לבלוט ולהיראות בחורף

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

החורף טרם הגיעו במלוא עוזו, אולם בשבועות האחרונים כבר חווינו אותו מספר ימים, ועוצמת הגשמים הוכיחה לנו את מגבלות התנועה – הן כנהגים והן כהולכי רגל. קיים קושי לשליטה ולתנועה, ביטויים כמו: ״לא יכולתי לנהוג, לא הייתי בשליטה״, או ״לא ראיתי ממטר״ נאמרו על ידי נהגים שונים.
הולכי הרגל לבושים בחורף בבגדים כהים המקשים על הנהגים לזהותם. התלמידים סוחבים את התיק, את המעיל ואת המטרייה, וגם הם אינם ב׳שליטה מלאה׳. המשתמש בדרך צריך לוודא שיראו אותו. עליו לבחור במקום המתאים ביותר לביצוע כל פעולה, ובמיוחד פעולה מסוכנת אך הכרחית, כגון: מעבר צומת או חציית כביש.
עליו לנקוט תמיד באמצעים המגבירים את הבלטתו. הוא צריך להתייחס לתנאים הטופוגרפיים והפיסיקליים של המקום שבו הוא נמצא, ולברר היכן כדאי ובטוח יותר לעבור.
צריך גם להתייחס לנקודות הבאות:

  1. מקום חצייה עם שדה ראייה מרבי.
  2. השפעת שיפועים וקפלי קרקע.
  3. השפעת צמחייה וחסימות אחרות.
  4. הסתרה על ידי רכב חונה.
  5. הפעלת תאורה ברכב ושימוש באביזרי נראות להולכי רגל (מחזירי-אור וביגוד בהיר).
  6. ניצול תאורה ציבורית – במעבר חצייה במיוחד.
  7. התייחסות חשדנית לעקומות בדרך, ובחירה בפעולה בקטע ארוך המספק ראייה למרחק רב.
    אפשר לבצע איתות עם האורות הגבוהים או לצפור (קצר) כדי לחזק את הסיכוי שהאחר – נהג או הולך רגל יזהו את נוכחותך.
    לכל משתמש בדרך יש מגבלות משלו. לא בכל מצב הנהגים רואים את הולכי הרגל, וזאת מכיוון שאין סימטריה בין נהג אחד לשני ובין נהג למשתמש אחר בדרך. קיים שוני בגיל, בחדות הראייה, בשמיעה וכו׳.
    לכן גם בחציית צומת יש להאט, לוודא קשר עין המגביר את הסיכוי שהנהג השני רואה אותי, ולבצע את החצייה תוך שמירת אפשרות לפנייה בתמרון חירום.
    להולכי הרגל: ביום גשום אל תלכו על המדרכה צמודים לכביש, קחו שני צעדים פנימה. חצו כביש רק לאחר שקיבלתם זכות קדימה ובדקתם כי אינכם מסכנים את עצמכם.
    חורף בריא ובטוח – חנוכה שמח!

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה