הרב גבי קדוש

ראה – לפניכם ברכה וקללה

הרב גבי קדוש

בשאלת מיליון הדולר עוסקת פרשתנו – מה נחשב ברכה ומה נחשב קללה? כמה סבל, צער ואכזבה היינו חוסכים אם היינו יודעים מראש למיין את כל מהלכי חיינו לשני מסלולים: למסלול הברכה ולמסלול הקללה, וכמה פעמים מתוך ראייה חיצונית אנו נופלים על המסלול הלא נכון, וייתכן גם הפוך – שממש ללא כוונה תחילה יצא לנו המסלול הנכון.
פרשתנו פותחת במילים ״ראה אנכי נתן לפניכם היום ברכה וקללֽה את־הברכה אשר תשמעו אל־מצות ה'…״. לא נכתב בתורה ״הנה אנוכי נותן״ וכו' אלא דווקא המילה ראה – ללמדנו את יסוד הראייה, לא כל אחד זוכה לראות את הברכה והקללה. יש לנו ציווי לראות אותם, לחוש אותם ולהרגיש אותם. הרב זוין זצ״ל מביא בספרו (לתורה ולמועדים) דוגמה לטיב ראייה זו:
כתוב ״כל המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה״ והרב קוק מבאר את שינוי הלשון, שהרי היה צריך לכתוב זוכה ורואה בבניינה שזה כנגד 'חורבנה', אלא כתוב 'בשמחתה' שהרי הרבה יכולים לראות בבניינה של ירושלים אך לא כל אחד יזכה לראות בשמחתה.
עיקרון חשוב למדנו מהציווי בפרשתנו, הטוב והרע, הברכה והקללה אינן מושגים מוחלטים אשר אפשר להדביק עליהם את התווית טוב או רע, ברכה או קללה. כל דבר בעולמנו יכול להיות טוב ויכול להיות רע, יכול להיות ברכה ויכול להיות קללה, כיצד נדע? מה שקובע הוא כוח הראייה שלנו ומה התוצאות של הדבר לעתיד. לפעמים יזכה האדם לראות את 'הטוב' שיצא לו 'מהרע' וכן הפוך, אך כאשר מצטיידים בראייה אמונית יהיה בכוחנו להפוך הכול לטובה ולברכה.
וכעת לסיפור: הרב זוין זצ״ל מספר על שליח מארץ ישראל שהגיע לרוסיה למחבר הספר 'בת עין' וסיפר לו על שבחיה ומעלותיה של ארץ ישראל, והוסיף ואמר שאפילו האבנים שלה הם כיהלומים… התפעל הרב 'בת עין' ועלה לארץ (היה רבה של צפת), לימים פגש את השליח ואמר לו שאכן כל דבריו הם אמת ויציב אך בקשר לאבניה של הארץ לא ראה שהם יהלומים… הרהיב פניו המשולח כנגד הרב ואמר לו ״נו, כשזוכים רואים…״.
למדנו שראיית הברכה תלויה בנו. ראה – לפניכם ברכה וקללה. ■

עוד במדור זה

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

טעות‭ ‬לחשוב‭ ‬שאחרי‭ ‬אלפי‭ ‬שנות‭ ‬בראשית‭ ‬ומאות‭ ‬שנות‭ ‬שעבוד‭ ‬במצרים‭…
בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

הכותרת‭ ‬מוכרת‭? ‬לא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬סטיקר‭ ‬מהמלחמה‭ ‬האחרונה‭. ‬כבר‭…
אמור - אותו את בנו...

אמור - אותו את בנו...

האם‭ ‬מותר‭ ‬לנו‭ ‬לייחס‭ ‬למצוות‭ ‬התורה‭ ‬רגש‭ ‬של‭ ‬חמלה‭ ‬ורחמים‭…
אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…
משפטים: צדק וצדקה חברתית

משפטים: צדק וצדקה חברתית

הפרשה‭ ‬מלמדת‭: ‬‮"‬וְגֵר‭ ‬לֹא‭ ‬תוֹנֶה‭ ‬וְלֹא‭ ‬תִלְחָצֶנּוּ‭ ‬כִּי‭ ‬גֵרִים‭ ‬הֱיִיתֶם‭…
יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

יתרו- המצווה הקלה והקשה ביותר

חידה‭ ‬א‮'‬‭: ‬מה‭ ‬היא‭ ‬המצווה‭ ‬הקלה‭ ‬ביותר‭ ‬שהיא‭ ‬גם‭ ‬המצווה‭…
בשלח - נרגנות כדרך חיים

בשלח - נרגנות כדרך חיים

פרשתנו‭ ‬עוסקת‭ ‬בנרגנות‭, [‬‮'‬קיטורים‮'‬‭]. ‬בלשון‭ ‬המקרא‭ ‬תלונות‭. ‬התלונות‭ ‬על‭ ‬היציאה‭…
בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

בא - האם יש לאדם יש בחירה חופשית באמת?

כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאתנו‭ ‬עושה‭ ‬מאות‭ ‬בחירות‭ ‬בכל‭ ‬יום‭. ‬אנו‭…