העולם בדרך לשיבוט?

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

אם בשלב מסוים תותאם טכנולוגיה זו גם לשכפול או שיבוט של בני אדם, המהפכה הביו-טכנולוגית הזו תעורר שאלות הלכתיות רבות: האם הנולד משכפול נחשב 'אדם' לכל דבר? ומי הם הוריו של אותו ולד – האם 'אבי' התא שממנו נוצר הוולד הוא אביו (או אמו), או שמא אין לו כלל אב ואם? ואולי, הורי בעל/ בעלת התא הראשוני הם גם הורי הוולד החדש?

כרופאת פריון, אני יודעת כמה ניסים צריכים להתרחש עד להופעה של שני פסים ורודים בערכת ההריון הביתי. באופן פלאי, נוצר חיבור של החומר הגנטי שמקורו בזכר עם חומר גנטי מהנקבה עד ליצירת תא חדש; התא החדש מכפיל את עצמו פעם אחר פעם, הופך לצֶבֶר תאים, ובשלב מסוים מתחילה הסללה של התאים ליצירת איברים. כך גדל העובר עד ללידתו. תאים שהתמקצעו משכפלים עצמם לתא מסוים: תא אוזן, תא ציפורן, תא מוח ועוד.
לפני שנים מעטות הצליחו המדענים 'לייצר' כבשה חדשה – הכבשה דולי, מתא שנלקח מעטין של כבשה והושתל ברחם של כבשה אחרת, שם גדלה עד ההמלטה. בשיטה זו אין הכרח שצבר התאים יושתל דווקא ברחמה של 'תורמת' התא, ואין גם שום הכרח שהתא הראשוני יילקח מנקבה.
זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שבעל חיים 'גבוה' נולד לא מהתחברות של זרע זכר לביצית נקבה, אלא מתא שלם בודד. מבחינה גנטית הכבשה החדשה היא כעין תאומה – זהה של הכבשה 'התורמת'.
אם בשלב מסוים תותאם טכנולוגיה זו גם לשכפול או שיבוט של בני אדם, המהפכה הביו-טכנולוגית הזו תעורר שאלות הלכתיות רבות: האם הנולד משכפול נחשב 'אדם' לכל דבר? ומי הם הוריו של אותו ולד – האם 'אבי' התא שממנו נוצר הוולד הוא אביו (או אמו), או שמא אין לו כלל אב ואם? ואולי, הורי בעל/ בעלת התא הראשוני הם גם הורי הוולד החדש? האם מתקיימת בלידתו מצוות 'פריה ורביה'?
הצלחתם להתבלבל?
ישנן גם שאלות כלליות – האם מותר לגרום ללידת בני אדם שקיים ספק בזהותם המשפחתית, כל עוד לא נפשטו השאלות דלעיל? ואולי מעשים כאלו כלולים באיסור כישוף או באיסור כלאיים? האם אין לחשוש שהתרת פעולות כאלו תגרום לשיבוש הטבעיות של התא המשפחתי? ואולי תאפשר הטכנולוגיה לייצר באופן 'סידרתי' אנשים בעלי תכונות שליליות, שסכנתם רבה? בגלל החששות האלו, נאסר ברוב מדינות העולם לעסוק בשיבוט או שכפול על כל סוגיו, וטוב שכך. זהו מדרון חלקלק. צריך להכניס לכלים את האור האלוקי.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה