הרב חגי לונדין

האכילה – מצוה?

01‭ ‬

האוכל‭ ‬כידוע‭ ‬הוא‭ ‬מרכיב‭ ‬לא‭ ‬מבוטל‭ ‬בכל‭ ‬אירוע‭ ‬יהודי‭. ‬בכל‭ ‬שבת‭, ‬חג‭, ‬בר‭ ‬מצווה‭, ‬חתונה‭ ‬אנחנו‭ ‬‮'‬פותחים‭ ‬שולחן‮'‬‭. ‬המושג‭ ‬‮'‬סעודת‭ ‬מצוה‮'‬‭ ‬הוא‭ ‬סטארט‭-‬אפ‭ ‬יהודי‭ ‬שתפס‭ ‬חזק‭. ‬במבט‭ ‬ראשון‭ ‬נדמה‭ ‬שאכילה‭, ‬על‭ ‬החומרנות‭ ‬המתלווה‭ ‬אליה‭, ‬היא‭ ‬מנוגדת‭ ‬לכל‭ ‬הקדושה‭ ‬שאותם‭ ‬אירועים‭ ‬אמורים‭ ‬לבטא‭. ‬אחד‭ ‬מהאירועים‭ ‬הסובבים‭ ‬סביב‭ ‬האוכל‭ ‬הוא‭ ‬ט"ו‭ ‬בשבט‭ ‬שציינו‭ ‬השבוע‭. ‬על‭ ‬אף‭ ‬שעיקר‭ ‬משמעות‭ ‬תיארוכו‭ ‬של‭ ‬חמישה‭ ‬עשר‭ ‬בשבט‭ ‬כראש‭ ‬השנה‭ ‬לאילנות‭ ‬הינו‭ ‬הלכתי‭ (‬משנה‭ ‬ראש‭ ‬השנה‭ ‬א‭, ‬א‭), ‬ונוגע‭ ‬לשאלות‭ ‬של‭ ‬תרומות‭ ‬ומעשרות‭, ‬שמיטה‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬הרי‭ ‬במהלך‭ ‬הדורות‭ ‬קיבל‭ ‬ט"ו‭ ‬בשבט‭ ‬צביון‭ ‬חגיגי‭: ‬בט"ו‭ ‬בשבט‭ ‬אין‭ ‬אומרים‭ ‬תחנון‭ (‬או"ח‭ ‬קלא‭, ‬ו‭), ‬לובשים‭ ‬בו‭ ‬בגדי‭ ‬חג‭ (‬ליקוטי‭ ‬מהרי"ח‭ ‬ג‭, ‬קטו‭ ‬ב‭) ‬ונוהגים‭ ‬בו‭ ‬מנהגים‭ ‬שונים‭ ‬אשר‭ ‬המרכזי‭ ‬בהם‭ ‬הינו‭ ‬אכילת‭ ‬פירות‭ ‬אילן‭ (‬מג‮"‬א‭ ‬קלא‭, ‬ס"ק‭ ‬טז‭).‬

02‭ ‬

המפגש‭ ‬הראשוני‭ ‬בתורה‭ ‬עם‭ ‬אכילה‭ ‬בכלל‭, ‬ואכילת‭ ‬פירות‭ (‬ששימשו‭ ‬בעולם‭ ‬העתיק‭ ‬כממתק‭ ‬האולטימטיבי‭) ‬בפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬איננו‭ ‬חיובי‭. ‬חטא‭ ‬אדם‭ ‬הראשון‭, ‬שורש‭ ‬החטאים‭ ‬כולם‭, ‬היה‭ ‬מלווה‭ ‬באכילת‭ ‬פרי‭: ‬‮"‬וַתֵּרֶא‭ ‬הָאִשָּׁה‭ ‬כִּי‭ ‬טוֹב‭ ‬הָעֵץ‭ ‬לְמַאֲכָל‭ ‬וְכִי‭ ‬תַאֲוָה‭ ‬הוּא‭ ‬לָעֵינַיִם‭… ‬וַתִּקַּח‭ ‬מִפִּרְיוֹ‭ ‬וַתֹּאכַל‮"‬‭ (‬בראשית‭ ‬ג‭, ‬ו‭). ‬מהו‭, ‬אם‭ ‬כן‭, ‬מקומה‭ ‬של‭ ‬אכילה‭ ‬בכלל‭ ‬ומנהג‭ ‬אכילת‭ ‬פירות‭ ‬בט"ו‭ ‬בשבט‭ ‬בפרט‭?‬

03‭ ‬

על‭ ‬מנת‭ ‬לרדת‭ ‬לעומקם‭ ‬של‭ ‬הדברים‭ ‬יש‭ ‬להתבונן‭ ‬במושג‭ ‬אכילה‭: ‬בניגוד‭ ‬לצרכים‭ ‬אחרים‭, ‬אשר‭ ‬האדם‭ ‬לעיתים‭ ‬נזקק‭ ‬להם‭ ‬אך‭ ‬אינו‭ ‬מתאווה‭ ‬להם‭, ‬כדוגמת‭ ‬הגנה‭ ‬מקור‭ ‬או‭ ‬הצורך‭ ‬בהתניידות‭, ‬מתייחדת‭ ‬האכילה‭ ‬בכך‭ ‬שמלווה‭ ‬אליה‭ ‬תחושת‭ ‬תאווה‭. ‬כלומר‭, ‬האדם‭ ‬מקבל‭ ‬סיפוק‭ ‬נפשי‭ ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬אכילה‭, ‬דבר‭ ‬המלמדנו‭ ‬כי‭ ‬שורש‭ ‬תאוות‭ ‬האכילה‭ ‬הינו‭ ‬במישור‭ ‬הרוחני‭. ‬הגמרא‭ ‬בברכות‭ (‬י‭, ‬א‭ ‬וראה‭ ‬עין‭ ‬איה‭ ‬שם‭) ‬כדוגמא‭, ‬מאירה‭ ‬את‭ ‬עינינו‭ ‬בעובדה‭ ‬כי‭ ‬בניגוד‭ ‬ליונקים‭ ‬בעולם‭ ‬החי‭ ‬המקבלים‭ ‬את‭ ‬מזונם‭ ‬מאיברים‭ ‬תחתוניים‭, ‬ללא‭ ‬מפגש‭ ‬אינטימי‭ ‬עם‭ ‬מיניקתם‭ – ‬סיבבה‭ ‬ההשגחה‭ ‬האלוהית‭ ‬כי‭ ‬המפגש‭ ‬הראשוני‭ ‬של‭ ‬התינוק‭ ‬האנושי‭ ‬עם‭ ‬האכילה‭ ‬יהיה‭ ‬בליווי‭ ‬מובנה‭ ‬של‭ ‬חום‭ ‬ואהבה‭ ‬פנים‭ ‬אל‭ ‬פנים‭ ‬עם‭ ‬אימו‭ – ‬עדות‭ ‬למימד‭ ‬הפנימי‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬התהליך‭. ‬האכילה‭ ‬אינה‭ ‬רק‭ ‬צורך‭ ‬גופני‭-‬טכני‭, ‬יש‭ ‬באכילה‭ ‬גם‭ ‬מרכיב‭ ‬הנותן‭ ‬לנו‭ ‬רגיעה‭ ‬נפשית‭, ‬נוחם‭ ‬ותחושה‭ ‬ביתית‭.‬

04‭ ‬

כאשר‭ ‬מנתקים‭ ‬את‭ ‬תאוות‭ ‬האכילה‭ ‬משורשה‭ ‬ומותירים‭ ‬אותה‭ ‬לצד‭ ‬הגופני‭ ‬לבדו‭, ‬מופיע‭ ‬החיסרון‭ – ‬‮"‬בֶּטֶן‭ ‬רְשָׁעִים‭ ‬תֶּחְסָר‮"‬‭ (‬משלי‭ ‬יג‭, ‬כה‭), ‬אולם‭ ‬כאשר‭ ‬נעשית‭ ‬האכילה‭ ‬בברכה‭ ‬ובכוונה‭ ‬הראויה‭ ‬הרי‭ – ‬‮"‬צַדִּיק‭ ‬אֹכֵל‭ ‬לְשׂבַע‭ ‬נַפְשׁוֹ‮"‬‭ (‬שם‭) ‬ו"יוסיף‭ ‬קרבה‭ ‬אל‭ ‬האלוה‮"‬‭ ‬כדברי‭ ‬רבי‭ ‬יהודה‭ ‬הלוי‭ (‬כוזרי‭ ‬ג‭, ‬יא‭). ‬לזיקה‭ ‬שבין‭ ‬מעשה‭ ‬האכילה‭ ‬למישור‭ ‬הנפשי‭ ‬שבה‭ ‬ישנם‭ ‬ביטויים‭ ‬נוספים‭:‬‭ ‬ביום‭ ‬השבת‭, ‬אשר‭ ‬בו‭ – ‬דווקא‭ ‬עקב‭ ‬התגדלות‭ ‬הצדדים‭ ‬הנשמתיים‭ ‬גדלים‭ ‬אף‭ ‬הצרכים‭ ‬הגופניים‭ – ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬להרבות‭ ‬ב'בשר‭ ‬ודגים‮'‬‭ (‬שבת‭ ‬קיח‭, ‬ב‭); ‬בדימויים‭ ‬הנבואיים‭ ‬הרבים‭ ‬מעולם‭ ‬האכילה‭ ‬להמשׂגת‭ ‬עונג‭ ‬רוחני‭, ‬כדוגמת‭ ‬‮"‬מְתוּקִים‭ ‬מִדְּבַשׁ‭ ‬וְנֹפֶת‭ ‬צוּפִים‮"‬‭ (‬תהילים‭ ‬יט‭,‬יא‭); – ‬ואף‭ ‬בהבנה‭ ‬הפסיכולוגית‭ ‬כיום‭, ‬המבחינה‭ ‬בקשר‭ ‬הקיים‭ ‬בין‭ ‬סוגי‭ ‬מאכלים‭ ‬שונים‭ ‬למצבים‭ ‬נפשיים‭.‬

05‭ ‬

אם‭ ‬מתלוה‭ ‬למצוה‭ ‬גם‭ ‬סעודה‭, ‬כל‭ ‬המצוה‭ ‬הופכת‭ ‬לדבר‭ ‬גדול‭ ‬יותר‭, ‬הנעשה‭ ‬עם‭ ‬ציבור‭ ‬גדול‭ ‬בעסק‭ ‬גדול‭, ‬וע"י‭ ‬כך‭ ‬מתווספת‭ ‬תחושת‭ ‬חגיגיות‭ ‬וחשיבות‭ ‬למצוה‭. ‬נסו‭ ‬רגע‭ ‬לחשוב‭ ‬איזה‭ ‬מעמד‭ ‬היה‭ ‬לברית‭ ‬המילה‭ ‬אם‭ ‬היתה‭ ‬נעשית‭ ‬סתם‭ ‬כך‭ ‬בסיום‭ ‬התפלה‭ ‬בבית‭ ‬הכנסת‭? ‬הלא‭ ‬היתה‭ ‬נחשבת‭ ‬כאילו‭ ‬סתם‭ ‬עשינו‭ ‬עוד‭ ‬משהו‭ ‬בדרך‭ ‬מהתפילה‭ ‬הביתה‭. ‬הסעודה‭, ‬שבה‭ ‬הכל‭ ‬נתונים‭ ‬ברושם‭ ‬שכאן‭ ‬היא‭ ‬סעודת‭ ‬מילה‭, ‬היא‭ ‬שמלמדת‭ ‬שנעשה‭ ‬כאן‭ ‬דבר‭ ‬חשוב‭ ‬וגדול‭ ‬שאנחנו‭ ‬מאד‭ ‬מחשיבים‭ ‬אותו‭. ‬וכן‭ ‬כל‭ ‬שאר‭ ‬הסעודות‭ ‬שהזכרנו‭. ‬איך‭ ‬היתה‭ ‬נראית‭ ‬שבת‭ ‬בלי‭ ‬סעודה‭? ‬חתונה‭ ‬בלי‭ ‬סעודה‭?‬

06‭ ‬

כל‭ ‬זאת‭ ‬מביא‭ ‬אותנו‭ ‬למנהג‭ ‬אכילת‭ ‬הפירות‭ ‬בט"ו‭ ‬בשבט‭: ‬בט"ו‭ ‬בשבט‭ ‬מתנוצצת‭ ‬הקדושה‭ ‬שבאכילה‭, ‬טעם‭ ‬אכילת‭ ‬פרותיה‭ ‬של‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ – ‬‮"‬טַעֲמוּ‭ ‬וּרְאוּ‭ ‬כִּי‭ ‬טוֹב‭ ‬ד‮'"‬‭ (‬תהילים‭ ‬לד‭, ‬ט‭). ‬בייחוד‭ ‬בפירות‭ – ‬שהם‭ ‬תוצר‭ ‬תהליך‭ ‬היניקה‭ ‬מלשדו‭ ‬הפנימי‭ ‬של‭ ‬העץ‭ – ‬מופיעים‭ ‬ביתר‭ ‬שאת‭ ‬מזונותיה‭ ‬הנפשיים‭ ‬של‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬כדבריו‭ ‬היסודיים‭ ‬של‭ ‬הב"ח‭ (‬טור‭ ‬או"ח‭ ‬רח‭, ‬ח‭):‬‮"‬קדושת‭ ‬הארץ‭ ‬הנשפעת‭ ‬בה‭ – ‬מקדושת‭ ‬הארץ‭ ‬העליונה‭ ‬היא‭ ‬נשפעת‭, ‬גם‭ ‬בפרותיה‭ ‬שיונקים‭ ‬מקדושת‭ ‬השכינה‭ ‬השוכנת‭ ‬בקרב‭ ‬הארץ‭… ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬ניחא‭ ‬שאנו‭ ‬מכניסין‭ ‬בברכה‭ ‬זו‭ ‬‮'‬ונאכל‭ ‬מפריה‭ ‬ונשבע‭ ‬מטובה‮'‬‭, ‬כי‭ ‬באכילת‭ ‬פרותיה‭ ‬אנו‭ ‬ניזונים‭ ‬מקדושת‭ ‬השכינה‭ ‬ומטהרתה‮"‬‭. ‬

עוד במדור זה

וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

מה‭ ‬טוב‭ ‬בשנאה‭?‬ במחשבה‭ ‬ראשונה‭, ‬אין‭ ‬שום‭ ‬דבר‭ ‬טוב‭… ‬אנו‭…
וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬חוזר‭ ‬מחרן‭, ‬אחר‭ ‬כל‭ ‬תלאותיו‭, ‬במקום‭ ‬לחפש‭ ‬מנוח‭…
ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…