התנהגות נכונה בירידה ובעלייה משול הדרך

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

לעיתים קורה שאנו מוצאים את עצמנו בשול הדרך. לפעמים זה מרצוננו, שעה שעצרנו להעלות או להוריד נוסע, או עקב תקלה ברכב, ולעיתים אנו נאלצים לסטות אל שול הדרך בגלל רכב אחר או בגלל טעות שעשינו בנהיגה כגון: מהירות מופרזת, עייפות, היסח דעת ועוד. ירידה מאולצת היא לרוב עם שני הגלגלים הימניים בלבד.
אם השול סלול באספלט וגובהו כפני הכביש, ורק קו צהוב מפריד ביניהם, נבדוק את מצב התנועה בכביש, וכשיתאפשר נאותת שמאלה ונחזור לנתיב הנסיעה.
אם השול נמוך מפני הכביש צריך להימנע ככל האפשר מלרדת אליו, ואם ירדנו, יש לחזור באופן מבוקר הרבה יותר. כשהשול נמוך יותר, צר, או עשוי מחצץ, הבעיה קשה בהרבה.
מה ניתן לעשות?
נרפה מדוושת הדלק ונמשיך לנסוע עד להאטת הרכב.
אם צריך אפשר לבלום בעדינות. ברכב ללא ABS יש לבלום לסירוגין.
נאחז את ההגה בשתי ידיים. אם הגלגלים שבשול קרובים מאוד לשפת הכביש, נתרחק קצת ימינה.
נבדוק במראות האם ניתן לחזור לכביש, ונוודא שאין רכב מולנו או מאחורינו.
נפנה את ההגה שמאלה לכיוון הכביש כדי ליצור זווית מתאימה לגלגל הקדמי השמאלי, ומיד עם עלייתו ניישר את הרכב בנתיב הנסיעה.
חשוב לדעת כי השהות בשול הנמוך עד לעלייה ממנו חזרה אינה נעימה כלל. השול הנמוך משובש וייתכן שיש בו אבנים או מהמורות. כמו כן השול הוא מקום התמרורים, ולפעמים כלי רכב עוצרים בו והולכי רגל נעים עליו. למרות הסיכון הגדול.
כדאי להאט לפני החזרה לכביש ובמידת הצורך – אף לעצור (נבדוק שאנו לא מפריעים לתנועת כלי הרכב הנוסעים בעקבותינו).
עלינו לזכור!
א. העצירה בשול הדרך מסוכנת מאוד. אנו עדים לתאונות קשות עם רכבים שעצרו בשול הדרך. יש להמשיך בנסיעה עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ב. במקרה של תקר (פנצ׳ר) בצמיג, אין לעצור בשול הדרך. נמשיך בנסיעה איטית עד שנמצא מקום בטוח יותר.
ג. אם חייבים לעצור בשול הדרך (אין אפשרות להמשיך בנסיעה) צריך לנקוט בפעולות הבאות:
להעביר מייד את הנוסעים ברכב מעבר למעקה הבטיחות.
לדווח למשטרה ולרכב גרר.
להדליק אורות מצוקה.
ללבוש אפוד זוהר.
להניח משולש אזהרה מאחורי הרכב במצב שייראה מרחוק ולא יפריע לתנועת כלי הרכב.
להמתין לעזרה מעבר למעקה הבטיחות.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה