שליפות

"כי איתך נשוב לעמך"

רות המואבייה זכתה בנכד גדול: דוד המלך. מה מיוחד כל כך בתהליך גיור, ואיך המסע הפנימי הזה מזכה בזכויות גדולות? אלישבע פודיאק, תושבת שילה, ילידת הולנד שעברה עם משפחתה תהליך גיור מרומם, משתפת בתהליך, בתחושות ובחיים שאחרי

חג שבועות הראשון שחגגנו כמשפחה בהולנד

איפה הסיפור שלך מתחיל בציר ההיסטורי?
"הסיפור שלי מתחיל בימי מלחמת העולם השנייה בהולנד. לסבא שלי מצד אבא היה עסק מצליח של כובעים, כי באותה תקופה כולם היו חובשים כובעים. היה ליין אופנה מתחלף, היו להם תצוגות אופנה, הם היו אנשי העולם הגדול. העסק היה עסק משפחתי של סבא וסבתא רבא שלי, של הסבא עצמו ושל אחותו. הם היו יהודים מסורתיים, היו מלים את הבנים ומציינים בר מצווה, אבל לא הקפידו על הכול. בשל העסק הם עברו בין מדינות רבות, ולקראת המלחמה סבא שלי הבין שהאנטישמיות מתחילה לתפוס תאוצה וצריך להתייחס לזה בכובד ראש. גרמניה כבשה את הולנד, והתחיל דיון פנימי במשפחה אם ללכת לאזור הכינוס או לא. סבא וסבתא רבא שלי, בעלי המפעל, אמרו שהם אזרחים שומרי חוק, ואין שום סיבה שיעשו להם משהו. הם משפחה אמידה ומכירים אותם. הם לא חשבו שתהיה בעיה כלשהי.

 הוא שאל המון שאלות על הנצרות הגדולה, על הדרך שעושים ולומדים על אותם צדיקים, ולא קיבל תשובות.
חוסר השקט של הנשמה בער בו ודחף אותו להבין שהוא לומד ומנסה להתחבר לחלק שחסר בו רק דרך הצד הנוצרי, ולכן החליט להתחיל להתחבר ולחקור קצת יותר על הצד היהודי שבו

סבא שלי הצליח לשכנע את אחותו שלא כדאי ללכת ומצא להם מקום מחבוא. אלה נסעו ואלה לא". השתיקה של אלישבע מבשרת את הבאות. לצערנו כל מי שהגיעו למקום הכינוס איבדו את חייהם באושוויץ בתוך פחות משבוע. כך קרה גם למשפחה המורחבת של אלישבע. הנותרים בחיים על אדמת הולנד ממשפחתה היו סבא שלה ואחותו.

איך הוא שרד את תקופת המלחמה?
"בסיפור הזה מתחיל גם עולם הנצרות להישזר בשושלת המשפחתית. סבא שלי ואחותו התחבאו תקופה קצרה במקום המסתור שבנה, ולאחר מכן הוא עבר להתחבא אצל משפחה של חברה קרובה שהייתה שותפה בניהול מפעל הכובעים. הם העבירו את החברה על שמה; הוא ניהל את אחורי הקלעים, והיא יצאה החוצה לעבודת השטח. אחותו עזבה והתחבאה בחווה, ולימים התחתנה עם הבן של אותו חוואי".
מפעל הכובעים המשיך להתקיים על אף המצב הכלכלי הקשה שגרמה המלחמה: "החברה הטובה של סבא שלי עברה מבית לבית והציעה לאנשים שתמורת סכום קטן יחדשו להם את הכובע הישן ויעצבו אותו מחדש. אבל עבודת רוכלות ומעבר מבית לבית לוקחת יותר זמן, ולכן היה צורך להכניס עוד אנשים לעסק".
וככה סבתא נכנסה לתמונה?
"החברה הטובה של סבא הכניסה לעסק חברה טובה שלה, שהיא סמכה עליה מאוד וידעה שגם אצלה בבית מסתתר ילד יהודי, ולכן לא פחדה לספר על החבאת סבא שלי. היא החלה לעבוד איתה ולמכור כובעים, ולאורך השנים עד סוף המלחמה סבא והיא התקרבו מאוד והתאהבו.
סבא יצא מהמחבוא רק כשנה אחרי שהמלחמה הסתיימה ויצא לחפש אחר בני משפחתו שהועברו לפולין באותו יום של שילוחים. הוא גילה מהר מאוד שמשפחתו ועוד חברים כולם מצאו את מותם באושוויץ. הוא חזר להולנד אך החליט שהוא ממשיך בחיים חדשים, מקים משפחה שלא ירדפו. כשחזר הוא התחתן עם סבתא שלי, נוצרייה מבית קתולי אדוק.

