כמה פעמים בחיינו אומרים לנו: 'הכל תלוי בך', 'הכל תלוי איך אתה רואה את הדברים… תראה את הנפילה כהזדמנות לפרוץ קדימה'… בפרשתנו התורה נותנת לנו את האפשרות לבחור בין הברכה לבין הקללה. ופותחת במילה 'ראה'. לא 'הנה' אלא 'ראה', ללמדנו את כח הראיה, לראות ברכה או קללה, זה עניין סובייקטיבי, יש שאדם אחד יראה ברכה והשני קללה. זה תלוי בעומק המבט האמוני, בהסתכלות למרחוק, לא ראייה מצומצמת-עכשווית, אלא ראייה לטווח ארוך. הברכה והקללה תלויים ב'ראה' של האדם, יש אדם שיש לו שפע רב אך תמיד רואה את מצוקה ועצב, האם זו ברכה? ויש אדם שיש לו בצמצום אך רואה חיוב ושמחה, האם זו קללה?
בהפטרה נאמר 'עניה סוערה לא נוחמה… הנה אנוכי מרביץ בפוך אבניך ויסדתיך בספירים ושמתי כדכד שמשותייך ושעריך כאבני אקדח וכל גבולך לאבני חפץ', המצודות מסביר שלעתיד לבוא אבני וחלונות ירושלים יהיו מאבנים טובות ומרגליות. וכי זה חזון אחרית הימים? על כך עונה הרב זוין זצ"ל שלעתיד לבוא נגיע לראייה רוחנית גם באבנים טובות ובמרגליות.
הרב זוין מספר על שליח מארץ ישראל שהגיע לרב אברושט ברוסיה [לימים היה רבה של העיר צפת] וסיפר לו על שבח ומעלות ארץ ישראל והוסיף ואמר שאפילו האבנים שלה הם כיהלומים… התפעל הרב ועלה לארץ. לימים פגש הרב אברושט את האיש ואמר לו שאכן כל דבריו הם אמת ויציב אך בקשר לאבניה של הארץ לא ראה שהם יהלומים… ענה לו האיש: 'נו, כשזוכים רואים'…
בימי רבנותי בישוב שומריה של מפוני עצמונה ת"ו ביקר אצלנו ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו הי"ו. לקראת ביקורו נסעתי להתייעץ עם מו"ר הרב עודד ולנסקי שליט"א. בדרכנו עברנו ליד הישוב מעלה לבונה שבסמוך לו נרצחו בנו וכלתו הק' אב"י ואביטל הי"ד בליל כ"ז מנחם אב תשס"ב. עצרנו ליד הגלעד לזכרם. הרב אמר שהוא בחר את הכתוב בגלעד והחל מקריא באזנינו: 'יראו עינינו וישמח ליבנו ותגל נפשנו בישועתך באמת באמור לציון מלך אלוקיך', 'ודבר אלוקינו יקום לעולם'. לתדהמתנו הוסיף ואמר: 'ככה אני רוצה שתדברו עם ראש הממשלה – אין כאן שום התבכיינות, מה שיש כאן זה הכל וזה מה שאתם צריכים להיות, זה מה שצריך לשדר לראש הממשלה'.
זו כוחה של ראייה עמוקה, זה כוחה של אמונה של אב שכול אשר יכול לומר: 'יראו עינינו וישמח לבנו…' ולכווין גבוה מאוד ולראות למרחוק. 'נו, כשזוכים רואים'. ■