הרכב אינו עוצר – תקלה בבלמים

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

  בפרשת נשא לפני שמונה שנים עסקנו באיתור תקלות בנסיעה לאחר ששמענו בצער עמוק ובזעזוע על התאונה המחרידה בכניסה לטבריה ועל מותם של רפאל אטיאס, רעייתו ושישה מילדיהם ז"ל.
ממה שידוע עד עתה ברור שהנהג גילה כי מערכת הבלימה של הרכב אינה מתפקדת ויצר קשר עם משטרת ישראל, דיווח על תקלה בבלמים וביקש לקבל עזרה מיידית לייצוב הרכב ולעצירתו. על פי התוצאה מתברר כי הרכב נסע במהירות גבוהה והנהג לא הצליח לבלום אותו, חצה שטח הפרדה בנוי ובהמשך עבר מעל מעקה בטיחות, הידרדר לתהום ונשרף.
מה אפשר לעשות במקרה של תקלה בבלמים בנסיעה?

בנסיעה בירידות ארוכות חייבים להאט את מהירות הנסיעה. יש להשתמש בהילוכים, וגם ברכב אוטומטי יש להוריד הילוך אפילו אם זה גורם לרעש מוגבר של המנוע.
בירידות יש לבלום מדי כמה מאות מטרים בלחיצה נחושה על הבלם (לא יותר מחמש שניות), ואז לשחררו כדי לאפשר לו להתקרר.
אם הבלמים אינם עוצרים את הרכב, יש להוריד הילוכים וכן להרים את בלם היד בהדרגה. אם המכונית מחליקה בחלקה האחורי, יש לשחרר את בלם היד ושוב להפעילו.
לאחר האטת מהירות הנסיעה יש לנצל את השטח שסביב ולנסות למצוא מקום מפלט בטוח כגון תלולית עפר או שדה פתוח.
אם אין מקום מפלט והפעולות שעשינו עד עתה לא עצרו את הרכב, יש לנסות להתחכך במעקה הבטיחות או בגדר ההפרדה ולהצמיד אליהם את מלוא דופן הרכב, כולל הדלתות, ולהמשיך בתנועה צמודה עד לעצירתו המוחלטת של הרכב.
כדאי לזכור:
חובה לטפל בבלמים על פי הוראת היצרן. אם מרגישים שינוי בבלימת הרכב (דוושת הבלם נמוכה מדי, בלם היד נמשך גבוה או נורית הבלם נדלקת), יש לפנות ללא דיחוי למוסך הקרוב.
בכל מצב חירום או תאונה בדרך אנו יוצאים משגרת הנהיגה, וכל יציאה משגרה גורמת להתרגשות ולתגובות מיידיות, ולפעמים התגובות קיצוניות ולא נכונות. כיום אפשר ללמוד ולתרגל מצבים אלה וכן לקבל כלים לנהיגה נכונה בשעת חירום. לימוד של החוקים, חזרה ושינון של מצבים יעזרו להתנהג נכון בשעת חירום.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה