פני שבת נקבלה ברוגע

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

משפחות רבות עוברות חוויית מתח עם הילדים הנשואים והנכדים האמורים להגיע לאירוח בשבת. ממש לפני הדלקת נרות מביטים ההורים או הסבים והסבתות מבעד לחלון ומצפים לראות את הרכב דוהר אל ביתם. לפעמים האורחים מגיעים באיחור (גם אחרי זמן ההדלקה), ואז הנהיגה היא במהירות מופרזת ומסוכנת.

לפי ההלכה, מי שנוסע ברכבו במהירות אסורה ושלא בזהירות והזיק, חייב בתשלומים על הנזק. הרב גרוס שליט"א כותב לדוגמה שאם מטוס נחת באיחור, והנוסע ייאלץ לנסוע מהר ביותר כדי להגיע לביתו לפני שבת, עדיף שיתארח במקום קרוב לשדה תעופה מלסכן את עצמו ואחרים בנהיגה מסוכנת ולא חוקית.

אדם שנהג במהירות ולא בזהירות בערב שבת ופגע באדם והרגו, וכן נהג שנוסע במהירות אחרי הצפירה ופגע באדם, הרי שגגתו קרובה למזיד.

הרב זילברשטיין שליט"א מסביר: "אלו הנוסעים בכביש (אחרי הצפירה המודיעה על בוא שבת קודש) בצורה מסוכנת ומסכנים אנשים, נשים וטף, לא יוכל לרחוץ בנקיון כפיו ולומר שוגג הייתי, שהרי הוא קרוב למזיד. שכל הנוסע בצורה פראית כזאת עלול לסכן את הציבור. בעיקר לאחר שחכמי הדור קבעו שלאחר הצפירה אסור לנסוע כלל, וזה דומה לאדם שרץ עם רובה טעון בידו ואומר לכולם לזוז ממנו". 

אני מבקש להציע פתרון מעשי, וכך אנחנו נוהגים אצלנו בבית: הזמינו את הילדים והנכדים לארוחת צוהריים ביום שישי עם המטעמים שהילדים אוהבים (צ'יפס, סלטים, פסטרמה או נקניקיות, וכמובן פינוקים). לא תאמינו איך יסתיים כל המתח הנלווה לקבלת המשפחה בצמוד לשבת. תוכלו לבלות עם הילדים והנכדים שעות נוספות יחד, וכך תקבלו את השבת ברוגע נטול מתח.

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה