טור אורח

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭ ‬ולהלהיב‭ ‬עליו‭ ‬את‭ ‬ילדינו‭. ‬כן‭, ‬אפשר‭ ‬לכוון‭ ‬את‭ ‬ההתלהבות‭ ‬למה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מאמינים‭ ‬בו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נדמה‭ ‬לנו‭ ‬שאין‭ ‬לנו‭ ‬כוח‭ ‬לזה‭ ‬ובא‭ ‬לנו‭ – ‬בפשטות‭ – ‬ללכת‭ ‬אחרי‭ ‬מה‭ ‬שבא‭ ‬לנו‭.‬

על החשבון: החיים עצמם

כך‭ ‬מצאתי‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬רוכש‭ ‬מכונת‭ ‬קפה‭ ‬ב‭-‬99‭ ‬ש"ח‭ ‬בלבד‭ ‬שהפכה‭ ‬לבסוף‭ ‬לאבן‭ ‬שאין‭ ‬לה‭ ‬הופכין‭ ‬וצרכתי‭ ‬מוצרי‭ ‬תוכן‭ ‬מלהיבים‭ ‬ושלטתי‭ ‬בחייהן‭ ‬של‭ ‬דמויות‭ ‬מסקרנות‭.‬

ב"ה‭, ‬מתישהו‭ ‬זכיתי‭ ‬להבין‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬המחיר‭ ‬מלהיב‭, ‬הקריין‭ ‬מרים‭ ‬והפרומו‭ ‬מסקרן‭ – ‬אך‭ ‬עגלת‭ ‬החיים‭ ‬נוסעת‭. ‬למה‭ ‬לי‭ ‬להעמיס‭ ‬עליה‭ ‬נוסעים‭ ‬זרים‭?‬

בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬האנרגיה‭, ‬הסקרנות‭, ‬ההתלהבות‭ ‬והזמן‭ ‬שלנו‭ – ‬מוגבלים‭.‬


אמאל׳ה,
אבל זה נראה מעניין…

כשאני‭ ‬מתעניין‭ ‬במגוון‭ ‬דמויות‭ ‬אמיתיות‭ ‬באופן‭ ‬קבוע‭ ‬וסקרן‭ ‬לדעת‭ ‬מה‭ ‬קורה‭ ‬איתן‭ – ‬זה‭ ‬נראה‭ ‬‮'‬נכון‮'‬‭. ‬אני‭ ‬סקרן‭ ‬וזה‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬טבעי‭ ‬ויפה‭ ‬להיות‭ ‬סקרן‭. ‬מאידך‭, ‬אני‭ ‬פחות‭ ‬סקרן‭ ‬לגבי‭ ‬הניואנסים‭ ‬והרגשות‭ ‬שלי‭ ‬ושל‭ ‬הסובבים‭ ‬אותי‭.‬

זה‭ ‬לאו‭ ‬דווקא‭ ‬הדקות‭ ‬ששרפתי‭ ‬על‭ ‬התעניינות‭ ‬שסיפקה‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬יצר‭ ‬הסקרנות‭, ‬אלא‭ ‬מה‭ ‬שצומח‭ ‬מזה‭ ‬בהמשך‭; ‬המחשבות‭ ‬שאחרי‭ ‬והצורך‭ ‬בתזונת‭ ‬הסקרנות‭ ‬בהמשך‭.‬סקרנות‭ ‬למשהו‭ ‬מלהיב‭ ‬לא‭ ‬נגמרת‭ ‬מעצמה‭ – ‬אם‭ ‬לא‭ ‬עוצרים‭ ‬אותה‭.‬

בתווך‭, ‬יש‭ ‬אשליה‭ ‬ש'למדתי‭ ‬משהו‮'‬‭. ‬ללא‭ ‬ספק‭, ‬זה‭ ‬גם‭ ‬עשוי‭ ‬לקרות‭. ‬אך‭ ‬מתי‭ ‬יגיע‭ ‬הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אלמד‭ ‬את‭ ‬החיים‭ ‬שלי‭ ‬עצמם‭ ‬בעזרת‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬יש‭ ‬בהם‭ ‬ואקשיב‭ ‬יותר‭ ‬למתרחש‭ ‬שם‭? ‬הרי‭ ‬אין‭ ‬כמו‭ ‬ללמוד‭ ‬ממשהו‭ ‬שאתה‭ ‬חי‭ ‬אותו‭, ‬מודע‭ ‬לסביבה‭, ‬לתחושות‭ ‬האישיות‭ ‬ולשלל‭ ‬האלמנטים‭ ‬המרכיבים‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שנקרא‭ ‬‮'‬חיים‮'‬‭. ‬ללמוד‭ ‬ממישהו‭ ‬חיצוני‭ ‬זה‭ ‬שטחי‭ ‬ביותר‭ – ‬יחסית‭ ‬להתבוננות‭ ‬בחיים‭ ‬שלך‭ ‬עצמם‭, ‬כמו‭ ‬שהם‭, ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬הפקת‭ ‬תובנות‭ ‬מועילות‭ ‬ואופטימיות‭.‬

יהודים יקרים

נדמה‭ ‬שכל‭ ‬העולם‭ ‬הגלובלי‭ ‬באותה‭ ‬סירה‭. ‬אם‭ ‬חיינו‭ ‬נועדו‭ ‬כדי‭ ‬שנשוט‭ ‬בהם‭ ‬ונכלה‭ ‬את‭ ‬הזמן‭ ‬שממנו‭ ‬הם‭ ‬מורכבים‭ – ‬ניחא‭. ‬במקום‭ ‬להתלבש‭ ‬וללכת‭ ‬לתיאטרון‭ ‬וקרקס‭ ‬כמו‭ ‬בשנת‭ ‬תרת‮"‬ח‭ – ‬כל‭ ‬העסק‭ ‬נמצא‭ ‬בהישג‭ ‬יד‭ ‬עם‭ ‬פיג'מה‭.‬

אך‭ ‬עד‭ ‬כדי‭ ‬כך‭ ‬חזקה‭ ‬ומושכת‭ ‬הסירה‭ – ‬שגם‭ ‬יהודים‭ ‬המאמינים‭ ‬שחיינו‭ ‬אינם‭ ‬‮'‬סתם‮'‬‭ ‬וניצול‭ ‬הזמן‭ ‬ללימוד‭ ‬תורה‭ ‬הוא‭ ‬הדבר‭ ‬הטוב‭ ‬ביותר‭ ‬שיועיל‭ ‬לעולם‭ ‬ולנשמתם‭ – ‬מוצאים‭ ‬את‭ ‬עצמם‭ ‬בתוך‭ ‬הלופ‭. ‬אחד‭ ‬המרבה‭ ‬ואחד‭ ‬הממעיט‭. ‬מתקשים‭ ‬לפתוח‭ ‬ספר‭ ‬או‭ ‬לסגל‭ ‬לעצמם‭ ‬אורח‭ ‬חיים‭ ‬שיאפשר‭ ‬להם‭ ‬להתקדם‭ ‬באופן‭ ‬יומיומי‭ ‬בלימוד‭ ‬תורה‭, ‬כמו‭ ‬שנהג‭ ‬סבם‭ – ‬שויתר‭ ‬על‭ ‬התיאטראות‭ ‬ושאר‭ ‬מבזבזי‭ ‬הזמן‭ ‬בגולה‭ – ‬וישב‭ ‬בזמנו‭ ‬הפנוי‭, ‬ללמוד‭ ‬משהו‭, ‬בבית‭ ‬הכנסת‭ ‬או‭ ‬בבית‭, ‬דרך‭ ‬קבע‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬סבא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬‮'‬רב‮'‬‭, ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬נרדם‭ ‬על‭ ‬הספר‭. ‬עסק‭ ‬במה‭ ‬שיהודים‭ ‬עוסקים‭: ‬תורה‭, ‬כפי‭ ‬כוחו‭ ‬ויכולתו‭.‬

בל‭ ‬נשפוט‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭. ‬יתכן‭ ‬ובעבר‭ ‬היה‭ ‬קל‭ ‬יותר‭ ‬להתמודד‭ ‬מול‭ ‬התיאטראות‭ ‬של‭ ‬פעם‭ ‬ולבחור‭ ‬בלימוד‭ ‬תורה‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬שבעולם‭ ‬שלפני‭ ‬הפרומו‭ – ‬הבחירה‭ ‬הייתה‭ ‬פשוטה‭ ‬יותר‭. ‬כיום‭, ‬התרגלנו‭ ‬להתלהבות‭ ‬מוגזמת‭ ‬ומהונדסת‭ ‬שמנתבת‭ ‬את‭ ‬הבחירות‭ ‬שלנו‭, ‬לצערנו‭, ‬גם‭ ‬כשאנחנו‭ ‬רוצים‭ ‬בתוכנו‭ ‬משהו‭ ‬אחר‭ ‬לגמרי‭ (‬שדורש‭ ‬זמן‭ ‬ומאמץ‭).‬

ללימוד‭ ‬תורה‭ ‬אין‭ ‬פרומו‭ ‬מלהיב‭ ‬ל'עונה‭ ‬חדשה‮'‬‭ ‬ולא‭ ‬מדובר‭ ‬בפוסט‭ ‬אישי‭ ‬נוטף‭ ‬רגש‭. ‬צריך‭ ‬לבחור‭, ‬למצוא‭ ‬לך‭ ‬איזו‭ ‬‮'‬עונה‮'‬‭ ‬ולהתמיד‭ ‬בה‭ ‬עד‭ ‬שתגיע‭ ‬ההתלהבות‭. ‬בינתיים‭, ‬הזמן‭ ‬חולף‭ ‬לו‭ ‬כשבתווך‭ ‬יש‭ ‬מספיק‭ ‬דברים‭ ‬מלהיבים‭ ‬להתעסק‭ ‬בהם‭, ‬במרחק‭ ‬קליק‭. ‬אם‭ ‬לא‭ ‬נקום‭ ‬וניצור‭ ‬בעזרת‭ ‬סבלנות‭, ‬תפילה‭ ‬והתמדה‭, ‬התלהבות‭ ‬למשהו‭ – ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מלהיב‭ ‬בקליק‭ – ‬ההתלהבות‭ ‬אליו‭ ‬לא‭ ‬תיווצר‭ ‬מעצמה‭.‬

רק לדעת

כולנו‭ ‬יודעים‭ ‬עד‭ ‬כמה‭ ‬קשה‭ ‬לבחור‭ ‬תוכן‭… ‬בני‭ ‬אדם‭ ‬רבים‭ ‬בעולם‭ ‬מולעטים‭ ‬ב'מה‭ ‬שקורה‭ ‬עכשיו‮'‬‭. ‬אבל‭ ‬בהתעקשות‭ ‬לבחור‭ – ‬טמון‭ ‬המפתח‭ ‬לחיים‭ ‬שהם‭ ‬לגמרי‭ ‬אתה‭ ‬המיוחד‭ ‬ולא‭ ‬צל‭ ‬חיוור‭ ‬של‭ ‬עוד‭ ‬סועד‭ ‬בסעודה‭ ‬גלובלית‭ ‬בה‭ ‬מגישים‭ ‬לכולם‭ ‬אוכל‭ ‬מלהיב‭ ‬שהוא‭ ‬למעשה‭ ‬חביתות‭ ‬טעימות‭, ‬פשוטות‭ ‬ומעוצבות‭ ‬היטב‭, ‬בידי‭ ‬אדם‭.‬

אדם‭ ‬עשוי‭ ‬להסביר‭ ‬לעצמו‭ ‬שהחביתות‭ ‬האתסטיות‭ ‬האלה‭ ‬‮'‬עושות‭ ‬לו‭ ‬טוב‮'‬‭. ‬ההגדרה‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬‮'‬טוב‮'‬‭ ‬במובן‭ ‬העמוק‭ – ‬אלא‭ ‬שהמתיקות‭ ‬שלהן‭ ‬מאפשר‭ ‬לשכוח‭ ‬את‭ ‬האלמנטים‭ ‬הקשים‭ ‬בחיים‭.‬

אין‭ ‬ספק‭, ‬פלסטר‭ ‬בזק‭ ‬יכול‭ ‬לעזור‭ ‬כשיש‭ ‬פצע‭. ‬אך‭ ‬ברגע‭ ‬שנהיה‭ ‬מודעים‭ ‬לכך‭ ‬שמדובר‭ ‬בפלסטר‭ ‬לכאבינו‭ ‬ותו‭ ‬לא‭ – ‬יש‭ ‬סיכוי‭, ‬שיום‭ ‬אחד‭, ‬אט‭ ‬אט‭, ‬נסיר‭ ‬אותו‭. ‬אחרי‭ ‬שנאוורר‭ ‬את‭ ‬המקום‭ ‬ונקזז‭ ‬התלהבויות‭ ‬זרות‭, ‬יווצר‭ ‬מרחב‭ ‬שיאפשר‭ ‬לנו‭ ‬לבחור‭ ‬כיצד‭ ‬להשתמש‭ ‬נכון‭ ‬יותר‭, ‬בחלקים‭ ‬רבים‭ ‬מהזמן‭ ‬שלנו‭.‬

כך‭ ‬יכולה‭ ‬להיווצר‭ ‬התלהבות‭ ‬גדולה‭ ‬ומרגשת‭ ‬הרבה‭ ‬יותר‭ ‬ממה‭ ‬שמציעים‭ ‬לנו‭ ‬כעת‭. ‬ככה‭ ‬זה‭ ‬כשצומחת‭ ‬התלהבות‭ ‬טבעית‭ ‬ממשהו‭ ‬שהנשמה‭ ‬שלך‭ ‬בחרה‭ ‬בו‭. ‬היא‭ ‬הגשימה‭ ‬את‭ ‬הפוטצניאל‭ ‬שלה‭ ‬להיות‭ ‬חופשיה‭. ‬היא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬תלויה‭ ‬ביצירות‭ ‬מעשי‭ ‬ידי‭ ‬אדם‭, ‬רק‭ ‬ביניקה‭ ‬ממקור‭ ‬גבוה‭. ‬ישירות‭ ‬מהשמיים‭. ‬■

‰ÎÂ˙· ‰Â‡ Ó¯ˆ‰, ÓÂÊȘ‡È ÂÓ‰Ï ˙ÂÎÔ 

Ï˙ÎÈÌ ÂÒÙÈÌ ÂÏÒ¯Ë ¢Ó„¯ÈÍ ÏÓ˙·ÂÔ ‰‡ÓÈı¢: NadavGedalia.com

עוד במדור זה

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…