כשרות

חרפת רפורמת הכשרות

ח"כ אבי מעוז

ח"כ אבי מעוז

יו"ר מפלגת נעם

המטרה היא אחת – הפרטת זהותה היהודית של מדינת ישראל. מערכת הכשרות היא המרכיב הראשון שלה שעולה על מזבח המגמה הפרוגרסיבית, שייעדה הסופי, שחלק ממקדמי החוק מתכוונים אליו וחלק אולי מתעלמים ממנו, הוא הפיכתה של מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה, כזו, שיהודים אמנם יכולים לחיות בה ולשמור על אורח חייהם ועל אמונתם, אך הזהות הציבורית ורשות הרבים מנותקים מכל זהות יהודית לאומית

את הדרך שבה קידמה ממשלת בנט את רפורמת הכשרות על ידי השר מתן כהנא אפשר לכנות במילה אחת – חרפה.
מתוך חששם להליך סדור ותקין של חקיקה בסדר גודל שכזה, בחרה הממשלה להצמיד את הרפורמה לחוק ההסדרים, למרות שאין לה קשר לתקציב המדינה, ולמרות חוות דעתה של היועצת המשפטית של הכנסת, ולפיה יש להפריד את הרפורמה מחוק ההסדרים.
צורת ההתנהלות הזאת איננה מקצועית בעליל, וזאת בלשון המעטה.
מהלך חקיקה בהיקף שכזה, אמור להיות מוגש לאחר עבודה מקיפה ורצינית עם כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים, ולאחר שמיעת כל הנוגעים בדבר והמומחים בתחום, ולאחר מכן להתקדם בצורה הדרגתית בהליך חקיקה רציני, בדיונים מעמיקים על כל פרטי הצעת החוק, דברים שלא נעשו בחוק הזה.
הצעת החוק שהוגשה נכתבה בחופזה, וה״חורים״ הרבים שבה התגלו על ידי הייעוץ המשפטי של הוועדה שדנה בה ועל ידינו, חברי הכנסת מהאופוזיציה, שנאבקו, בתוך סד הזמנים הצר שההצמדה לחוק ההסדרים יצרה, לחשוף את כל הכשלים בהצעת החוק.
בדיוני הוועדה נחשף כי הנתונים שעליהם התבסס משרד האוצר, שאנשיו היו שותפים מרכזיים בגיבוש הצעת החוק, התבססו על דו״ח ישן, שמחלקת המידע והמחקר של הכנסת קבעה כי אי אפשר להתבסס עליו.
באופן לא מקובל בשום קנה מידה, בתהליך הכנתה של ההצעה, לא נערכו דיונים משמעותיים, עם הרבנים הראשיים, חברי מועצת הרבנות הראשית, רבני הערים, וראשי מחלקות הכשרות במועצות הדתיות ברחבי הארץ. כל אלו הם המומחים הבלעדיים למציאות מערך הכשרות הממלכתית במדינת ישראל, והתעלמות מהם היא בבחינת הודאה על הרשלנות הפושעת שבהליך החקיקה הזה.
המוטיבציה העזה של הממשלה והעומד בראשה, של השר כהנא, ושל השר ליברמן שבוחש בכל הליך החקיקה הזה מאחור, לקידום הרפורמה, מעידה כאלף עדים על המטרה האמיתית שלה.
לא מדובר ברצון אמיתי וכן לתקן את הדרוש תיקון במערכת הכשרות, כפי שמעידים הכשלים הרבים בהליך.
לא מדובר בניסיון רציני להוזיל את יוקר המחיה, היות וכבר הוכח שהרפורמה תייקר משמעותית את עלות הכשרות במדינת ישראל.
המטרה היא אחת – הפרטת זהותה היהודית של מדינת ישראל. מערכת הכשרות היא המרכיב הראשון שלה שעולה על מזבח המגמה הפרוגרסיבית, שייעדה הסופי, שחלק ממקדמי החוק מתכוונים אליו וחלק אולי מתעלמים ממנו, הוא הפיכתה של מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה, כזו, שיהודים אמנם יכולים לחיות בה ולשמור על אורח חייהם ועל אמונתם, אך הזהות הציבורית ורשות הרבים מנותקים מכל זהות יהודית לאומית.
אם רק לשם המאבק ברפורמה מסוכנת זו נבחרתי לכנסת, די לי.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה