היא חוכמתכם ובינתכם

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

״ושמרתם ועשיתם כי היא חוכמתכם ובינתכם לעיני העמים… ואמרו רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה״. במה מתבטאת החוכמה הגדולה של עם ישראל? אין ספק שעם ישראל לדורותיו היה חכם יותר מהעמים שעימם חי או שחיו סביבותיו, וזה בא לידי ביטוי בכל הדורות, למשל בלקיחת יועצים, עוזרים ומזכירים מעם ישראל דווקא, על ידי השליטים השונים בכל התפוצות.
אי אפשר כמובן שלא להיזכר במספר העצום של זוכי פרס נובל, המדד האולטימטיבי העולמי לחוכמה (בעיקר אם מנפים מהחשבון את מקבלי פרס נובל לשלום…), ששם כידוע הנציגים של עם ישראל בולטים באופן מעורר תמיהה. גם בין הפילוסופים והממציאים ואנשי המדע במהלך ההיסטוריה נציגי עמנו נוטלים מקום מכובד בראש. והיום כאשר החשיבות של ההון האנושי גדולה כלכלית הרבה יותר מאשר אוצרות הטבע – הסטרט-אפ ניישין שאנחנו מדהימים בכל פעם מחדש את העולם. האם לזה התכוונה התורה ב״רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה״? אפשר כמובן לומר שהכוונה לחוכמת התורה, לרבבות לומדי התורה שזכינו לראותם פה היום בארצנו, שמגיעים לרמות גבוהות ביותר בידיעת התורה כולה, אבל האם לזה התכוונה התורה ב״חוכמתכם ובינתכם״? מהיכן הגויים אמורים לדעת להבחין ברמת החוכמה שלנו כאשר אין להם מושג בנושא?
ונראה שהחוכמה והבינה שאמורים כאן מכוונים לחוכמת החיים, לניהול החיים, העם והארץ שלנו – כאשר ניהול עניינים ציבוריים – בכלכלה, במדע, בחקלאות, בביטחון – פועל באופן נפלא, בחוכמה ובתבונה. חוכמת הרפואה מתקדמת מאוד בארצנו, כך שגם בתחום זה אנחנו אור לגויים. חלק גדול מצעדי הענק בנושא הפריון – ראשיתם היה פה. אם זה הזריקות הניתנות למטופלות פריון, אם זה טכנולוגיות פריון כמו הקפאת עוברים או תרומת ביציות, אם זה בתחום העל-קול בתחום המיילדותי, ועוד.
גם בתחום הרפואה המונעת יש התפתחות מרשימה, כאשר ברור שאיכות החיים מושפעת רבות מהיות הגוף בריא ומתפקד. הקופות מתריעות על בדיקות מנע וכן גם הרשת מלאה בכך. השמירה על גוף בריא ומתפקד כוללת הרבה כללי עשה וכללי לא תעשה, וחלק גדול מהציבור בארץ וגם בעולם לא מקפיד עליהם כראוי. היינו מצפים שיהודים שומרי תורה, שהתורה היא חוכמתם ובינתם, לא ייפלו בבורות שאחרים נופלים בהם, אבל זה מתקיים רק חלקית. קיימים הרגלים תזונתיים שלכל הדעות מזיקים לגוף, שעדיין מקובלים גם בציבור שומר המצוות, כמו למשל שתיית שתיה מתוקה או שתיית אלכוהול או עישון בקבוצות מסוימות (בציבור הדתי-לאומי ובמיוחד בציבור התורני, העישון נעלם כמעט לגמרי). שר הבריאות החרדי, ליצמן, דאג לחוקק את החוק שהיצרנים חייבים לסמל על כל דבר מאכל שיש בו כמות חריגה של מלח או שומן רווי או סוכר עיגולי אזהרה אדומים, וזכויות רבות יש לו.
כך גם בעניינים פרטיים. מי שלא מכיר את השבת היהודית, ורואה התנהלות של קהילה שומרת מצווות בשבת – מתפלא פליאה והשתוממות על האווירה, על איכות החיים ועל הקדושה של השבת. וכמה חוכמה אלוקית יש פה – יותר ממה שמרו עם ישראל על השבת, שמרה השבת עליהם. אז אכן יאמרו הגויים ״רק עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה״. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה