הרב גבי קדוש

פרשת בראשית תשפ"ב

הרב קוק זצ"ל באר את שאלת האיכה כשאלה על מקומו האמיתי של האדם. 'איפה האדם המושלם אשר בראתי?'. אדם אחרי החטא הוא אדם חסר, אדם שאבד את עצמיותו המקורית. 'חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו... לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת איך...' [מוסר הקודש עמ' קמ].

סיפר לי פעם רב ששאל את נכדו: 'איפה אתה'? ענה הנכד בהצבעה על בטנו: 'הנה מוישלה'. "לא", אמר הסב, "זו הבטן של מוישלה, אך 'איפה מוישלה'?" הנכד הציע את ראשו כמוישלה, ושוב ענה הסב, 'זה הראש של מוישלה' אך 'איפה מוישלה'?"
אז איפה אנחנו? פרשתנו, פרשת בראשית, מתארת את בריאת העולם ובריאת האדם, מתארת את הנפילה הגדולה של אדם וחווה בחטא האכילה מעץ הדעת. יציר כפיו של אלוקים נופל בחטא הנורא של תאווה. נפילה כזו בחטא פתחה את הפתח ללכת אחרי תאוות העיניים והלב. תוצאת החטא היתה בריחה, בריחה מאחריות לשמירה על עולמנו. בריחה מעצמיותו של האדם.
בפניה האלוקית אל האדם לאחר החטא, הוא נשאל: 'וַיִּקְרָא ה' אֱ-לֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה' [בראשית ג, ט]. חז"ל כבר עמדו על הקושי בשאלה זו והרי אלוקים פונה אל האדם ומה צורך לשאול אותו היכן הוא נמצא? רש"י הסביר לפי הפשט שהפניה היתה בכדי להכנס עם האדם הראשון בדברים, בכדי לא להפתיע אותו. יש אפשרות נוספת לבאר שהשאלה נועדה להדגיש את חוסר הנעימות והבושה שהתבייש אדם הראשון בגלל חטאו כאומר 'נו, לא מתאים לך…'.
הרב קוק זצ"ל באר את שאלת האיכה כשאלה על מקומו האמיתי של האדם. 'איפה האדם המושלם אשר בראתי?'. אדם אחרי החטא הוא אדם חסר, אדם שאבד את עצמיותו המקורית. 'חטא האדם הראשון, שנתנכר לעצמיותו… לא ידע להשיב תשובה ברורה על שאלת איך…' [מוסר הקודש עמ' קמ].
דווקא הראשית, תחילת העולם, תחילת השנה, מעלים בנו הרהורים על מקומו המשמעותי של האדם בעולם. על כוחו העצום להציל את העולם [ממציא חיסון הקורונה…] וחלילה גם את כוחו להשחית ולהרע. מי יתן והעולם ישמור על צלם האלוקים שבו, ידע תמיד להשיב תשובה ברורה לשאלה 'איכה' ולהיטיב עם העולם. 

עוד במדור זה

וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

וישב: שנאת הרע מגבירה את אהבת הטוב

מה‭ ‬טוב‭ ‬בשנאה‭?‬ במחשבה‭ ‬ראשונה‭, ‬אין‭ ‬שום‭ ‬דבר‭ ‬טוב‭… ‬אנו‭…
וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

וישלח: יעקב אבינו מחפש צרות?

יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬חוזר‭ ‬מחרן‭, ‬אחר‭ ‬כל‭ ‬תלאותיו‭, ‬במקום‭ ‬לחפש‭ ‬מנוח‭…
ויצא: לחלום ובגדול!

ויצא: לחלום ובגדול!

מדע‭ ‬החלומות‭ ‬חוקר‭ ‬כיצד‭ ‬פועל‭ ‬החלום‭, ‬מה‭ ‬הגורמים‭ ‬לחלום‭ ‬מסויים‭,…
תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

תולדות: גרר- לעד ולעולמי עולמים

בפרשיות‭ ‬בחומש‭ ‬בראשית‭ ‬ניתן‭ ‬מקום‭ ‬של‭ ‬כבוד‭ ‬למקומות‭ ‬הליכתם‭ ‬של‭…
חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

חיי שרה - מערת המכפלה: ׳בית החיים׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬פלאי‭ ‬בהשתדלותו‭ ‬המרובה‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬לחיפוש‭ ‬מקום‭…
וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

וירא- האם למאמין מותר לשאלות שאלות?

אברהם‭ ‬אבינו‭, ‬ראש‭ ‬המאמינים‭, ‬אשר‭ ‬הגיע‭ ‬לאמונה‭ ‬באלוקים‭ ‬מעצמו‭, ‬הגיע‭…
לך לך - עם של הולכים

לך לך - עם של הולכים

פעמים‭ ‬רבות‭ ‬בפרשתנו‭ ‬מתגלה‭ ‬לנו‭ ‬אברהם‭ ‬בפועל‭ ‬ה‭.‬ל‭.‬ך‭: ‬‮'‬לֶךְ‭ ‬לְךָ‮'‬‭,…
נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

נח - ותשחת הארץ: לפני האלוקים?

כבר‭ ‬בתחילתה‭ ‬של‭ ‬התורה‭ ‬מתברר‭ ‬שיש‭ ‬מטרה‭ ‬ויעד‭ ‬לבריאת‭ ‬העולם‭.…
האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

האזינו- סוכות-׳אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם׳

לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬נוסף‭ ‬לנו‭ ‬עוד‭ ‬יום‭ ‬לימים‭ ‬הנוראים‭, ‬יום‭ ‬שמחת‭…
וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

וילך - יום-הכיפורים: מקווה טהרה לכל ישראל

בעוד‭ ‬ימים‭ ‬ספורים‭ ‬נכנס‭ ‬בעז‭"‬ה‭ ‬ליום‭ ‬הגדול‭, ‬יום‭-‬הכיפורים‭, ‬כשמו‭ ‬של‭…
ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש השנה: מחשבים מסלול מחדש

ראש‭ ‬השנה‭ ‬הוא‭ ‬תקווה‭ ‬חדשה‭, ‬תקווה‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬ומתוקה‭. ‬אנו‭…
כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

כי תבוא - ׳וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב׳

העולם‭ ‬מתחלק‭ ‬לשניים‭: ‬אלה‭ ‬שבטוחים‭ ‬שמגיע‭ ‬להם‭ ‬הכל‭ ‬ותמיד‭ ‬יתלוננו‭…
כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

כי תצא - כי ה׳ א-להיך מתהלך בקרב מחנך

בפרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬מצווים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬קדושת‭ ‬המחנה‭. ‬‮'‬כִּֽי–תֵצֵא‭ ‬מַחֲנה‭ ‬עַל–אֹיְבֶיךָ‭…
שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

שופטים- ידינו לא שפכו את הדם הזה...

בסוף‭ ‬פרשתנו‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬פרשיה‭ ‬תמוהה‭, ‬פרשת‭ ‬עגלה‭ ‬ערופה‭.…
ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

ראה - 'נו, כשזוכים רואים'

כמה‭ ‬פעמים‭ ‬בחיינו‭ ‬אומרים‭ ‬לנו‭: '‬הכל‭ ‬תלוי‭ ‬בך‭', '‬הכל‭ ‬תלוי‭…
עקב תשמעו

עקב תשמעו

האם‭ ‬שומעים‭ ‬באוזן‭? ‬לא‭ ‬בטוח‭… ‬פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬במילים‭: ‬‮'‬וְהָיָה‭ ‬עֵקֶב‭…