התנהגות נכונה בתקופת החורף – לבלוט ולהראות

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

בשבוע שעבר חווינו את החורף ובנוסף לעוצמת הגשמים נוכחנו במגבלות התנועה הן כנהגים והן כהולכי רגל. קיים קושי לשליטה ולתנועה. ביטויים כמו: ״לא יכולתי לנהוג, לא הייתי בשליטה״ או ״לא ראיתי ממטר״ נאמרו ע״י נהגים שונים.
הולכי הרגל לבושים בחורף בבגדים כהים המקשים על הנהגים לזהותם. התלמידים סוחבים את התיק, המעיל והמטרייה וגם הם אינם ב״שליטה מלאה״.
המשתמש בדרך צריך לוודא שיראו אותו. עליו לבחור במקום המתאים ביותר לביצוע כל פעולה ובמיוחד פעולה מסוכנת, אך הכרחית, כגון: מעבר צומת או חציית כביש (הולך הרגל)
עליו לנקוט תמיד באמצעים המגבירים את בולטותו. הוא צריך להתייחס לתנאים הטופוגרפיים והפיסיקליים של המקום בו הוא נמצא ולברר היכן כדאי ובטוח יותר לעבור.
צריך גם להתייחס לנקודות הבאות:

  1. מקום חצייה עם שדה ראייה מרבי.
  2. השפעת שיפועים וקפלי קרקע.
  3. השפעת צמחיה וחסימות אחרות,
  4. הסתרה ע״י רכב חונה.
  5. הפעלת תאורה ברכב ושימוש באביזרי נראות להולכי רגל (מחזירי- אור וביגוד בהיר).
  6. ניצול תאורה ציבורית (במעבר חצייה במיוחד)
  7. התייחסות חשדנית לעקומות בדרך ובחירה בפעולה בקטע ארוך המספק ראייה למרחק רב.
    אפשר לבצע איתות עם האורות הגבוהים או לצפור (קצר) כדי לחזק את הסיכוי שהאחר- נהג או הולך רגל יזהו את נוכחותך. לכל משתמש בדרך יש מגבלות משלו. לא בכל מצב הנהגים רואים את הולכי הרגל מכיוון שאין סימטריה בין נהג אחד לשני ובין נהג למשתמש אחר בדרך. קיים שוני בגיל, בחדות הראיה, השמיעה ובו׳.
    לכן, גם בחציית צומת יש להאט, לוודא קשר עין המגביר את הסיכוי שהנהג השני רואה אותי ולבצע את החצייה תוך שמירת אפשרות לפנייה בתמרון חירום.
    להולכי הרגל: ביום גשום אל תלכו על המדרכה צמודים לכביש, קחו 2 צעדים פנימה. חצו כביש רק לאחר שקבלתם זכות קדימה ובדקתם כי אינכם מסכנים את עצמכם.
    החל מיום יז׳ בחשון ( 1 בנובמבר 2023) ועד ליום כא׳ אדר ב׳ (31 במרץ 2024) קיימת חובה להדליק אורות מעבר בכביש בינעירוני גם בשעות היום. חורף בריא ובטוח. ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה