הנהג והרכב הדו גלגלי

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

“במוצ”ש שעבר נהרג רוכב אופנוע בן 25 בתאונה בכביש החוף סמוך למחלף נתניה. הרוכב נמצא הרוג מעבר למעקה הבטיחות והאופנוע נמצא במרחק של יותר ממאה מטרים…2 רוכבי אופנוע נהרגו ביום שלישי ליד אזור רוכב בן 42 מגבעתיים, ורוכב בן 34 תושב חולון. הם מצטרפים ל – 23 רוכבי אופנוע שנהרגו מתחילת השנה האזרחית, כלומר בשלושה וחצי חדשים.
בשנת 2020 נהרגו 68 רוכבי אופנועים, שיא שלילי חדש בחמש עשרה השנים שחלפו(למרות “שנת הקורונה” שבסופה הייתה ירידה של 19% במספר ההרוגים בתאונות האחרות). חלק מהתאונות הן תאונות עצמיות, בגלל מהירות בלתי סבירה, החלקה על הכביש, או איבוד שליטה בגין היסח הדעת ועוד..
קיים צורך להתייחס לנעשה על הכביש ובייחסי הגומלין בין רוכבי האופנוע/אופניים לנהגים.
יש לזכור כי ארבעת הגלגלים של המכונית גורמים ליציבותה על הכביש ולהגברת הבטיחות, אך על הדרך נוסעים גם כלי רכב דו-גלגליים עם מנוע, כגון אופנוע, וללא מנוע – אופניים.
עפ”י החוק גם אופניים הם רכב. הם משמשים הן לתחבורה והן להנאה ומשתמשים בהם גם ילדים וגם מבוגרים וקשישים.
על נהגי הרכב המנועי להתייחס אל האופניים כאל כלי רכב בעל מגבלות מיוחדות. הם נראים פחות בשל גודלם, צלליתם קטנה והם נעלמים ב”שטחים מתים” לעיני הנהג. גם עצמת האור של הפנס באופניים, אם קיים בכלל, חלשה ביותר.
האופניים קטנים ובעלי יכולת תמרון גבוהה.רוכביהם מנצלים יכולת זו לעקיפת רכב בתנועה איטית מימין ומשמאל, להתפתלות בין כלי-רכב, ולנסיעה בניגוד לכיוון המותר, אי ציות לתמרורים ורמזורים ועוד עבירות שרוב הנהגים אינם מעיזים לעבור.
הדבר דומה גם אצל רוכבי האופנועים. היחס כלפי האופניים והאופנועים צריך להיות כאל הולכי רגל. מכיוון שכמעט כל התאונות בהן הם מעורבים מסתיימות בפגיעות גוף.
אופנוע מחויב בבדיקות טסט וברישוי, ורוכב האופנוע חייב ללמוד ולהבחן כדי לזכות ברישיון נהיגה, למרות זאת נמצא כי גישת רוכבי האופנוע דומה לזו של רוכב האופניים.
האופנוע מהיר מהאופניים ומרוב כלי הרכב המנועי או המסחרי, רוכבי האופנוע מרבים לעקוף אותנו במהירות גבוהה משמאל-כחוק, ומימין- בניגוד לחוק.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
נקפיד להשתמש שימוש תכוף במראות וכך נמנע מאתנו את ההפתעה הבלתי נעימה של גיחתו הבלתי צפויה של רוכב האופנוע.
רוכב אופניים/אופנוע – הקפד לחבוש קסדה, הקפד על חוקי התעבורה ואל תפתיע.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה