בדרך לכותל

השעון של גאולת מצרים

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01
מקווה שלא ארגיז את תושבי חברון אם אגיד שאין תפילה בעולם שיכולה להשתוות לתפילה בכותל המערבי! מלבד…
תפילה ברוב עם, במרומי הר הזיתים, מול הר הבית.
השבוע זכינו לחגוג שבת שבע ברכות מרגשת במיוחד, לזוג ילדינו היקר והמקסים, מול הנוף היפה בעולם.
משפחות החתן והכלה התאחדו יחד בהר הזיתים לשמחה המופלאה של בניית חורבה מחורבות ירושלים. המנופים הרבים שבולטים מעל נוף הר הבית ועל כל קו הרקיע של ירושלים העתיקה והמתחדשת, העצימו את התחושה שירושלים הנבנית נכנסת לישורת האחרונה של גאולת ה׳ המובטחת והמתממשת.
בניין ירושלים הנשקף במלוא עוזו מהר הזיתים הוא הניצחון הגדול של עם הנצח שיוצא מגלות לגאולה ומעבדות לחירות. ראוי להדגיש שבועיים לפני חג החירות, את מאמר ירמיהו הנביא, שלפני יותר מאלפיים שנה צפה את המהלך העוצמתי של הגאולה של ימינו וניבא מפי הגבורה, שהגאולה האחרונה תהיה גדולה הרבה יותר מיציאת מצרים – ״הנה ימים באים נאם ה׳… ולא יאמרו חי ה׳ שהעלה את בני ישראל ממצרים, כי אם חי ה׳ אשר העלה ואשר הביא את זרע בית ישראל מארץ צפונה… (רוסיה? גאורגיה? אירופה המערבית? עיראק? סוריה? לבנון?) ומכל הארצות אשר הדחתים שם וישובו על אדמתם״.
התנא – שמעון בן זומא מדגיש בהגדה של פסח, שבאחרית הימים, יציאת מצרים לא תוזכר עוד, לאחר שתושלם הגאולה שלנו.
חז״ל חולקים ואומרים, שגאולת מצרים אכן תיזכר גם בימינו, אך תוזכר כטפלה לקיבוץ הגלויות ולגאולת ישראל הגדולה של דורנו, הגאולה האחרונה.
החברים ובני המשפחה היקרים, שחגגו אתנו את שבת שבע הברכות של ישי ואמונה, הי״ו, בהר הזיתים, חשו כמונו, שאין הכנה טובה יותר לליל הסדר מאשר לימוד ההיסטוריה של יציאת מצרים, גיבושנו לעם וכיבוש הארץ, מתוך השוואה לשיבת ציון ולבניין ירושלים של ימינו. ואין מקום ראוי יותר וממחיש יותר שמאפשר לחזות ולראות את משק כנפי ההשגחה הא-לוקית, מאשר כאן מול הר הבית ומול הנוף המחייה של ירושלים ההולכת ונבנית.
הרב צבי קוסטינר, ראש ישיבת ׳מדברה כעדן׳, במצפה רמון, העביר שיעורים מרתקים במשך השבת, לנוכח הר המוריה, תוך שהוא מדגיש את החשיבות של ההכנה האישית והמשפחתית לקראת ליל הסדר, שמאפשרת להעביר את המסר שמאחד אותנו ומחזיק אותנו כעם מאמין במשך אלפי שנים – המסר שכל מעשינו והווייתנו יונקת ממנו – ׳זכר ליציאת מצרים׳.
הרהרתי לעצמי, כמה נפלא לראות בחוש כיצד מתגשמות ונענות התפילות הנישאות מהכותל ומהר הזיתים כאן ממש מול הר הבית, וכשם שזכינו להתבשר בשבוע שעבר על ביטול החוק שאסר להגיע לחומש וצפון השומרון, כך נזכה בקרוב להתאחד כולנו יחד ולהתגבר על כל המחלוקות והשסעים בעם ואף לשוב לגוש קטיף ולראות בבניית בית הבחירה ממש בימינו אנו. נזכרתי באבחה חדה בלשון ברכתו המיוחדת של הרב דב ליאור, בחופה של הזוג המתוק שלנו, שנערכה בירושלים – ׳אני בטוח, שאתם, זוג יקר, תזכו בוודאות לראות את הסתלקותם וחיסולם של כל אויבנו ותחזו יחד, עין בעין, בבניין בית הבחירה בקרוב ממש…׳.
02
השמחה המיוחדת בשבת בהר הזיתים קיבלה חיזוק בלתי צפוי הודות להצטרפותם הספונטאנית של משפחתם של אביבה ועופר פרץ, שנעתרו להזמנתנו והגיעו היישר מבית שאן יחד עם בניה ישראל בצוותא עם עוד עשרות מחבריו, לציין ׳שבת גיבוש והודיה׳ כהכנה לנסיעתו של בנייה לניתוח מציל חיים ולשיקום ארוך בארץ ניכר.
כל זה, לאחר שבלילה הקודם, מספר שעות לפני הקדמת השעון ל׳שעון קיץ׳, בניה, הוריו וחבריו זיכו אותנו ושמחו יחד אתנו בחתונה של ישי ואמונה, שהתקיימה בשעטו״מ בירושלים.
המחסומים שהציבה המשטרה ביום השישי הראשון של הרמדאן, וחסימות הכבישים של הפגנות השמאל לא העיבו כלל על השמחה המשפחתית הכפולה בהר הזיתים. הייתה זו שבת מיוחדת ועוצמתית בה זכינו לחגוג יחד עם משפחתנו ומשפחתו וחבריו של בניה פרץ ׳שבע ברכות׳ לזוג הצעיר, תוך הודיה לה׳ על כל הטוב שגמל עלינו.
ישי ואמונה איחלו לבניה שבשנה הבאה יוכל לעמוד על רגליו בהר הזיתים ולראות את עבודת בניין בית הבחירה, תוך כדי מעשה.
03
ההתרגשות של השמחה הכפולה השכיחה מאתנו, לרגע קט, את המחלוקת הגדולה סביב החקיקה ההיסטורית, שמיועדת לחיזוק הדמוקרטיה בישראל, שהממשלה הנבחרת מנסה להעביר בכנסת. לא אוסיף כאן ניתוחים פוליטיים מלומדים ולא אשפוך שמן על מדורת המחלוקת בשבת קודש.
במשך השבועות האחרונים קיימנו במשרד שלנו בירושלים מפגשים רבים של מנהיגים מכל הגוונים כדי ליצור שיח מחבר ומלכד.
דא עקא, נוצר אצלי הרושם, שארגוני השמאל הקיצוני, הנתמכים על ידי ארגונים אינטרסנטיים ואף על ידי שונאינו בחו״ל, החליטו להפיל את הממשלה וכל היתר זו תפאורה בלבד. קשה לבנות גשר על תהום רבה כאשר התקשורת מגויסת כמעט כאיש אחד, ומלבה את האש וגוררת אחריה גם את האליטות האקדמאיות והכלכליות במדינה.
אני תפילה שהשיח בין המחנות, בהפוגה של החקיקה, יביא להסכמות, תוך מציאת נוסחה שתהיה מקובלת על הצדדים ותאפשר לבצע רפורמה במערכת המשפט, החיונית להצלת המשטר הדמוקרטי בישראל. זה לא סוד, שבעבר הלא רחוק נהגתה חקיקה זו ונתמכה כמבוקשת וכחיובית גם על ידי מנהיגים וחברי כנסת שיושבים כיום באופוזיציה.
04
בשבוע שעבר סיפרתי על נפילתו של לוחם גולני, יואל פלהיימר, הי״ד, במלחמת השחרור, בקרבות לסילוק הצבא המצרי מאדמת ארץ ישראל.
הטור עשה גלים. השבוע התקשר ליואל פלהיימר, ידידי, יבדל״א, יהודי יקר שסיפר שהוא זכה להילחם באותה יחידת גולני יחד עם הדוד יואל הי״ד. זה היה בקרבות ׳מבצע חורב׳ בנגב המערבי. תוך כדי הלחימה התקלקל שעונו ויואל נידב מיד, ללא היסוס, את שעונו הפרטי, ומסרו לחברו.
יואל נהרג בקרב והשעון נותר אצל חברו החי. החבר ניסה בעבר, ללא הצלחה, להשיב את השעון לאחיו של החייל. עתה כשקרא ב׳גילוי דעת׳ שיואל האחיין, חוקר את קורות דודו, החליט לנסות להשיב את השעון למשפחת בעליו. וכך היה.
אם כך, צא ולמד, ממצרים נגאלנו שוב… וזה הוא כנראה השעון של גאולתנו אנו.
שבת שלום של קוממיות ישראל. אחדות ישראל וישועת ישראל. ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…