ירידה אל שולי הדרך ועלייה מהם

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

לעיתים קורה שאנו מוצאים את עצמנו בשולי הדרך. לפעמים מרצוננו, שעה שעצרנו להעלות נוסע או להורידו או עקב תקלה ברכב, אך לעיתים אנו נאלצים לסטות אל שולי הדרך בגלל רכב אחר או טעות שעשינו בנהיגה כגון מהירות מופרזת, עייפות, היסח דעת ועוד. ירידה מאולצת תהיה לרוב בשני הגלגלים הימניים בלבד.

אם השול סלול אספלט וגובהו כפני הכביש ורק קו צהוב מפריד ביניהם, נבדוק את מצב התנועה בכביש, נאותת שמאלה, וכשאפשר נחזור לנתיב הנסיעה.

אם השול נמוך מפני הכביש, צריך להימנע ככל האפשר מלרדת אליו, ואם ירדנו, יש לחזור חזרה מבוקרת הרבה יותר.

כשהשול נמוך יותר או צר או עשוי חצץ הבעיה קשה בהרבה.

מה אפשר לעשות?

  1. להרפות מדוושת הדלק ולהמשיך לנסוע עד להאטת הרכב.
  2. אם צריך, אפשר לבלום בעדינות. ברכב ללא ABS יש לבלום לסירוגין.
  3. יש לאחוז את ההגה בשתי ידיים (אם הגלגלים שבשול קרובים מאוד לשפת הכביש, יש להתרחק קצת ימינה).
  4. לבדוק במראות אם אפשר לחזור לכביש ולוודא שאין רכב מולנו או מאחורינו.
  5. להפנות את ההגה שמאלה לעבר הכביש כדי ליצור זווית מתאימה לגלגל הקדמי הימני, ומייד עם עלייתו ליישר את הרכב בנתיב הנסיעה.

חשוב לדעת כי השהות בשול הנמוך עד לעלייה ממנו חזרה אינה נעימה כלל. השול הנמוך משובש, וייתכן שיש בו אבנים או מהמורות. השול הוא מקום התמרורים, ולפעמים כלי רכב עוצרים בו והולכי רגל נעים בו.

כדאי להאט לפני החזרה לכביש ובעת הצורך אף לעצור (ולבדוק שאנו לא מפריעים לתנועת כלי הרכב הנוסעים בעקבותינו).

עלינו לזכור:

  • העצירה בשול הדרך מסוכנת מאוד. אנו עדים לתאונות קשות עם רכבים שעצרו בשול הדרך. יש להמשיך בנסיעה עד שנמצא מקום בטוח יותר.
  • במקרה של נקר (פנצ'ר) בצמיג, אין לעצור בשול הדרך. נמשיך בנסיעה איטית עד שנמצא מקום בטוח יותר.
  • אם חייבים לעצור בשול הדרך ואין אפשרות להמשיך בנסיעה, צריך לנקוט את הפעולות האלה:
  1. להעביר מייד את הנוסעים ברכב מעבר למעקה הבטיחות.
  2. לדווח למשטרה ולרכב גרר
  3. להדליק אורות מצוקה
  4. ללבוש אפוד זוהר
  5. להניח משולש אזהרה מאחורי הרכב במצב שייראה מרחוק ולא יפריע לתנועת כלי הרכב
  6. להמתין לעזרה מעבר למעקה הבטיחות

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה