עייפות בנהיגה חלק 2

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

״תאונות עייפות הן רק אלה שבהן נרדם הנהג על ההגה״ – האומנם?! לאמיתו של דבר נראה שהעייפות נוטלת חלק גדול בתאונות דרכים שונות.
א. עייפות גלויה

  1. נהג נרדם על ההגה: במצב זה הרכב סוטה מנתיב נסיעתו לכיוון השוליים, ומתנגש במעקה בטיחות או מתרסק בתעלה הסמוכה לשולי הכביש. במקרים אחרים הרכב נכנס לנתיב הנגדי וגורם לתאונה חזיתית ברכב אחר. התוצאה בדרך כלל קטלנית.
  2. תאונה עצמית של רכב בודד או נהג בודד: הגורם לתאונה זו מתקשר ישירות לעייפות, באותם המקרים שבהם מתברר כי הרכב היה תקין וכי הנהג לא היה שתוי או מסומם.
    תוצאות תאונה זו בדרך כלל קשות ביותר.
  3. נהג בשלבי הירדמות – ׳ניקור׳ תופעה המוכרת לנהגים.
    אדם שאינו רוצה להירדם אך ראשו צונח כאילו מעצמו, ומייד מתרומם בחזרה. תופעה זו נמשכת עד שלוש שניות, שבהן הרכב נמצא בשליטה מוגבלת מאוד. תוצאות מצב זה תלויות באופן אחיזת ההגה ובמצב הדרך.
    ב. עייפות סמויה
    נהג עייף שאינו יודע שהוא עייף:
    תופעה זו מוכרת לנהגים שאינם זוכרים ברגע נתון האם ״עברנו את הצומת, או לא״, או ״האם אני נמצא בכביש הנכון שתכננתי לנסוע בו – משהו לא מסתדר לי״.
    ג. פתרונות למצבי עייפות
  4. שינה טובה ועמוקה.
  5. תנומה קלה בתוך הרכב, במקום בטוח (לא בשולי הדרך) כ-20 דקות.
  6. הפסקה וארוחה קלה – מהווה ׳זריקת מרץ׳ לנהגים.
  7. מנוחה – עצירה במקום שקט ועצימת עיניים לזמן קצר.
  8. פעילות בעת הנהיגה – שיחה ערה עם הנוסעים, לעיסת מסטיק וכד׳.
    נהג עייף אינו נוהג!!

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה