הקטורת וחוש הריח

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

הריח של הקטורת בבית המקדש היה כל כך חזק עד שהכלות שנישאו בירושלים לא היו צריכות להתבשם, כי כל העיר הייתה מלאה בריח בושם נפלא של הקטורת. מזבח הקטורת היה מזבח זהב קטן שהוצב בקודש לא רחוק מקודש הקודשים, ופעמיים ביום הכהן היה מקריב עליו את הקטורת, שהיא תערובת של בשמים טחונים שהונחו על גבי גחלים .וכך הם נשרפו לאט לאט והעלו עשן ובעיקר ריח מיוחד מאוד. ריח ניחוח לה׳ הוא קרבן שהוא קודש קודשים לה׳, וגם הקרבנות שנשרפו עם ריחם החריף נקראו ריח ניחוח. על אחת כמה וכמה כשמדובר על ריח עדין ומיוחד של הקטורת.. יתכן שהריח הנעים הזה איין את הריח הרע של הקרבנות הנשרפים, ואולי זו הסיבה שמעולם לא הפילה אישה הרה מריח הקרבנות הנשרפים בעזרה.
בזמן ההיריון ישנם שינויים בחוש הריח והטעם. ריחות אהובים עלולים להתגלות כבלתי נעימים . האשה גם רגישה ביותר וקולטת ריחות בצורה שונה מאשר לפני ההריון. המון מטופלות מספרות שברגע שתבחין ההריון חיובי, הן מעיפות מהבית את כל הבשמים שלהן. שינויים אלה בחושי הטעם והריח נובעים מהשינויים ההורמונאליים המתרחשים בגופך והם אלו המשפיעים על התופעות המוזכרות. מדובר בתופעות טבעיות העשויות להיות שונות מאוד בין אישה לרעותה ובין היריון להיריון אצל אותה אישה. מחקרים שנעשו בחיות הראו כי אכן מתרחשים אצלן שינויים בחישה במהלך ההיריון. החוקרים משערים כי השינויים המבניים נגרמים בין השאר כתוצאה מהשינויים ההורמונליים במהלך ההיריון. איך עובד חוש הריח שלנו?
ברקמת האף קיימים תאים קולטי ריח שחשים בשינויים בריכוזי חומרים שונים, ומעבירים מידע זה בצורת דחף עצבי. הדחף עובר דרך מעברים מיוחדים בגולגולת אל פקעת ההרחה, וזה עובר דרך עצב הריח אל מרכז ההרחה במוח. מבחינה אנטומית, שונים חוש הריח וחוש הטעם משאר החושים כי הם מעובדים בהמיספרת המוח שבאותו צד שממנו הגיע הגירוי; כך, גירוי שנקלט בנחיר השמאלי באף יעובד בהמיספרת המוח השמאלית. חוש הריח וחוש הטעם פועלים בדרך כלל בשילוב זה עם זה, ומסייעים לזהות את טיב המזון, ולהימנע, לדוגמה, מאכילת מזון רעיל או מקולקל. כ־80% מטעמו של האוכל נקבע על ידי חוש הריח, לכן יהודי מנוזל יתכן מאוד שלא יוכל ליהנות ממעדני המטבח של אשתו למרות ממבט ראשון אין קשר בין הדברים.
באף האנושי קיימים כ-6 מיליון קולטנים, המתחלקים לכ-400 סוגי טיפוסים שונים. מחקר חדש מעריך שאדם יכול להבחין בטריליון ריחות שונים! חוש הריח עשוי להיות אחראי אף בחירת בן הזוג, מפני שהתגלה שאנשים בעלי תפיסת ריח דומה עשויים להיות מועמדים טובים להשתלבות זה בזה.
הריח הוא אחד החושים המעודנים של האדם, ויש בו ממד רוחני. חוש הריח מסייע לנו להימנע מסכנות – כמו ריח אש, או ריח רטיבות, או ריח ריקבון. ויש עוד צדדים רבים לחוש הריח. למשל – ריח חזק עשוי גם לעורר אדם הנמצא בהכרה מעורפלת, ובדורות הקודמים השתמשו רבות בתכונה זו וקרבו לאפו של המתעלף בושם חריף כדי לעוררו. ישנן תסמונות בהם אדם נולד ללא חוש ריח, וזה עלול להיות מלווה בהפרעות בפריון. על הקרבת הקרבנות נאמר ׳ריח ניחוח לה״, למרות שלפי כל קנה מידה ריח הבשר הנשרף לא היה נעים. בכל אזור בית המקדש היה ריח חריף של בשר נשרף שעלול היה לגרום לבחילה חמורה או להקאה ולהתייבשות אצל נשים מעוברות רגישות, תופעה שעלולה להסתיים בהתכווצויות רחמיות ובהפלה.
כאמור, באופן ניסי, בבית המקדש לא הפילה אישה את עוברה מריח הקרבנות הנשרפים. אפשר לקנא בתושבי ירושלים בזמן שבית המקדש היה קיים, שחיו בתוך אווירה של קודש והתבשמו מריח הקטורת. אולם כמו בכל החושים, בוודאי היו כאלו שהריחו יותר וכאלו שכהה חוש הריח שלהם.. .כך עם חוש הראיה. הנה עומד משיח צדקנו אחר כותלנו, ויש מי שלא רואה אותו. ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה