מתי כדאי להתחיל להפגש?

הרב שלמה שיבר

מתי הזמן המתאים להתחיל להיפגש? האם זה תלוי רק בגיל?

מתי הזמן המתאים להתחיל להיפגש? במשנה נאמר: “בן שמונה עשרה לחופה”. האם זה רק תלוי גיל? אם כל החברים שלי נפגשים, האם גם אני צריך להתחיל? איך אוכל לדעת שאני כבר בשל ובוגר לנישואין ולא אמצא את עצמי נכנס למערכת של נישואי בוסר?
התנאי הראשון לבגרות הוא זהות עצמית מגובשת. מה שמבדיל אדם בוגר משלב הילדות הוא שלבוגר יש זהות עצמית, ואילו הילד מאמץ את זהות הוריו או זהות חלופית שמצא לעצמו והיא נותנת לו תחושת עוצמה וריגוש, אך טרם התגבשה להיות זהותו שלו.
הזהות העצמית מקיפה את כלל האישיות וכוללת מישורים רבים: זהות ערכית, זהות דתית, זהות מגדרית, זהות מקצועית וכו’. משזו קיימת, מתעוררת באדם דרישה פנימית לרצות להרחיב את אישיותו ולהכניס אל תוך עולמו אדם נוסף, שגם לו זהות עצמית משלו.
מכיוון שבין שתי נקודות זהות שונות אלו עוברים אין-סוף קווים מחברים, רק אדם בעל זהות מגובשת יוכל לפתח את יכולת ההכלה של אדם השונה ממנו ולא לחוש פחד תמידי שזהותו של האחר תאיים על זהותו שלו ולהיות במצב של התגוננות תמידית מפני כך.
התנאי השני לבגרות הוא יכולת הבחירה. רק לאדם בוגר יש שיקול דעת מלא וחופש פנימי שמאפשר לו לראות את התמונה כולה ולא להתלהב מעניין פרטי וצדדי. יש לו את היכולת לבחון כל צד העומד לפניו למבחן, לשקול את ערכו ולקבל את החלטה המעשית הנגזרת מכך. כמובן, כלולה בזה גם הנכונות לקבל את האחריות לתוצאות בחירתו, לטוב ולמוטב. אדם בוגר אינו פוחד מטעויות וכישלונות, משום שהוא יודע שהן אחת הדרכים ללמוד את האמת של חייו, והוא מוכן לשלם את המחירים הנדרשים על לימוד זה.
התנאי השלישי לקשר זוגי בוגר הוא אינטימיות רגשית. זוהי היכולת הנפשית לפתוח את עולמו הפנימי בהדרגה אל אדם אחר, לחשוף בפניו את רגשותיו, את חולשותיו, את סודותיו, ואת הנכונות לתת בו את אמונו. יחד עם זאת הוא מסוגל גם לפתח הקשבה פנימית אל צרכיו הרגשיים של הזולת, ללמוד מה משמח אותו ומה מעציב אותו ולהצליח להתקשר עימו ולהתחבר אליו ברבדים אלו.
יסודות אלו הם הבסיס הבריא והיציב שאיתו אפשר להתחיל לבנות קשר אהבה בוגר ואיתן בבניין מתמשך והולך עדי עד.

 

2021-01-11
Scroll to Top
גלילה למעלה