כץ ולעניין

החובה שבהתנדבות

אנו נמצאים במרכזן של 5 הפרשות העוסקות בבניית המשכן. בתחילת הציווי על בניית המשכן בפרשת תרומה נאמר: "דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי" (שמות פרק כ"ה).
הרבה פרשנים דנים בסתירה שבפסוק: אם זו תרומה אז למה נאמר בה הפועל "יקחו:? היה צריך להיות כתוב – "ויתנו / ויתרמו"? כיצד ניתן לחייב על תרומה שכל מהותה רצון אישי?
תשובות רבות לשאלה זו.
תשובה אחת היא שעם ישראל שרק יצא כעת משעבוד של מאות שנים חי עדיין בתודעה של עבד – תודעת ההישרדות.
לאדם השורד (בדרך כלל) אין פניות לחשוב על נתינה לאחר. הוא כל הזמן צריך לדאוג להישרדות האישית שלו הכוללת דאגה למחייה, מלבוש, מרפא, מחסה וכדומה. אין לו את היכולת לחשוב על תרומה אלטרואיסטית לאחר. ולכן, הקב"ה בתחילת הציווי על הכנת המשכן מחייב את האדם הפרטי ואת העם כקולקטיב לתת תרומה. התורה מחייבת ומקבעת בנפשם את מידת הנתינה. בשביל שיעריכו את מידת הנתינה והתרומה יש צורך תחילה לכפות עליהם את ההרגל שבנתינה.
לדוגמא: משרד החינוך מחייב כיום בתוכנית הלימודים כל תלמיד בכיתה י'-י"א להתנדב מספר שעות מסוים בשבוע. לכאורה – מדוע? תלמיד שיתנדב יקבל תוספת ציון ומי שלא מתנדב לא יקבל את התוספת בציון. אלא נדמה לי שזו אותה הבנה: לקראת היציאה של התלמיד לחיי בגרות, חיי עשייה ושותפות בעול האזרחי, מחייבים אותו בנתינה לחברה – מקבעים בנפשו את מידת הנתינה בתקווה שגם בבגרותו ימשיך להתנדב.
גם בחיי זוגיות יש מידה של התנדבות ומידה של חובה.
בכתובה אותה נותן הבעל לאשתו תחת החופה מתוארים החובות של הבעל כלפי אשתו. אוי לחיי הנישואין אם האיש והאישה יחיו רק על פי הכתוב בהסכם הכתובה. ברור ומובן שהכתובה הינה רק הבסיס והקומה הנמוכה ביותר בחיי הנישואין (כמו בטבלת הצרכים של מסלאו).
הבעל והאישה חייבים לתת מעצמם כל כך הרבה יותר כל הזמן, על מנת שחיי הנישואין יתקדמו ויתעצמו. אסור להסתפק בחובה, יש לתת ולהתנדב גם מעבר לנדרש על מנת שחיי הנישואין יצליחו.

עוד במדור זה

לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…
דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

דברים- ט׳ האב - מה חסר לנו?

תשעה‭ ‬באב‭, ‬יום‭ ‬חורבנם‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬הראשון‭ ‬והשני‭. ‬את‭…
פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…
בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

להליכת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬היתה‭ ‬מטרה‭ ‬נעלה‭ ‬ונשגבה‭: ‬להכינם‭ ‬לקראת‭…
במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

טעות‭ ‬לחשוב‭ ‬שאחרי‭ ‬אלפי‭ ‬שנות‭ ‬בראשית‭ ‬ומאות‭ ‬שנות‭ ‬שעבוד‭ ‬במצרים‭…
בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

הכותרת‭ ‬מוכרת‭? ‬לא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬סטיקר‭ ‬מהמלחמה‭ ‬האחרונה‭. ‬כבר‭…