היפגעות הולכי רגל בתאונות דרכים

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

  1. בנתונים שהבאתי בשבוע שעבר פרשת משפטים ראינו כי 100 הולכי רגל נהרגו בשנת 2023 נתון המראה עלייה של 4% ביחס לממוצע השנים 2020-2022
  2. הולכי רגל נמנים עם קבוצת משתמשי הדרך הפגיעים – שאינם מוגנים על ידי מעטפת הרכב, ולכן אפילו פגיעה ממכונית הנוסעת במהירות נמוכה ואפילו מכידון של אופניים/ אופניים חשמליים, עלולה להביא להיפגעותם בצורה חמורה.
  3. שיעור ההרוגים הולכי הרגל בארץ כ-30%, הוא בין הגבוהים ביחס לארצות הברית (13%) ומדינות מערב אירופה (14%). על אף הירידה במספר סך כול ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, שיעור הולכי הרגל ההרוגים נותר ללא שינוי.
  4. התנהגות הולכי הרגל בסביבת הכביש מושפעת מגורמים רבים. בכדי לחצות את הכביש בבטחה, הולך הרגל נדרש לתכנן את נתיב החצייה, לאתר את תנועת כלי הרכב בכביש ולהעריך את המרחק שלהם ממנו, להסיק מסקנות ולהחליט האם לחצות או לא.
  5. ילדים וקשישים נתקלים בקושי בביצוע אחת או יותר ממטלות אלו בשל מגבלות שנובעות מרמת התפתחותם/גילם. בקרב הולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים בולטת היפגעות קשישים מהמגזר היהודי וילדים עד גיל 14.
  6. השיעור הגבוה של הולכי הרגל הנפגעים בתאונות דרכים בישראל מושפע גם מהתנהגותם של הולכי הרגל בסביבת הכביש. הגורם העיקרי לכמעט שליש מתאונות הולכי הרגל הקטלניות הוא פעולת הולך הרגל.
  7. כ-25% מהולכי הרגל ההרוגים בתאונות דרכים בתחום העירוני התפרצו לכביש או חצו כשהם מוסתרים – לא במעבר חצייה ולא ליד צומת. בתחום הלא עירוני שיעור זה גבוה יותר ומגיע ל – 35%.ממצאים מסקר תצפיות הולכי רגל שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מראים כי כ- 15% מהולכי הרגל שהגיעו לצומת מרומזר כשהאור היה אדום חצו אותו באור אדום, וכי אחוז גבוה מהולכי הרגל החוצים את הכביש אינם מתבוננים לצדדים טרם החצייה.עוד עולה מן הסקר כי כ- 13% מהולכי הרגל חצו את הכביש בזמן שדעתם הייתה מוסחת עקב שימוש בטלפון נייד.
  8. לסיכום: מקומם לחשוב שעלינו לשלם מחיר דמים גבוה עבור חציית כביש. חובה עלינו לחנך ולהדריך גם את ילדינו, כי כדי שלא ניפגע כהולכי רגל, עלינו להיות על המדרכה ולא על הכביש – הכביש שייך למכוניות! ולא להולכי הרגל. נחצה את הכביש רק לאחר בדיקה ולאחר שהשתכנענו כי לא קיימת שום סכנה בחצייה.לא נשתמש בטלפון הנייד בעת חציית הכביש ובעת ההליכה על המדרכה – נשמור על ערנות ודריכות. ילדים עד גיל 9 לא חוצים כבישים לבד! ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה