מדיני

לא תהיה סרבנות

אלעד הומינר

הוא נולד בגינוסר, הגיע לעלי והר המור, והיום פועל נגד הסרבנות בחיל האוויר: ״הבנתי שיש ניסיון הפיכה צבאית מתוקשר ומתוזמר״ • שי קלך, טייס קרב במיל׳, לא מתכוון לתת לטייסים לשעבר לכופף את הדמוקרטיה לרצונם הפוליטי: ״הם מבינים שזה לא תפס, העם לא איתם"

את הריאיון עם שי קלך רציתי לקיים עוד לפני פסח, אבל נסתרות דרכי השם והדבר לא יצא לפועל. שוחחנו בזמן שבחוץ ממשיכות להתנהל הפגנות נגד הרפורמה במערכת המשפט ונגד הממשלה. בהפגנות הללו שמוציאות לרחובות המונים כבר שבועות ארוכים לוקחים חלק אזרחים פשוטים, אומנים, אנשי תרבות, אנשי צבא במיל׳, ועוד. ויש בהן גם טייסים במיל׳.
שי קלך הוא בן קיבוץ גינוסר, עד גיל 18 גדל על חופה המערבי של הכינרת. דור תשיעי מצפת לרב שמואל הלר זצ״ל, שהיה רבה ומנהיגה של הקהילה האשכנזית בעיר במשך למעלה מ-40 שנה, בן לאימא מרוקאית. לאחרונה שי הוא אחד מהקולות הבולטים נגד הסרבנות בחיל האוויר, אם לא הבולט שבהם.
״אשתי ואני התחתנו שנה וחצי לפני השחרור. הייתי בתהליך איפוס ארוך שנים, בדיעבד הבנתי שזה תהליך של עשור, אבל הוא נכנס לקצב של חיפוש משוגע שלוש שנים לפני השחרור. זה כלל קריאה בלתי פוסקת ומפגשים רבים עם אנשים״.
בעקבות משהו?
״בעקבות חיפוש של האמת. אני כותב בימים אלה ספר, אחד הדברים שעלו אצלי היה מפגש עם ׳מכתב יוני׳, הרגשתי שהוא קורא לי לפתוח את הספר שלו. יוני נתניהו היה במבוכה בהיבט הזה, הוא שאל את השאלות הללו מגיל 16-17, דברים ששאלתי את עצמי כל הזמן. דברים שכתבתי ביומן כשסיימתי את הקורס מזכירים מאוד את מה שכתב יוני ז״ל בהיבט של שאלת הקיום ושל משמעות החיים. הייתי אז בן 20, כיפה שמתי על הראש בגיל 27. אז קודם כל זה היה בעקבות שאלת הקיום, כלומר חיפוש המשמעות״.
שי ממשיך ומעמיק בתשובתו, ואומר שהמפגש עם הציונות הדתית השפיע עליו רבות. ״הוא היה עבורי מפגש שבאמת קשה לתאר במילים. כשנפגשתי עם בני הציונות הדתית, גם בקורס אבל בשלב יותר מאוחר כשפיקדתי על קורס הקצינים של בית הספר לטיסה, אז התוודעתי לקורס הקצינים הכללי, ולמעשה ראיתי ש-40% ממסיימי הקורס הם דתיים. כל מה שגדלתי עליו בקיבוץ – עלייה, התיישבות וביטחון, פתאום ראיתי שהציונות הדתית לקחה לי את האידאולוגיה הזו, כי הם למעשה כמעט היחידים שעוסקים בהתיישבות וכן בעלייה, ורוב שדרת הפיקוד הזוטר של צה״ל היא דתית. זה היה ממש שוק עבורי״.
הייתה גם שאלה של בירור החוכמה. ״שנה אחרי השחרור התחלתי אט אט לשמור שבת. בשנה של השחרור ישבתי וקראתי ספרים בבית והרחבתי את החיפוש. כתבתי וניגנתי קצת אבל בעיקר קראתי. 18 שעות ולפעמים גם לילות שלמים של קריאה מכל הבא ליד. הלימוד התמקד יותר ביהדות, ובסוף אותה השנה עשיתי את שביל ישראל ובסיומו החלטתי להתחיל לשמור שבת״.
אחרי אותה השנה למד קלך כמעט ארבע שנים בישיבה בעלי, ועוד שמונה שנים בהר המור. ״כבר כמעט שנתיים שאני מחוץ לישיבה, ועשרה חודשים מהן עסקתי ב׳לימוד העולם הזה׳ – כתיבת מאמרים, התחלתי ללמד במכון מאיר, התחלתי תואר ראשון, פתחתי טוויטר. התחלתי קצת להתערבב״, הוא מחייך.

התוודעתי לקורס הקצינים הכללי, ולמעשה ראיתי ש-40% ממסיימי הקורס הם דתיים. כל מה שגדלתי עליו בקיבוץ – עלייה, התיישבות וביטחון, פתאום ראיתי שהציונות הדתית לקחה לי את האידאולוגיה הזו

טייס פריווילג שבא ואומר ׳אנחנו לא מקבלים את תוצאות הבחירות, ואם הממשלה לא תנהג לפי דעתנו אנחנו לא נטוס׳ – זה באמת גורם ל-90-95 אחוז מאנשי הדף הטכני להרגיש סוג ב

״הבנתי שיש פה איזה פייק״
שי קלך התגייס לקורס טייס בשנת 2000, עבר קורס אימון מבצעי, קורס אימון מבצעי מתקדם על מטוס ׳סקיי הוק׳, טייסת מבצעית על F-16 טייסת 144 – שם עשה הסבה והכשרה מבצעית על מטוס הנץ. ולאחר ארבע שנים למעשה מיום הגיוס הפך לטייס מבצעי. הוא שירת בטייסת כטייס מבצעי עוד כשנה וחצי, ולאחר מכן עבר לבית הספר לטיסה – שם עשה קורס מדריכי טיסה ופיקד בהמשך על קורס הקצינים של בית הספר לטיסה. לקראת סיום השירות הדריך במשך שנה בטייסת מתקדם על מטוס סקיי הוק ובד בד שירת כטייס מבצעי בטייסת. השתחרר ב-2008.
איך הגעת לפעילות נגד המתנגדים לרפורמה במערכת המשפט?
״כל זמן שלא דיברו על סרבנות לא יצאתי לפעילות נגד. ברגע שחצו את הקו את האדום של הסרבנות לא הייתה לי שאלה. היה לי ברור שיש קו שלא חוצים. בימים הראשונים לגילויי הסרבנות הבנתי שיש למעשה איזה ניסיון הפיכה צבאית – מתוקשר ומתוזמר. זאת אומרת, מתוך שיחות עם מפקדי הטייסות ודרגים בכירים אף יותר הבנתי שאין סרבנות בפועל וגם לא תהיה. את זה אמרו לי במפורש מפקדי טייסות קרב ואלופי משנה. לכן הבנתי שיש פה איזה פייק. בפועל עד היום לא שמענו עדות מהימנה אחת על כמות הטייסים הפעילים שחתמו על משהו, כי זה נע בין אפס לשלושה. זה הכול. פרובוקציה של פורום 555, דן חלוץ ועוד ועוד״.
בסוף חודש מרץ, אחיו של שי, ששירת 14 שנים כטכנאי בחיל האוויר, רצה להעביר מכתב בשם הגף הטכני עבור מפקד החיל, אלוף תומר בר, הרמטכ״ל הרצי הלוי ושר הביטחון יואב גלנט. את המכתב בשם הגף אשר התהווה באופן טבעי מהקבוצה אותה הוא מוביל, ניסח שי. ״פתחנו קבוצת וואטסאפ של ׳טייסים נגד סרבנות׳. באופן טבעי מכיוון שהצטרפו לקבוצה המון אנשי ׳הגף הטכני׳ יצא מכתב הטכנאים, והייתה קודם לכן גם עצומת טייסים שמוכנים לחזור לשירות מבצעי. העצומה של הטכנאים הייתה זו ששברה את גב הגמל. העצומה ממש עצרה לרגע את חיל האוויר, נערכו שיחות לכל הגף הטכני ואנשים אומרים שזה מה שעצר את גל הסרבנות״.
למה המכתב כל כך השפיע?
״הסרבנות הזו גרמה לקרע. טייס פריווילג שבא ואומר ׳אנחנו לא מקבלים את תוצאות הבחירות, ואם הממשלה לא תנהג לפי דעתנו אנחנו לא נטוס׳ – זה באמת גורם ל-90-95 אחוז מאנשי הדף הטכני להרגיש סוג ב. המכתב בא לבקש במפורש ממפקד חיל האוויר ומבלי לאיים בסרבנות – לגרום לטייסים לחזור בהם. צריך להבין״, מדגיש שי, ״אף מטוס לא עולה לאוויר בלי אנשי הגף הטכני, הם חלק בלתי נפרד מהמערכה. המטרה הייתה לא לשחק על העניין הרגשי אלא לגעת ברגש וזה היה נכון, יצר תהודה נכונה״.
אז מה בעצם העניין אם לא הייתה סרבנות?
״הם איימו בסרבנות. הם ניסו לזרוע תחושה כזו שעומדת לקום דיקטטורה ואו אז תהיה סרבנות. קודם כול נלחמנו בחציית הקווים האדומים הללו. נחלצתי להסביר שהכול היפותזות מופרכות ואם תהיה דיקטטורה אז אדרבה, צריך ביתר שאת להגן על העם היושב בארצו ושנתון תחת דיקטטורה, ושצריך להילחם באותה דיקטטורה בד בבד – אבל שוב, כמובן שהכול היפותזה״.
״בהמשך דיברנו על הסרבנות שפוגעת ברעות. אחר כך עלינו עוד קומה וניסינו להסביר איך בכלל טייסים הגיעו למצב שמדברים על סרבנות. 75 שנה זה לא היה קיים כמעט באופן מוחלט, ובמקרה שלנו היה בצורה הרבה יותר מז׳ורית, לפחות זה מה שניסו לעשות״.

