מעמדם החוקי של רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

ב'גילוי דעת' לפרשת שלח כתבנו על תאונות שמעורבים בהן רוכבי אופנועים וקטנועים והצבענו על עלייה במספר ההרוגים והפצועים אף שבתקופה הראשונה של הקורונה נסעו בכבישים כלי רכב מעטים מהרגיל.

מה מעמדם של רוכבי הקורקינטים והאופניים החשמליים? האם הם רוכבים על כלי רכב מנועי? האם חובה עליהם לעבור מבחן עיוני או מעשי לרכיבה על כלים אלה? האם הרוכבים מבוטחים? האם אזרח שנפגע מאופניים חשמליים או מקורקינט זכאי לפיצוי כמו כל אזרח שנפגע מרכב או אופנוע?

בשנת 2019 נפגעו בתאונות דרכים 2,955 איש. 2,174 מהם היו רוכבים ונפגעים אחרים בתאונות של רוכבי אופניים חשמליים, ו-781 היו רוכבים ונפגעים אחרים בתאונות של רוכבי קורקינטים חשמליים.

בינואר 2015 תבעו שבעה נפגעים בשבע תאונות את המדינה ואת קרן קרנית, שהיא הכתובת במקרים שאין נהג שאפשר לתבוע, בטענה לרשלנות ולאי-הסדרת התחום.

לאחר הליך ארוך ומייגע שנמשך חמש שנים וחצי קבע בית המשפט המחוזי כי אופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי כהגדרתו בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. עם זאת הוא לא חייב את קרן קרנית לפצות את התובעים בגלל רשלנות של משרד התחבורה והמפקח על הביטוח במשרד האוצר בהסדרת התחום.

בגלל הסיכון המוגבר בפגיעה של רוכב אופניים בעצמו או בצד ג' המליץ בית המשפט לחייב בביטוח חובה גם רוכבי אופניים חשמליים, בדיוק כפי שמחויב כל רוכב אופנוע או קטנוע.

למרות הביקורת שמתח בית המשפט על משרד התחבורה ועל הממונה על הביטוח במשרד האוצר הוא לא חייב את המדינה לכפות על רוכבי האופניים החשמליים ורוכבי הקורקינטים החשמליים לימודי נהיגה וקבלת רישיון לרכיבה, וכן לא חויבה המדינה להשוות את האופניים החשמליים למכוניות ולאופנועים לעניין הביטוח.

אנו מצפים לפעולה מהירה של שרת התחבורה והממונה על הביטוח להסדרה חוקית המחייבת לימוד תאוריה ומבחן מעשי לקבלת רישיון, כמו לכל נוהג ורוכב ברכב מנועי, וכן להסדרת ביטוח חובה וביטוח צד ג' לכל רוכב.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה