מיומנה של מטפלת

להבדיל בין אויב לאוהב

ענת גופשטיין

ענת גופשטיין

פסיכותרפיסטית ומנחת הורים

הטיפול אפשר לה לראות את הדברים בבהירות ולהפריד בין חלום למציאות. היא הכירה את עצמה ואת היכולות שלה, והיה לה יותר בטחון עצמי.

היא היתה חסרת אונים. התקשתה להסביר מה מחזיר אותה כל הזמן, פעם אחר פעם, לאותו בחור שפגע בה. היא הבינה שזה קשר לא בריא וזו לא הזוגיות שחלמה עליה. היא הבינה אמנם שמדובר בקשר מסוכן, אך התקשתה להיפרד, להציב גבול ברור, ולדעת להגיד “די”.
היא סיפרה שבמשפחתה תמיד היו מריבות בין ההורים וכעת הם בהליכי גירושין, ולכן היא חלמה על זוגיות טובה ועל אהבה אמיתית.
ואכן, בהתחלה הוא עטף אותה בהרבה אהבה ודאג לה, אפילו קצת יותר מדי. היא לא ידעה לפרש את ההתנהגות שלו כלפיה בצורה נכונה, ולא ידעה להבחין בין “החפצה” ל”אהבה”.
עם הזמן, הוא הפך אותה לתלותית בו. זה הלך והידרדר, וכל סימני המצוקה כבר היו שם: אלימות פיזית ונפשית. הוא שלט בה, והיא הרגישה נחותה וחסרת ערך. אך היה לה קשה להתנתק. היא האמינה שיום אחד הוא ישתנה, אולי אפילו יתגייר, כפי שהבטיח לה, אבל זה לא קרה. הוא רק נעשה אלים ומסוכן יותר והעמיק את השליטה בה.
כשזה נודע למשפחתה, הם נלחצו ובצדק. ההורים, אף על פי שהיו בהליכי גירושין, התאחדו סביב המטרה המשותפת ודרשו ממנה להפסיק את הקשר לחלוטין. הם לא הבינו איך זה קרה להם, ואיך הילדה הכול כך מוצלחת שלהם נגררה לקשר אלים ומסוכן. לא מתאים לה. הם פנו אלינו וביקשתי לדבר איתה.
שוחחנו, היא בחורה מתוקה, חיילת שמשרתת בתפקיד רגיש בצבא. יש לה סיווג בטחוני גבוה, אך בצה”ל לא ידעו שהיא בקשר איתו. הוא תושב פלסטיני, והדוד שלו מחבל שחוסל על ידי צה”ל. התברר, שמדובר בקשר פוגעני שעלול להזיק לא רק לבחורה, אלא גם לביטחון המדינה.
היא הרגישה בתוך מבוך והתקשתה לראות את האור בקצה המנהרה. היא הכירה בכך שמדובר בתהליך ממושך שלא אורך יום אחד, אך עדיין הייתה שבויה בחלומות על אהבתה הנכזבת.
הצעתי לה טיפול על ידי אחת המטפלות שלנו באזור מגוריה והיא החלה בו. הטיפול אפשר לה לראות את הדברים בבהירות ולהפריד בין חלום למציאות. היא הכירה את עצמה ואת היכולות שלה, והיה לה יותר בטחון עצמי. כתוצאה מכך, בפעם הבאה שהוא נהג באלימות כלפיה היא כבר לא היססה ופחדה ממנו, כפי שנהגה עד היום. הפעם היא היתה נחושה, הזמינה משטרה והגיעה לבית המשפט יחד עם עורכת דין מטעמנו, והוציאה נגדו צו הרחקה.
בסופו של דבר הם נפרדו, והיא ממשיכה כעת לשקם את חייה. ההשלכות של הקשר הפוגעני הן קשות מאוד, והן הותירו בנפשה הפצועה צלקת לא קטנה. 
באחד המפגשים שלנו, שאלתי אותה כיצד היא מסבירה את ההיקלעות שלה, בחורה מוצלחת וחכמה, לקשר כזה? היא ענתה שבזמנו היא חשבה שאין גבול לאהבה, ודיברה על הלגיטימציה המוענקת לקשרים כאלו בשיח הציבורי בישראל – בעיקר, מצד התקשורת.
בימים אלה, אני מבינה מאין מגיע הבלבול וחוסר הגבולות של בחורה בת 19, שלא רואה פסול בלקיים קשר זוגי עם אויב. היא בסך הכול הולכת בדרכם של חלק מהפוליטיקאים המתיימרים להנהיג אותנו. ולנו, נותר רק להתפלל שנדע להבחין בין אויב לאוהב, ולא נזנח את נצח ישראל בגלל שיקולים רומנטיים או פוליטיים.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה