שליפות

הרב ד״ר אברהם סתיו

הסמכה לרבנות
עשיתי כי צריך. בצורתה הנוכחית אני לא חושב שיש לה יותר מידי משמעות. אבל טוב שיש משהו שגורם למי שגדלו על למדנות ישיבתית לפתוח קצת שולחן ערוך.

הרב ד״ר אברהם סתיו

הרב ד״ר אברהם סתיו רב, סופר ומחנך

אבא
קשה לתאר את עוצמת הקשר עם מי שהוא גם ׳אביו׳ וגם ׳רבו׳, ובשלב מסוים הופך גם לשותף ולחברותא. תלמיד חכם גדול, ישר כמו סרגל, ומלא אהבה ומסירות לכל אדם מישראל.
אימא
׳אביבה סתיו׳ זה שם שאי אפשר להמציא. מציבה תמיד את הרף המוסרי הכי גבוה שאפשר, ומוודאת שכל טקסט שלי נכתב מתוך מקום נקי, מדויק וחסר פניות. וכשהיא משתכנעת שזו אכן האמת שלי, היא דוחפת אותי ללכת איתה עד הסוף מבלי להסתכל ימין ושמאל.
החצי השני
בתיה היא שותפה מלאה לכל פעולה ולכל החלטה, וגם לכל חידוש ופסיקה וכל טור בעיתון או ספר תורני. כל יצירה שלי היא פרי הדיאלוג איתה, למרות, ואולי דווקא משום, שאנחנו רואים הרבה דברים אחרת מאוד.
המשפחה
אני לא נמצא עם הילדים במידה שהייתי חפץ בה. אבל כל הזדמנות אפשרית אני משתדל לנצל לזמן משותף איתם: להאזין עם המתבגרת לשיר חדש, ללכת עם הגדול לערבית, לקחת את הקטן לקניות, להתכרבל עם התינוקת בלילה.
ירושלים
לא מפסיקה להפעיל ולרגש אותי. עשויה מעגלים-מעגלים של מפגש וחיכוך בין למעלה לבין למטה. בסופו של דבר אני מאמין שממנה יבוא גם הפתרון.
גבעות
היישוב היחיד בארץ, ואולי בעולם כולו, שנבנה כיישוב משלב עבור אנשים עם צרכים מיוחדים. מקום קסום שעומד על קירות גבס ועל אידיאלים.
תותחנים
כשמשרתים בסוללת תומ״תים אי אפשר לשכוח שכל אחד מאיתנו הוא בורג קטן, שתורם את הכישורים והיכולות שלו למערכת גדולה ומסועפת. ומתוך כך נוצר קשר שאין לו תחליף עם כל חלקי עם ישראל.
ישיבת הר עציון
מקום מעורר השראה שבו צמחה והתגבשה רוב תורתי. דבר לא ישווה לרטט שחשתי בכל מפגש עם מורי ורבי, הרב ליכטנשטיין זצ״ל. ודבר לא יקהה את עוצמת הגעגוע.
הסמכה לרבנות
עשיתי כי צריך. בצורתה הנוכחית אני לא חושב שיש לה יותר מידי משמעות. אבל טוב שיש משהו שגורם למי שגדלו על למדנות ישיבתית לפתוח קצת שולחן ערוך.
דוקטורט
היכולת לשקוע עד צוואר בנושא אחד ספציפי (במקרה שלי – תפילת בקשה במחשבת ימי-הביניים), ולהתעמק בו לפרטי-פרטים, היא דבר יוצא דופן. אני מנסה לקחת משם סטנדרטים גם לכתיבה התורנית. אבל בסופו של דבר הרגשתי שכתיבה תורנית קלאסית מחיה אותי יותר.
אובדן הריון
כאב עמום שאין לו מקום ואין לו מילים.
כחלום יעוף
מסע של חיפוש תורני בעקבות האובדן הפרטי שלנו. הביא קורטוב של נחמה לאלפי זוגות בארץ ובעולם. בקרוב ייצא גם באנגלית.
צמחונות
דילמה פתוחה מבחינתי, שעולה מחדש בכל בחירה שאני צריך לבצע במסעדה או בסופרמרקט. גם אחרי שכתבתי עליה ספר שלם.
כתיבה פובליציסטית
התחילה כבר בחטיבת הביניים, כמוצא לרחשי הלב. וגם היום היא מגיעה מן הלב יותר מאשר מן המוח, לטוב ולמוטב.
