מיומנה של מטפלת

להקשיב, להשתתף, להתחבר

ענת גופשטיין

ענת גופשטיין

פסיכותרפיסטית ומנחת הורים

01
"אני צריכה מישהו שיקשיב, שיבין אותי, שיראה אותי, שיתעניין בי באמת", אמרה לי אישה שהיתה בקשר עם גוי לפני שנים, וכיום מחפשת שידוך. רוצה להקים בית יהודי.
היא עזבה את הגוי, כי הבינה שזה לא מתאים. המצפון הציק לה כשראתה שהקשר התקדם. היא הבינה, שזה קשר בלתי אפשרי, ובצעד אמיץ הודיעה לו שהקשר נגמר. בניגוד לשאר הבנות, היא טוענת שלא סבלה מאלימות ושהיה לה טוב. מדובר באישה ערכית, מסורתית, מחוברת מאוד ליהדות, לתורה, למצוות, לשורשים שלה. מאז שעזבה את הגוי, היא מחפשת קשר כדי לבנות בית בישראל, אך ללא הצלחה. ניתן אפילו לומר שהיא מרגישה נואשת. קשה לה לבד. היא כל כך רוצה מישהו שיקשיב לה בצורה אמפטית, יראה אותה, יקשיב לה. היא צמאה לקשר. היא מחפשת שותף למסע של החיים. 
בפורים, כולנו היינו עסוקים בשמחה – לשמוח ולשמח את האחרים, משלוחי מנות ומתנות לאביונים, להעביר צדקה לאנשים שבאמת זקוקים לה בו ביום. אשרי הביט והפייבוקס. מצווה בקליק. 
אנחנו משקיעים במשלוח במוצרים באריזה מעוצבת, אבל אנשים זקוקים לתשומת לב, למישהו שיקשיב להם באמת, למצוקה שלהם. יש דברים שכל הקידמה והטכנולוגיה המתוחכמת לא יוכלו להחליף. לכן השתדלתי גם ללכת בעצמי ולהעניק משלוח מנות, ולא רק לשלוח עם הילדים. 
הם רצו מישהו שיקשיב להם. מצאתי את עצמי יושבת עם אנשים בביתם ומקשיבה, בזמן שהבית שלי הומה אנשים שנכנסים ויוצאים עם משלוחים. אני יושבת בנחת ומנסה להקשיב לאדם שבמצוקה. רק להקשיב ולהתעניין מה קורה שם מבפנים, מנסה להאיר פנים למי ששרוי בעצב בפורים. הם לא צריכים ממתקים, רק קשר.
02
השבוע התבשרנו על פטירתו של גדול הדור הרב חיים קנייבסקי זצ"ל. 
מדובר באיש צדיק וצנוע, שהגה בתורה יומם ולילה. ספר תורה מהלך. אדם שכל כולו שקוע בתורה. להגדיל תורה ולהאדירה. כשאדם כזה, שכה שקוע בתורה, בכל זאת מפסיק את הלימוד, זה רק בשביל דבר אחד – לעשות חסד ולהקשיב ליהודי שזקוק לו.
הוא היה מרים את עיניו מהספר, וכל כולו מרוכז באדם שיושב לפניו, בהקשבה פעילה. גם בשנים האחרונות, כשכבר כמעט לא שמע, הוא התאמץ להקשיב ולהשתתף, לתת עצה וברכה. 
זה נקרא חסד אמיתי. אבד חסיד מן הארץ.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה