כשרות

החורים המסוכנים של רפורמת הכשרות

הרב דרור אריה

הרב דרור אריה

הלקונה הכי גדולה ברפורמה היא בכך שעם הפרטת הכשרות וניתוקה מהרבנות, שהיא מערך ממלכתי, אי אפשר יהיה לשמור על הכשרות. מצדדי הרפורמה טוענים שמעתה יבוטלו יחסי משגיח ובעל עסק המושגח, שהגבילו את חופש המשגיח לבקר את המערכת המושגחת. אבל הם שוכחים לספר לכם כי יש גורם שאינו תלוי בעסק המושגח והוא רב העיר

01
השבוע התפרסם כי הראשון לציון הרב יצחק יוסף סירב לפגישה עם שר הדתות מתן כהנא, בנושא רפורמת הכשרות. בהחלטה הזו הראשון לציון למעשה הכריז כי הוא אינו נופל למלכודת של השר כהנא.
הציפייה של כהנא להיפגש עם הראשון לציון אינה מתכתבת עם המציאות. כיצד הוא מצפה לשיתוף פעולה עם הרב הראשי לישראל לאחר שבנה רפורמה מאחרי גבה של הרבנות הראשית, מבלי להתייעץ ובלי לשתף את הרבנים הראשיים. לכן במצב הנוכחי שיתוף פעולה עם תוכנית הכשרות משול לשיתוף פעולה עם התליין.
ההצעה של השר כהנא למחוק מרפורמת הכשרות את סעיף שלושת הרבנים, בתמורה לשיתוף פעולה של הרב יצחק יוסף, כמוה כסם הרדמה לפני כריתת הראש של הרבנות.
אבל יש כאן סיפור אפילו גדול יותר. תכנית הכשרות היא קדימון לתכנית הגיור ומתווה הכותל, שמשרתות בעיקר את חלק ממצביעי ליברמן הגויים ולא את הציבור הכללי היהודי המסורתי.
כל כך הרבה נורות אדומות נדלקות עם הגשת המתווים הללו:
א. מדוע כל זה נעשה דרך חוק ההסדרים?
ב. מדוע גובש מתווה ללא הגורם המקצועי, קרי הרבנות הראשית?
ג. מדוע הולך השר כהנא נגד רוב רבני ישראל ונסמך על ארבעה רבנים, שאף אחד מהם לא מכהן כרב עיר בפועל?
ד. מדוע השר ליברמן מהלל כל כך את התכנית?
ה. מדוע השר כהנא מוגבל בשינויים של תכנית הכשרות וזקוק לאישורו של שר האוצר איווט ליברמן?
מעבר לכך הלקונה הכי גדולה ברפורמה היא בכך שעם הפרטת הכשרות וניתוקה מהרבנות, שהיא מערך ממלכתי, אי אפשר יהיה לשמור על הכשרות.
02
מצדדי הרפורמה טוענים שמעתה יבוטלו יחסי משגיח ובעל עסק המושגח, שהגבילו את חופש המשגיח לבקר את המערכת המושגחת. אבל הם שוכחים לספר לכם כי יש גורם שאינו תלוי בעסק המושגח והוא רב העיר.
רב עיר יכול להסיר השגחה מעסק קטן כמו פיצריה ואיש לא יכול לפגוע בו מפני שהמדינה משלמת שכרו, וכך גם מעסק ענק שמגלגל מיליונים. אף אחד לא יכול לעצור בעד רב העיר להסיר תעודת כשרות, באם תתגלה תקלה. רב העיר לא חושש למקום עבודתו ולא למשכורתו אותה הוא מקבל מהמדינה. לעומת זאת ברפורמה החדשה כולם מקבלים שכר מהעסק המושגח, ועוד יש תחרות בין גופי כשרות.
ראש מערך כשרות יודע שאם הוא מסיר כשרות בעל העסק עובר בשניה לחברת כשרות אחרת. חברות הכשרות הופכות לחברות סלולר, שמורידות את המחיר כדי להביא כמה שיותר לקוחות.
ועוד מילה, ישראל אינה אמריקה ולא אירופה. אנו איננו חיים בלות שכל קהילה מנהלת מערך כשרות משלה. הרבנות הראשית היא נשמת האומה, היא גוף המאחד את כל הקהילות, על סטנדרט בסיסי. אם כבר רפורמות, נא להסתער על בית המשפט העליון, הפרקליטות, תאגיד השידור והפיקוד העליון של המשטרה. איתם אף אחד לא מעז להתעסק, למרות ערימות הרקב המצטברות שם.
03
ממשלת בנט שבאה בגניבה נכשלה בנושא הקורונה, מתעלמת מעצת המומחים בנושא הבריאותי וגורמת למאות מתים. אותה ממשלה כושלת כרתה ברית עם תומכי טרור, במחיר פגיעה בביטחון ישראל, ועתה היא באה לפגוע בקדשי ישראל: לא כשרות, לא גיור אמיתי, ובמקום זאת מכירת הכותל לרפורמים.
ממשלת "רק לא ביבי", ותאוות השלטון של בנט, יצרה קואליציה שמוכנה לוותר על כל ערכי היהדות והימין כדי לשרוד עוד כמה חודשים. השר כהנא כמו רוה"מ בנט יזכרו לדראון עולם, כמי שניסו להכשיר שרצים ולמחוק קווים אדומים. מליברמן, לפיד, הורביץ וזנדברג אין לנו ציפייה. אבל אלה עם הכיפה, שרוממות אל בגרונם ובחרב פיפיות הורסים כל חלקה טובה, מהם ציפינו למעט יושר ערכי, למעט מצפון, למעט מחויבות לערכי הנצח שלנו.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה