פני שבת נקבלה… רגועים ושמחים

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

ביישוב שבו התארחנו נכנסה מכונית במהירות מופרזת ומסוכנת כרבע שעה לאחר זמן הדלקת הנרות. הנהג והנוסעים פרקו במהירות את הציוד, ורצו להדליק נרות בשעה שהציבור היה בדרכו לבית הכנסת.
הרבה משפחות עוברות ׳חווית מתח׳ עם הילדים ועם הנכדים הנשואים האמורים להגיע לאירוח בשבת. ממש לפני הדלקת נרות מביטים ההורים/הסבים והסבתות מבעד לחלון ומצפים לראות את הרכב ׳דוהר׳ אל ביתם. לפעמים האורחים מגיעים באיחור (גם לאחר זמן ההדלקה), ואז הנהיגה היא במהירות מופרזת ומסוכנת.
לפי ההלכה מי שנוסע ברכבו במהירות אסורה ושלא בזהירות והזיק, חייב בתשלומים על הנזק. הרב מרדכי גרוס שליט״א כותב לדוגמה כי אם הגיע מטוס באיחור והנוסע ייאלץ לנסוע באופן מהיר ביותר כדי להגיע לביתו לפני שבת, עדיף שיתארח במקום קרוב לשדה תעופה מאשר שיסכן את עצמו ואת האחרים בנהיגה מסוכנת ולא חוקית.
אדם שנהג במהירות ושלא בזהירות בערב שבת ופגע באדם והרגו, וכן נהג שנוסע במהירות לאחר הצפירה ופגע באדם, הרי שגגתו קרובה למזיד.
הרב יצחק זילברשטיין שליט״א מסביר כי ״אלו הנוסעים בכביש (אחרי הצפירה המודיעה על בוא שבת קודש) בצורה מסוכנת ומסכנים אנשים, נשים וטף, לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפיהם ולומר שוגגים היינו, שהרי הם קרובים למזיד״. שכל הנוסע בצורה פראית כזאת עלול לסכן את הציבור. בעיקר לאחר שחכמי הדור קבעו שלאחר הצפירה אסור לנסוע כלל, וזה דומה לאדם שרץ עם רובה טעון בידו ואומר לכולם לזוז ממנו.
אני מבקש להציע פתרון מעשי (כך אנחנו נוהגים אצלנו בבית): אנא הזמינו את הילדים/הנכדים לארוחת צהריים ביום שישי עם המטעמים שהילדים אוהבים ועם פינוקים. לא תאמינו איך יסתיים כל המתח הנלווה לקבלת המשפחה בצמוד לשבת – תוכלו לבלות עם הילדים ועם הנכדים שעות נוספות יחד, וכך תקבלו את השבת רגועים ושמחים. ■

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה