בקול רב

הרבנית שליט"א

אשת השופט איננה שופטת אם לא תלמד משפטים, ובת זוגו של הרופא לא נעשית רופאה אם לא תהיה דוקטור למחלות. מה הסיבה שאשת הרב משתדרגת אוטומטית לתואר המכובד של ׳רבנית׳?

איש מוגן בזכוכית מפני ברק
הרב יוני לביא

הסיפור המפורסם ביותר על רבנית הוא ככל הנראה זה: שני יהודים באו לדין תורה אצל הרב. הראשון שטח את טענותיו והן נשמעו משכנעות למדי. הרב האזין לו בקשב ואמר: ״אתה צודק״. לאחר מכן שטח גם חברו את טענותיו שנשמעו מבוססות והגיוניות לא פחות. הרב האזין לו היטב ואמר: ״גם אתה צודק״. הרבנית שעמדה מן הצד ושמעה את הדיון לא התאפקה: ״בעלי היקר, איך ייתכן שגם לראשון אמרת שהוא צודק וגם לשני אמרת שהוא צודק?! הרי הם חולקים ביניהם!״. הרב האזין בכובד ראש לרעייתו ואמר לה: ״נו, נו, גם את צודקת״.
רבנית או אשת הרב
מה מלמד הסיפור הזה על תפקידה של הרבנית, זו שאלה מעניינת. אך ראוי להקדים לה בירור: מהי בכלל ׳רבנית׳? האם רעייתו של הרב הופכת אוטומטית לרבנית רק בגלל בעלה? הרי לא מצינו דבר כזה באף תחום אחר – אשת השופט איננה שופטת אם לא תלמד משפטים, ובת זוגו של הרופא לא נעשית רופאה אם לא תהיה דוקטור למחלות. מה פתאום אשת הרב משתדרגת אוטומטית לתואר המכובד של ׳רבנית׳?
יש אומנם רבניות שנושאות בתואר בזכות עצמן. הן מלומדות בתורה ובקיאות בהלכה ומעבירות שיעורים לנשים ונערות. לא ננקוב בשמות אבל יש מביניהן ששמן הולך לפניהן בכל הארץ, בעוד שאת בן זוגן, הרב, רק מעטים מכירים.
בדורנו נולד אף סוג שלישי של רבניות: נשים שלמדו על הסדר את הנושאים שעליהם ניגשים לבחינות לרבנות ושקדו במשך שנים על ש״ס ופוסקים. הן אומנם מעטות, אך מעמדן מעורר דיון שלא ניכנס אליו עכשיו – האם מתאים שאישה תכהן בראש קהילה. מכל מקום, רבניות במובן של ׳אשת הרב׳ יש ללא ספק רבות ותפקידיהן מגוונים ביותר.
״הרב צריך לנוח…״
נלך מן הקל אל הכבד. לא אשכח איך בהיותי תלמיד בישיבת מרכז הרב הגענו בכל מוצאי שבת לשיעור בביתו של ראש הישיבה, הרב אברהם שפירא. הייתי אז תלמיד צעיר בשיעור א והרב היה כמעט בן 80, אבל הלימוד איתו היה חוויה מרתקת ביותר. 60 דקות בדיוק אחרי תחילת השיעור צלצל הטלפון שלידו. כולם כבר ידעו שעל הקו נמצאת הרבנית המחייגת אליו מהחדר השני, כדי לרמוז שהגיע הזמן לסיים כי הרב צריך לנוח. השיעור נמשך וכעבור חמש דקות צלצל הטלפון בשנית. הפעם הרב כבר הרים את השפופרת ומלמל לתוכה: ״כן, כן, כבר נסיים״ ושקע שוב בלימוד. כעבור כמה רגעים הופיעה הרבנית בכבודה ובעצמה ואמרה לתלמידים שהשעה מאוחרת ואסור לרב להתאמץ.
כאשר הרב שפירא היה מועמד להיות רב ראשי הלכה אשתו לכותל להתפלל שלא ייבחר ושלא יוטל עליו העול הגדול של התפקיד. כפי שאתם יודעים התפילה הזו לא נענתה. מכל מקום ראש הישיבה זכה לאריכות ימים ושיבה טובה. לא פעם הוא אמר שיש לזקוף את הדבר לזכות אשתו והיה מכנה אותה ׳מגן אברהם׳.
