרי . אנחנו הרופאים אולי משולים לטיפות הגשם. אבל ההשקיה הטובה ביותר היא התפילות , להן ממתין ריבונו של עולם והמפתח בידיו. משל למלך שהיו לו שני בנים, אחד אהוב ואחד פחות אהוב. לבן הפחות אהוב נתן המלך בתחילת השנה די כסף למחייתו לשנה שלימה, ואילו מהבן האהוב הוא ביקש שכל יום הוא יגיע אליו כדי לקבל את מנתו, כי הוא רוצה לשמור על קשר רציף אתו.
חנן פורת זצ"ל, חבש את ספסלי בית המדרש בישיבת הר עציון למשך תקופה קצרה, כסוג של שבתון בין לבין תלמידים היו מתקבצים סביבו, שומעים את דברי חכמתו, ומתייעצים אתו רבות. פעם שאל אחד התלמידים ביום חורף צחוח- . 'מה דעתך חנן, אולי בימינו עדיף לומר תפילה למציאת בארות נפט בארץ, זה הרבה יותר חשוב מעוד קצת גשם '… חנן פורת ענה, כולו מזועזע- 'האם אתה חושב שהגשם הוא רק ממטרה ענקית שמשקה את שדות הארץ? הגשם הוא דרישת שלום מהקב"ה, הוא חלק מההשגחה הנגלית של ה' על עמו, הוא חיוך רחב של ריבונו של עולם לבניו הבונים את ארץ ישראל אחרי אלפיים שנה. איך אתה יכול להתייחס אליו באופן כל כך טכני וכלכלי'? כך זעק חנן פורת זצ"ל באמצע חדר האוכל של הישיבה, ולא שם לב לתלמידים הרבים שהתקרבו כדי לשמוע את דבריו…ויש אמת בדבריו. פעם היו מי הגשמים כפלא גדול שמחזיק את העולם, אבל היום זה אחרת. המרכולים מלאים בפירות וירקות בשפע – מכוני ההתפלה עובדים בקצב מלא ובים לא חסרים מים כידוע. היבוא ימלא את כל מה שחסר במדפים. אבל גם אם הגשם לא חיוני לנו היום כמו פעם, הקשר שלנו עם הקב"ה בא דרכו לידי ביטוי. על זה אי אפשר לוותר. כמשוש חתן על כלה. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה