טבעת נישואין לגבר

הרב ח. יפרח

שאלה:

שלום הרב,
האם ראוי שגבר ילבש טבעת נישואין כסימן שהוא נשואי אם זה חשוב לאשתו?

תשובה:

על שאלתך על טבעת נישואים לגבר
יש לחלק בין עצם ענידת הטבעת לבין הכנסה של אקט כזה במסגרת החופה.
בנוגע לעשיית אקט של נתינת טבעת מהאשה לגבר בחופה, כתב בשו"ת אגרות משה (אבן העזר ג יח) שאסור לעשות זאת, או מצד שזה חוקות הגוים. (על אף שנררה בפשטות שאין בכך ממש איסור תורה של חוקות הגוים) או מחשש שמא יבואו לומר שגם האשה יכולה לקדש איש.
ומוסיף עוד, שיש בכך חשש שהדבר יגרום לשכחת דיני התורה, ע"ש.
יש להוסיף, שכיום, יש מקומות שבהם יש מעין החלפת טבעות, והדבר מבלבל שאין כאן קידושין שהאיש מקדש את אשתו. ולכן, בזמן נתינת הטבעת בחופה, האישה לא תתן טבעת לאיש (ואם יש לחץ של הזוג בעניין זה, יש מקום לדון בהמשך, אולי לקראת שבירת הכוס שתתן לו טבעת, בלי לומר מילה של "מקודש" וכדומה. והכי טוב שתתן אחרי החופה).
אמנם, לגבי עצם ענידת הטבעת לאחר הנישואין, נראה שאין בדבר חשש.
וודאי שאין כאן חשש של "לא ילבש גבר שמלת אשה", מכיוון שהטבעות של בגברים שונות משל הנשים וניכרות שהן של גברים. ויש להן צורה ייחודית, ולכן אין בכך חשש.
ואמנם, יש רבים שאינם שמים טבעת (וכך אני נוהג), ויש מקומות שטבעת תיראה דבר זר (אולי כלבוש אישה או כחוקות הגויים), ובמקומות כאלו, ראוי לנהוג כמנהג האנשים.
אולם, מי שרוצה לשים טבעת, ובפרט במקומות שהגבר עובד בסביבה חילונית עם נשים, שהטבעת מהווה סימן להרחקה, יכול לנהוג כך (ואם הדבר באמת גורם לנשים להיזהר שלא ליצור קרבה אתו, הדבר אף רצוי [אמנם, צריך לדעת, שדבר זה איננו מספיק, ותמיד צריך זהירות, ויש מקומות לצערנו ש"מים גנובים יתמקו"].

2024-02-12
Scroll to Top
גלילה למעלה