שותפים למסע
אך תפקיד הרבנית הוא הרבה מעבר לשמירה על בריאותו של הרב. היא שותפה איתו בשליחות החשובה שהוא עושה. התפקיד הרבני רחב ועמוק בהרבה ממה שנדמה במבט חיצוני. הרבצת תורה ופסיקת הלכה אולי ניצבים בחלון הראווה ומושכים את עיקר תשומת הלב, אך לצידן הרב הוא גם מנהיג רוחני ומחנך. הוא עוסק בשלום בית ובייעוץ זוגי, בביקור חולים ובליווי מתמודדים. זהו תפקיד רוחבי הדורש שיקול דעת ורגישות רבה, והרב משתף ומתייעץ בעניין עם האדם הקרוב אליו ביותר – אשתו. שאלה מרתקת המזמינה דיון היא גבולות החיסיון. האם כאשר חבר/ת הקהילה באים להיוועץ ברב על נושא אישי/רוחני/זוגי – האם הוא רשאי לשתף את אשתו במה שסיפרו לו כשברצונו להיוועץ בה, או שעליו להקפיד ששום דבר ממה שסיפרו לו – לא ייצא ממנו.
את מי צריך לכבד?
מעבר לכל זה יש לרבנית תפקיד חשוב מול נשות הקהילה. יש המוכשרות להעברת שיעורים, אך גם כאלו שלא פועלות באפיק הזה משמשות כתובת לנשים בשאלות שונות, ובפרט בתחום של טהרת המשפחה, שם לעיתים הרבנית משתמשת כשליחה להעביר לרב שאלות אנונימיות בנושאים אינטימיים מנשים שנרתעות מלפנות לרב באופן ישיר.
מספרים שכשהתמנה הרב יוסף דוב סולוביצ׳יק בתור רב ואב בית דין של סלוצק, יצא קהל רב כדי לקבל את פניו. כמה ק״מ לפני העיר התירו ראשי הקהל את הסוסים ורתמו את עצמם לעגלה, מי וכך הובילו את הרב והרבנית למלון שבעיר. אחד מראשי הקהל לא התאפק ופנה לרב בשאלה: ״אנחנו חלקנו כבוד לכבוד תורתו כי ידענו שהוא שקד יומם ולילה באוהלה של תורה. אבל למה היינו צריכים לחלוק כבוד גם לזוגתו הרבנית, שסוף סוף היא אישה ככל הנשים? מדוע שנהיה חייבים גם בכבודה?״. הרב חייך ואמר: ״עליי מוטלת החובה להשיב על שאלות הנוגעות ישר אליי. שאלה כזאת שנוגעת לרבנית – תשיב היא בעצמה״. השואל פנה אל הרבנית והיא מיהרה להחזיר לו בשאלה: ״אני תמהה למה לרב מגיע כבוד? אם למד הרבה תורה – יזכה לשכר בעולם הבא ומקום מזומן לו בגן עדן. במה זכה שכולם יחלקו לו כבוד? אך לדעתי התשובה ברורה״, המשיכה הרבנית בדבריה, ״כל אדם יכול לטעות ולהתנהג שלא כפי התורה, ומשום כך ממנים רב לכל עדה בישראל כדי להטיף מוסר ולעורר את הציבור שלא ייכשל בדרכיו. בשביל הטפת מוסר זאת, שעל ידה הוא מציל את הציבור ממעשים רעים ושגיאות, חייב כל הציבור בכבודו של הרב. אבל השאלה היא: הלוא גם הרב הוא בשר ודם ועלול לשגות ולטעות – ומי יטיף לו מוסר שילך בדרך הישרה? הווה אומר: הרבנית. היא מטיפה לו מוסר מפעם לפעם, ולפיכך מגיע גם לה כבוד מרובה…״.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…