סבא וסבתא התחתנו והביאו לעולם שלושה בנים שובבים, האמצעי הוא אבא שלי, והילדים חיו בידיעה שאבא שלהם יהודי, אך הם חיים כמו נוצרים. הוטבלו, הלכו לכנסייה ועוד. הפריע מאוד לאבא שלי שהוא חצי יהודי אבל אין לצד הזה מקום בחייו. הוא מתאר שסבא שלי לפעמים היה מחליף את הכובע הרגיל בכובע ברט, שהיה נהוג בקרב היהודים, ובערב שבת היה מתנהג אחרת.
סבא היה מצטרף לכנסייה, אך לא היה שם במאה אחוז. הוא שמר על קשר עם היהודים מבית הספר ומהקהילה שהיו בה לפני המלחמה, מדבר עם רוכלים בשוק היהודי. גם מבחינת חסד סבא שלי לא הניח לנושא: הוא לקח הביתה ילדים שניצלו ועזר להם לחפש את הוריהם, וכן עבד עם עורך דין על מנת להחזיר נכסים ליהודים שנשארו בחיים. אבא שלי הרגיש שיש חלק משמעותי שמגיע מהצד היהודי, אבל לא משתפים את הילדים בו. זה בער בו.
אבא שלי היה שכלתני מאוד, הוא התעמק בלימוד נצרות ונהיה לימים עוזר כומר.

 

 כשהיה בן 18 הוא הכיר את אימא שלי ברכיבה על סוסים. אימא שלי נוצרייה מבית חילוני, חצי קתולית וחצי פרוטסטנטית. גם לאימא שלי בערה מבפנים מציאת העומק והמשמעות בחיים, זה מה שחיבר ביניהם.
כשעברו הימים הם התחתנו, אבא שלי התקדם בלימודיו והפך לכומר, ושניהם עסקו בקהילה ובדת הנוצרית. הם הולידו את שלושת האחים שלי, ואף על פי שהלידה של אחי הקטן הייתה מסובכת ומסוכנת מאוד ההורים שלי החליטו להביא אותי למרות המלצות הרופאים. נולדתי במרווח די גדול מאחי. לאורך כל השנים ההורים שלי למדו והעמיקו בסיפורי התנ"ך, ולכן קראו לי בשם התנ"כי אלישבע".

איך ההורים הגיעו ליהדות? 
"לאבא שלי הפריע מאוד שהנוצרים לומדים את התנ"ך, מדברים על הצדיקים הגדולים, אבל אין חיבור לחיים, ליום-יום. גם דרשות ההטפה שהוא נתן בכנסייה התחילו להיות בסגנון קצת יהודי. הוא שאל המון שאלות על הנצרות הגדולה, על הדרך שעושים ולומדים על אותם צדיקים, ולא קיבל תשובות.
חוסר השקט של הנשמה בער בו ודחף אותו להבין שהוא לומד ומנסה להתחבר לחלק שחסר בו רק דרך הצד הנוצרי, ולכן החליט להתחיל להתחבר ולחקור קצת יותר על הצד היהודי שבו". 

 

 איך אימא שלך הגיבה? 

"אימא שלי הלכה איתו יד ביד. היא האמינה מתוך הסיפור האישי שלה שמה שצריך לקרות יקרה, והעיקר לגלות את האמת. הכול היה תהליך משותף של שניהם, ועם החשיפה של אבא שלי לעולם היהודי שבו הוא מצא את עצמו בערב שישי הולך לבית הכנסת, ובבוקר ראשון מטיף בכנסייה.
לאחר שנה בערך שאבא חי חצי-חצי כולנו התחלנו לימוד משותף בזמן משפחתי, קיצור שולחן ערוך, שנדע איך יהודים מתנהגים. אבא קנה קלטות של תפילה של ברכת המזון, של קידוש. התחלנו קצת להתנהג כמו יהודים, אבל לא היה ברור כל כך מי אנחנו. ביום ראשון אחד כשאבא שלי עלה לדוכן להטיף נכנס יהודי מבית הכנסת והתיישב מאחורה בכנסייה. אבא שלי חטף שוק, מעין סטירת לחי, והבין שצריך להחליט: יהודי או נוצרי?
באותו רגע החלטנו שבסוף השנה נוסעים לטיול בארץ ישראל. עזבנו את הקהילה הנוצרית, והשיח בבית השתנה: עולים לארץ בשביל להתגייר. הייתה לנו קופה משפחתית שאחת לכמה זמן שלשלנו אליה כסף לצורך העלייה. הייתה התרגשות גדולה מאוד סביב זה".

מתי התגיירתם?
"כשעלינו לארץ הייתי בת 8. התגוררנו בקיבוץ מעלה גלבוע, וחיבקו אותנו פה. לימדו אותנו עברית ומצוות. לאחר זמן מה הלכנו לעבור את מבחני הגיור ברבנות בקריית שמונה, ואני זוכרת שכל ההכנות למדנו מה לומר ומה ישאלו אותנו, ואני בשונה מהאחים שלי לא הייתי צריכה בסוף התהליך להחליף שם, כי השם שלי הוא גם יהודי. 

כשנכנסתי למבחן עמד שם רב כולו הוד והדר. אני זוכרת אותו גדול ומרשים, במגבעת וזקן ארוך, והוא התחיל לשאול אותי את כל השאלות, ואני כמו תלמידה מצטיינת עונה על הכול. פתאום בסוף המבחן הוא שאל אותי: 'איך את רוצה שיקראו לך? את צריכה לבחור שם חדש'. ואני שתקתי והסתכלתי על אימא שלי במצוקה, כי אני לא באמת רוצה להחליף שם.
והוא שוב שאל: 'איך את רוצה שיקראו לך?' פתאום נזכרתי באחת החברות שלי בבית הילדים ואמרתי לו: 'אני רוצה שיקראו לי רות'. הוא ענה: 'רות זה שם מצוין. וייקרא שמך בישראל רות'. כשיצאתי בכיתי שאני רוצה להיות אלישבע, ואבא שלי אמר: 'וייקרא שמך בישראל רות אלישבע אודליה'. אז אני לא תמיד אומרת שקוראים לי רות, אבל אין ספק שרות המואבייה היא חלק גדול ממני בכל יום, כי אני באמת רות".
רות אלישבע אודליה בת 34 היום, מורה לאנגלית, מדריכת כושר ומעבירת סדנאות מחול לנשים שבהן רוקדים ומתחברים בריקוד סובב עולם. נוסף על סיפור הגיור שלה היא משתפת בחוויה האישית ובבחירה האישית להמשיך ולהיות יהודייה שומרת מצוות יום-יום. היא נשואה ואם לחמישה ילדים מקסימים, והמשפחה מתגוררת בשילה ומיישבת את ארץ הקודש.

מה המסר שלך? 
"המסר האישי שלי גם בהרצאות נוגע בנקודה שנסתכל רגע פנימה ונבין מי אנחנו, מה החלקים שלנו ואיך הם באים לידי מימוש לפני שאנחנו זורקים את כל מה שלימדו אותנו או בחרו בשבילנו. ההורים שלי בחרו להתגייר. זה לא אומר שאני חייבת להיות יהודייה, אבל מצריך אותי לבחון היטב מהי יהדות ומה זה בשבילי להיות יהודייה, וכך לבחור להמשיך בדרכי.
המסר שלי הלאה הוא בעיקר לילדים ולנוער בגיל הבירור: אל תזרקו את מה שנתנו לכם במתנה. אם ההורים שלכם בחרו להיות דתיים זה לא אומר שגם אתם חייבים, אבל אם תסתכלו טוב-טוב תבינו שזה המתנה הכי גדולה שקיבלתם מהם, כי הם רוצים בשבילכם את הטוב ביותר, ואז תבחרו ממקום שלם יותר.
עוד דבר הוא היחס לגרים: עלינו לארץ כי הקהילה בהולנד לא כל כך קיבלה גרים. אפשר להגיד אפילו שלא קיבלה בכלל, ובארץ זה משתנה מאדם לאדם. בדרך כלל הריחוק או האי-קבלה בארץ נבעו מהשונות, כי היינו עולים חדשים, ולא בגלל הגיור, אבל צריך לחבק את השונה ולתת לו מקום. זה חשוב מאוד להשתלבות פה בארץ".

מספר טלפון לקביעת סדנת ריקוד והרצאות לנשים : 052-8931806

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…