אלנתן אמיתי

סערת תרומות הדם לגיטימית או לא?

אלנתן אמיתי

אלנתן אמיתי

בשלהי חודש אוקטובר האחרון, שמו לב בישיבות החרד"ליות, והיותר שמרניות בציונות הדתית, כי במד"א שינו את טפסי תרומות הדם. הם גילו כי על גבי טופס התרומה, שונה הנוסח מ"שם האב" ו"שם האם", ל"הורה 1" ו"הורה 2".
שינוי נוסח הטופס הוא חלק ממהלך רחב יותר של קהילת הלהט"ב בישראל, הפועלת למען שינוי התודעה הציבורית, ומנסה להטמיע בנו כי משפחה אינה בנויה רק מגבר ואישה וכי למעשה כל האופציות פתוחות ונכונות במטרה להקים משפחה.
בחלק מהישיבות אמרו כי אם במד"א החליטו לצעוד לעבר הקידמה המערבית, לעבר קהילת הלהט"ב והרס מבנה המשפחה – הן מתרחקות ממנו, "לא יקבלו את הדם שלנו", אמרו.
בתגובה לחרם, במד"א החליטו להשמיט סופית את ההתייחסות להורי התורם, וסעיף זה בוטל. מהלך זה לא השביע את רוחם של רבני הישיבות החרדליות והחרם המשיך להתקיים. הרב אבינר, מבכירי רבני הציונות הדתית התייחס לעניין בראיון שהעניק לאתר ynet: "אני לא יכול לחיות בעולם שבו מוחקים בכל דרך שהיא את אבי ואימי".
"זה דבר בלתי אפשרי. ואם אנשים רוצים לקדם אג'נדה של גיוון במשפחה, שימצאו דרך אחרת מאשר הפקרת דמם של יהודים. לפעמים יש דברים כל כך פשוטים שנשכחים, כך שחייבים להזכיר אותם. לי אישית יש אבא ואימא, ואני לא מסכים שיימחקו אותם. בלעדיהם לא הייתי חי ובלעדיהם לא הייתי תורם דם". כשנשאל אודות המחסור במנות דם במד"א, השיב: "אנחנו יכולים לתרום דם ישירות לבתי חולים. אין צורך לעבור דרך מד"א. כל תרומה שאני תורם, מד"א מוכר ב-418 שקלים. אם אתרום ישר לבית החולים, זה יחסוך את דמי התיווך".
"עיקר המחסור נבע מהתחלואה הכבדה בנגיף הקורונה. צריך להמתין שבועיים מההחלמה ומהחשיפה עד שמותר היה לתרום דם. וזה מה שגרם למחסור", הסבירה פרופסור אילת שנער, סמנכ"לית שרותי הדם של מד"א.
גורמים בישיבות החרדליות הציעו לתרום מספר עצום של כ-4,000 מנות דם, בתנאי שיתנו להם לתרום בטפסים הישנים הכוללים התייחסות לאב ולאם, ושהציבור יתרום באיזה טופס שירצה, גם אם מדובר בטפסים החדשים.
רונאל עדני הגיב בחשבון הטוויטר שלו על הפרשה: ‏"פיקוח נפש דוחה שבת, אבל לא מאבק על כמה מילים בטופס תרומת דם. ‏אני קורא את התגובות (לגבי החרם) ומתוסכל. אנשים שמסבירים לי ברצינות תהומית שכמה מילים בטופס טכני חשובות להם יותר מתרומת דם והצלת חיים, והכל בשם אלוקים, בשם התורה. באיזה מין אלוקים אנשים מאמינים?".
החרם על תרומות הדם, לא רק שהוגן ואחראי, אלה שהוא גם מהווה ייסוד בסיסי בדמוקרטיה. היכולת של קבוצות שונות להתאגד וליצור מחאה אל מול דברים שמפריעים להן. וכמו שצוטט לפני מספר שורות הרב אבינר: "אנחנו יכולים לתרום דם ישירות לבתי חולים. אין צורך לעבור דרך מד"א", כך שגם במצב של צורך דחוף במנות דם הציבור החרד״לי יוכל להמשיך לתרום דם ולהציל נפשות.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה