מה זה הומופוביה?

מאיר סיידלר

פובוס ביוונית העתיקה הוא (אל ה)פחד. 'פוביה' מציינת מצב חרדתי, כמו למשל קלאוסטרופוביה (פחד ממקומות סגורים), אָרַכנופוביה (חרדה מפני עכבישים) ועוד. את המושג 'הומופוביה' המציא בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת הפסיכולוג היהודי-אמריקני ג'ורג' וינברג (1929–2017), והוא מציין עוינות כלפי חד-מיניים.

המושג נועד מתחילתו לשרת אג'נדה פוליטית-חברתית שהפכה את היוצרות: עד אז היה מקובל לראות בחד-מיניות סטייה או הפרעה, ואילו מאז הוגדר כל מי שהמשיך לחשוב כך כסובל בעצמו מהפרעה נפשית. וינברג אף הציע להכניס את ההומופוביה לרשימת מחלות הנפש.

מטרתם הסופית של מקדמי המושג הומופוביה, לדברי וינברג, היא להגיע למצב שהחברה תקבל אורח חיים חד-מיני כפי שהיא מקבלת אנשים שמאליים (left handed). לשיטתם, כל מי שמתנגד למטרה זו סובל מהומופוביה, ולפיכך זקוק לטיפול, או – חמור אף יותר – מוגדר כאויב האנושות. אם כן, המושג הומופוביה משמש בידי ארגוני הלהט"ב והמערכות התומכות בהם במובהק כלי לדה-לגיטימציה של כל מי שאינו שותף למגמתם לנרמל את תופעת החד-מיניות.

על פי הגדרת יוצרי המושג הומופוביה, אי אפשר להימלט מהמסקנה שמשה הומופוב ותורתו הומופובית. משכב זכר הוא עבירה על אחד מאיסורי העריות החמורים יותר בתורה, המכונה 'תועבה', והוא שייך לפי חז"ל למועדון האקסקלוסיבי של שלושת איסורי 'ייהרג ואל יעבור'. דברים אלה פשוטים וברורים.

יצוין שהמושג הומופוביה ספג גם ביקורת בחוגים אקדמיים, וזאת בדיוק בשל ההקשר החברתי-פוליטי שמתוכו נולד. ממתי ממציאים פוביות כדי לקדם אג'נדה חברתית?! בפרט כאשר האדם ה'סובל' מהתופעה אינו מרגיש כל מצוקה ואינו חפץ 'להירפא' ממנה. עוד ביקורת נוגעת לכך שפוביות אחרות מציינות חרדה, ואילו הומופוביה מציינת, כאמור, בעיקר עוינות, ולא מצב חרדתי.

אף שכפי שראינו המושג 'הומופוביה' שנוי במחלוקת, יתיכן שהוא טומן בחובו בכל זאת תובנה אחת מועילה. לפי הערכות מפוכחות, יש נטייה חד-מינית ל-3–5 אחוזים מהאוכלוסייה, והיא חוצה מגזרים! למי שסובל מנטייה שלא הוא בחר בה – ואיננו מתארגן כדי להניף את דגלה ב'גאווה' – מגיעה אמפתיה ולא יחס עוין.

עם זאת לא צריך להיבהל מהעליהום התקשורתי על כל מי שעדיין נשאר שפוי: עלינו להתנגד בתוקף לתנועת להט"ב שמגמתה להביא את ה'בשורה' החד-מינית לבני הנוער ובכך להרחיב את שורותיה. כן, עד לשם הגענו!

מיותר לציין שאין במאמר קצר זה בכדי לקבוע מסמרים באשר לגורמי הנטייה החד-מינית, לפתרון הבעיה או למענה ללבטים באמונה שמצב שכזה עלול להוליד אצל המעורבים.

2021-06-02
Scroll to Top
גלילה למעלה