הלכות משפחה
הספרים שחיברתי עם אבא שלי בתחום נכתבו מתוך אמונה עמוקה שבסופו של דבר ייתכן מפגש מיטיב ומפרה בין התורה לבין המציאות המודרנית. אני חושב שברוב המקרים הצלחנו.
רב באולפנה
אני מלמד גם בישיבות ובמדרשות, אבל אין תחרות לתהליכי עומק שאפשר לעבור עם נוער במשך ארבע שנות התיכון.
המגזר הסרוג
נוטה להסתבך עם עצמו יתר על המידה, אבל האמת היא שהוא מתוק מדבש. קישון צדק בכל מילה שכתב על ׳הכיפה הסרוגה׳.
רבנים ופוליטיקה
אם רבנים יעשו פוליטיקה, מי ייתן לנו תורה?
רשתות חברתיות
נותנות קול לכל אדם, ומאלצות את אנשי התורה לפגוש את המציאות בשטח. לראות באופן מיידי איך דבריהם נתפשים אצל גברים ונשים, אצל דתיים וחילונים, אצל בני מעמדות ומגזרים שונים. למדתי מכך המון, וגם נכוויתי לא מעט.
מפלגת נעם
חושש שהם איבדו קצת את הדרך. ואני אומר את זה כמי שלמד חודשים ארוכים אצל הרב שטרנברג זצ״ל בהר המור ועד היום משתדל להגיע לשם להקפות שניות.
הרב דרוקמן
מגדלור של דרך ארץ במובן העמוק ביותר שלה. הביא איתו לכל מקום אמיתות פשוטות של תורה ומוסר ושכל ישר. היה מצפן שאפשר לשאת אליו עיניים, להבחין בין עיקר לטפל, ולזכור את התפקיד שלנו בעולם.
רב ראשי ציוני
העיקר שיהיה רב ראשי שרואה לנגד עיניו אך ורק את טובת עם וישראל ותורת ישראל, ופועל להאהיב שם שמיים, לחבב את המצוות על ישראל ולהציל עשוק מיד עושקו. ואומץ. הוא צריך שיהיה לו הרבה מאוד אומץ. הציונות היא עניין חשוב אך משני.
סעיף הנכד
לא למדתי את הסוגייה לעומק, וכשזה המצב אני משתדל מאוד שלא להביע עמדה.
לימוד תורה
ביטוי של אהבה ושל תשוקה משותפת, שיכול וצריך להיות גשר בין כל קהלי הלומדים. בעצם לא גשר, גשר הוא דימוי של חיבור חיצוני. התורה צריכה להיות מנהרה עמוקה שחותרת תחת כל הוויכוחים החיצוניים.
אינטרנט
צריך המון אמונה בתורת התעלות העולם של הראי״ה קוק כדי שלא לתהות כל הזמן אם לא הפסדנו יותר משהרווחנו.

שיר שמרגש אותך? 

Scarborough Fair. צריך מעט מאוד דמיון כדי לראות בו שיר געגועים של קודשא בריך הוא וכנסת ישראל. יש לו ביצוע מפורסם של סיימון וגורפינקל, אבל אני מעדיף את הגרסה של Sun Taylor.
מקום שאתה חוזר אליו בטבע?

עמק האלה בעונת הפריחה.

הספר האחרון שקראת?

The Book and the Sword, אוטוביוגרפיה מרתקת של פרופ׳ דוד הלבני.
שבת בשבילך

אני מסור כולי ללימוד ולמשחק עם הילדים. אני מאמין שזה ערך עליון, וגם תענוג שאין כדוגמתו.
איך אתה קובע עיתים לתורה

אני אדם משימתי מאוד. לכן משתדל שתמיד יהיה מבחן שצריך ללמוד אליו או מאמר/ספר שצריך להגיש, וכך אני נשאב ללימוד בכל רגע פנוי.
שאיפה עתידית

להקדיש יותר זמן לעיון למדני מן הסוג שהוליד את ׳מבית לפרוכת׳ על עבודת יום הכיפורים, ונדחק מפני הצורך לעסוק בסוגיות הלכתיות ומחשבתיות דחופות יותר.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…