"מועצת יש"ע עשתה 'שירקס' מאחורי הקלעים. הייתה הידברות מוקדמת איך ייראה הפינוי, עד איזה גבול תגיע ההתנגדות. אפשר להגיד שבמידה מסוימת מועצת יש"ע שיתפה פעולה עם אריק שרון בגירוש

מאיפה לדעתך זה הגיע?
"ברגע שאתה מרוקן את עולם התוכן הערכי בבחינה של השקפת עולם, כי הרי מבחינת ׳דרך ארץ שקדמה לתורה׳ – יש שם אנשים סופר ערכיים, אבל כשהשקפת העולם לא מתוקנת אתה יכול להגיע בשבריר שנייה להחלטות הרות גורל שאינן נכונות. אדם שואל את עצמו על מה הוא מגן, מה זו מדינת ישראל בשבילו. יש פה איזה חוסר הלימה. אני חושב שזה הדבר הכי חשוב שאפשר ללמוד פה.
״בסוף, רק בשבוע הרביעי הבנתי שהיה פה ממש ניסיון הפיכה מתוקשר ומתוזמר ברמות קיצוניות, זה הסיפור. הראיה – הם עכשיו יורדים מהנרטיב של הסרבנות. קודם כול אני חושב שהם באמת מתביישים בכך, אבל הם מבינים שזה לא תפס משום שהעם לא איתם. אין קונצנזוס על זה, להפך. לכן הם מציגים אותי כסרבן, ומצאו איזה קצין שטוען שנתניהו סרבן״.
למה הסרבנות הזו, גם אם היא מדומה, הייתה בקרב טייסים ונווטים ולא אצל אנשי הגף הטכני?
״באופן פשוט וטבעי אפשר לומר שהקריאות לסרבנות וניסיונות המרידה הללו, זה ודאי עולה בקנה אחד עם מי שהוא נגד הרפורמה. ואפשר לומר שרוב טייסי הקרב ואנשי צוות אוויר מתנגדים לרפורמה״.
אז אפשר לחלק את זה?
״ברור. הגף הטכני מצביע ברובו למחנה הלאומי, זה הסיפור. יש פה איזו תחושת אליטיסטיות-פריווילגית הכי קיצונית שיכולה להיות, שאפשרה את השיח הזה. שוב, צריך להבין, יש בין אפס לשלושה טייסים פעילים, כל השאר זה הדור הזקן של חיל האוויר דוגמת דן חלוץ ואליעזר שקדי שהצטרף לצערי, שבאמת מרגיש ככה״.
״מפקד הטייסת קיבל את זה
מאה אחוז"
בתחילת חודש אפריל נשמעה טענה בקרב עיתונאים המזוהים עם השמאל ופעילים למיניהם, שקלך לא התייצב לשירות מילואים בעופרת יצוקה. כמו כן, קלך גילה שתיקו האישי והממוחשב נעלם ממערכת חיל האוויר. בתיק ישנם מסמכים מפורשים המעידים שמעולם לא סירב פקודה כפי שניסו להעליל עליו. "יש פה ׳מלחמה עקובה מדם׳ של השמאל. בן כספית, אורי משגב, רונן מנליס ועוד איזה מישהו שהיה ראש מחאות בלפור – הם תקפו אותי והכוונה העיקרית שלהם הייתה להראות שלא התייצבתי למילואים בעופרת יצוקה".
קלך מגולל בפניי את הסיפור מתחילתו: "קודם כול, רוב הקורס שלי לא טס כבר שנים כי רובנו היינו במערך הנץ, שזה מערך שנסגר. השתחררתי בחודש אוגוסט כמו כל הקורס שלי. כידוע, רוב מי שמשתחרר יוצא לטייל ואני הלכתי לקרוא ספרים. לא מזלזל בעופרת יצוקה לא רק כי נהרגו חיילים אלא כי זה מבצע וכמובן שעצם העבודה שנהרגו חיילים זה מעצים אותו, אבל מבחינת חיל האוויר תקיפות בעזה כמו שהיו בעופרת יצוקה הן מבצע בט"שי מורחב".
שי מספר כי מפקד הטייסת התקשר אליו אחרי ארבעה חודשים ושאל אם הוא רוצה לבוא לטוס. "אמרתי לו שאם יש חוסר בכוח אדם או שפורצת מלחמה אז ברור שאני בא, אין שאלה. אבל כרגע רבים מהקורס שלי מטיילים בחו"ל אז אני אשמח לשבת ולהמשיך לקרוא וללמוד. הוא אמר לי ׳בסדר גמור׳ וקיבל את זה מאה אחוז. שנה מאוחר יותר כאשר המערך החל להסגר הפסקתי לטוס כמו טייסים אחרים. קיבלתי מכתב שבח והוא מצוי בתיק האישי שנעלם, רק הוא". מאז קלך עושה מילואים ביחידה קרקעית של חיל האוויר.
אתה חושש מסרבנות אמיתית בזמן אמת?
"ברור לי שלא תהיה סרבנות ואני אומר את זה מידיעה, משיח עם מפקדי טייסות קרב ודרגים בכירים אף יותר".
תהיה התנצלות של מי שלקחו חלק בסאגה זאת?
"יהיה קשה לסלוח על השם הרע שהם הוציאו לחיל האוויר. הם בעצם עשו שימוש ציני בשם של חיל האוויר כדי לכופף את הדמוקרטיה לרצונם הפוליטי. זה דבר איום ונורא. אם יחזרו בהם זה יהיה דבר עצום שמעיד על יושרה וגבורה, הרי תשובה קדמה לעולם. הלוואי וכך יהיה ואני מקווה מאוד שכן, אבל מכיוון שמבחינתם הם נמצאים במערכה על החיים שלהם, הם לא ירפו לרגע ולכן לא נראה לי שהם יחזרו בהם". ■

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה