מדיני

הצעד הראשון לקראת החזרה הביתה

אלעד הומינר

לאחר שהוגש שבע פעמים ברציפות לכנסת בדחיפת אנשי חומש תחילה וראש מועצת שומרון יוסי דגן, אושר השבוע במליאת הכנסת בקריאה שלישית החוק לביטול חוק ההתנתקות • החזרה לחומש ולצפון השומרון – החלה

לאחר כמעט ח"י שנות מאבק, בשעות הבוקר של יום שלישי, ומספר שעות אחרי הלילה ההיסטורי במליאת הכנסת, עלו לחומש השותפים למאבק על החזרה ליישובי צפון השומרון לביקור חגיגי ביישוב. היו אלה ראש מועצת שומרון יוסי דגן, שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק, אנשי ישיבת חומש בהם מנכ"ל הישיבה שמואל וונדי והרב מנחם בן שחר, יחד עם אנשי 'חומש תחילה' בהם בני גל, כדי לחגוג עם תלמידי ישיבת חומש את אישור החוק לביטול חוק ההתנתקות.
בנוסח החוק נקבע כי הסעיפים הקובעים את איסור הכניסה והשהיה בשטח, מניעת כניסה והוצאה מהשטח, שמירת סמכויות ועונשין, וכן סעיף העוסק בפינוי מיטלטלין מהשטח – לא יחולו עוד בשטח שפונה בצפון השומרון. בכך מותרת על פי חוק הכניסה לצפון השומרון.
"באותו לילה שבו נעקרנו מכאן היה לנו ברור שזה לא סוף פסוק”
סטרוק נאמה במליאה עוד לפני ההצבעה ונזכרה שכאשר הגישה את הצעת החוק לראשונה, היא נראתה לה הזויה וחסרת סיכוי, "ידעתי שיום יגיע והיא תיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל". סטרוק בירכה בהרמת הכוסית בישיבת חומש ואמרה שכל הפועלים בנושא משנים את כיוון התנועה, "התנועה של מדינת ישראל שהיתה לאורך שנים, תנועה אחורה תנועה של נסיגות, היא מעכשיו תנועה קדימה תנועה של חזרה לארץ שלנו".
הצעת החוק הוגשה שבע פעמים ברציפות, בשבע כנסות שונות, בדחיפת אנשי חומש תחילה ויוסי דגן – מגורש משא-נור בעצמו. דגן התרגש והזכיר את הרבים שלקחו חלק במהלך: “אנחנו נמצאים כאן לכבודם של כל נופלי יישובי צפון השומרון, לכבודם של חלוצי ישיבת חומש ובני משפחותיהם, לכבודם של פעילי תנועת חומש תחילה לאורך השנים וחברינו – אורית סטרוק, יולי אדלשטיין, לימור סון-הר מלך, זאב אלקין, אריה אלדד, בצלאל סמוטריץ', מיקי זוהר אורי אריאל ועוד רבים וטובים שפעלו פה במסירות נפש לאורך השנים כדי שנשוב לחומש. תודה לכל מאות האלפים שנתנו את הגב לחלוצי ישיבת חומש".
אישור החוק לביטול חוק ההתנתקות לא כולל בתוכו לעת עתה את בניית היישובים, אולם דגן הכריז בחומש כי "כעת אנו מתחילים בתכנון הקמת הישיבה מחדש והקמת הישובים שהוחרבו מחדש. עם ישראל מאחורינו, יש כאן עוד מקום לעוד הרבה יישובים חדשים בעזרת השם".
בני גל, ממגורשי חומש, סיפר בישוב המפונה: "באותו לילה שבו נעקרנו מכאן היה לנו ברור שזה לא סוף פסוק. שנים של מאבק, געגועים וחלום הגיעו לסיומן, זו סגירת מעגל. ביטול החוק והסרת חרפת הגירוש וההכרה של ממשלת ישראל בכך שארץ ישראל היא שלנו זו רק ההתחלה".
"ביתי הזמני שבשבי שומרון צופה על ביתי הקבוע שבחומש ומצפה לשוב"
בכנסת הזו החוק הוגש על ידי השרה אורית סטרוק וחברי הכנסת יולי אדלשטיין ולימור סון-הר מלך, שגורשה גם היא מחומש. לסון-הר מלך לא התאפשר להגיע עם החברים לחומש בבוקר שאחרי הלילה ההיסטורי, אבל היא נאמה במליאת הכנסת: "ארבעת יישובי צפון השומרון ועשרים ושניים יישובי חבל קטיף הם חלק בלתי נפרד מארץ ישראל, ארץ מולדתנו, ויש לנו את הזכות והחובה להתיישב שם".
"חבלי הארץ שהופקרו בצפון השומרון וגוש קטיף הפכו למעצמות טרור, על חורבות נצרים הקימו בסיסי חמאס מהם נורים מאות רקטות לעבר ישראל, ובחורשות המלבלבות של כדים מתאמנים מחבלי טרור. אם רק היו מציינים על כל רקטה שנורתה לעבר שדרות או תל אביב מהיכן היא שוגרה, החלקים הספקנים בעם ישראל היו מבינים מזמן את האיוולת שבגירוש".
בהמשך נאומה הוסיפה וסיפרה סון הר-מלך על בעלה שולי הי"ד שנרצח בדרכו לביתם בחומש. "במהלך השנים, הקול הקורא שליווה את הבקשה שלנו לשוב לחומש היה קולו של שולי שנשמע בכל פעם שמישהו שהתגעגע, התקשר רק כדי לשמוע אותו אומר בקול מלא חדווה 'שלום, הגעתם לטלפון של שולי מחומש, אני לא יכול לענות כרגע, תשאירו הודעה ואשתדל לחזור בהקדם'. שולי לא חזר, אבל אנו זוכים לחזור ולתקן".
"כשגורשנו מביתנו, הבטחנו לבורא עולם ולעצמנו, שאף על פי שנגזר עלינו כך, לא נשקוט ולא ננוח עד שנזכה לראות בבניין חומש מחדש, וכעת ביתי הזמני שבשבי שומרון צופה על ביתי הקבוע שבחומש ומצפה לשוב. בע"ה נחזור ליישב את צפון השומרון, נשוב ליישובי גוש קטיף ובעזה נזכה לגאול את אדמת הארץ הזו, הקדושה והיקרה לנו כל כך, היא נחלת אבותינו". ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה