בקול רב

רבנים ופוליטיקה – זה הולך ביחד?

הם הקפידו על הסירוב שלי וראו בו כפיות טובה. ״אנחנו עוזרים לך ומסייעים לקדם מטרות תורניות כל השנה, וכשאנחנו צריכים עזרה – אתה עומד בצד?!״

שלטי בחירות
הרב יוני לביא

כשבוע לפני הבחירות קיבלתי בוואטסאפ הודעה מעסקן פוליטי מוכר. הוא צירף מודעת תמיכה במפלגה מסוימת, ובתחתיתה שמות של רבנים הקוראים להצביע למענה. הוא ביקש את הסכמתי להוסיף למטה גם את חתימתי. זו לא פעם ראשונה שנתקלתי בבקשה כזו, אבל הפעם חשתי חוסר נעימות גדול. בעבר נעזרתי לא פעם באיש הזה כדי לקדם מטרות חינוכיות ולהשיג תקציבים למען פעילות תורנית, ועכשיו הוא בא ומבקש את עזרתי כדי לקבל כוח שיאפשר לו להמשיך לעזור לאותן מטרות. אפשר לסרב לבקשה כזו?
העם הבוחר
הטור הזה נכתב יומיים לפני הבחירות אבל אתם קוראים אותו לאחריהן. האם עכשיו יש כבר הכרעה ותקום ממשלה יציבה? אני לא מעז להתנבא, בפרט אחרי מה שראינו בשלוש וחצי השנים האחרונות. העם הנבחר הפך ל׳עם הבוחר׳ ושבר את כל השיאים כששקע בטרפת של חמש מערכות בחירות. התקשורת מרבה לדבר על המחיר הכלכלי שלה: כשלושה מיליארד ש״ח לכל סבב, מה שמתבטא ב-6,000 ש״ח עלות לכל משפחה במצטבר על חמשת הסבבים האחרונים. לי מפריע הרבה יותר המחיר החברתי. חודשי התעמולה שמקדימים את יום הבחירות מציפים ארס ועוינות, הקצנת עמדות והתקפות אישיות, והם גורמים לחברה הישראלית נזק אדיר. עם ישראל חייב בדחיפות תקופה של שקט וממשלה יציבה ומתפקדת.
בכל פעם שמנסים להכריע את הבחירות מגייסים את כל התותחים כדי לשכנע את הציבור לשלשל את הפתק הנכון, ובמסגרת זו לא נפקד מקום הרבנים. כשמדובר בציבור דתי ומסורתי יש משקל לאמירת גדולי תורה ותלמידי חכמים. יש מפלגות שזה אחד המוקדים המרכזים של תעמולת הבחירות שלהם: ״ועשית ככל אשר יורוך״, כולל ציטוט רבנים שכבר מזמן אינם בין החיים.
הסכנה שבתיוג
אלא שכאן טמונה הדילמה. מצד אחד, כרב אתה רוצה להשפיע על עתיד מדינת ישראל, לחזק את הכוחות החיוביים שבה ולקדם ערכים יהודיים. אם באפשרותך לרתום לשם כך את הכבוד שאנשים רוחשים לדבריך, למה לא להשתמש בו?
אך יש פה גם צד שני. פוליטיקה נתפסת בעיני אנשים כדבר ׳מלוכלך׳, מלא תככים ואינטרסים אישיים. תורה, לעומת זאת, נתפסת עדיין אצל רוב האנשים כדבר נקי, עילאי, טהור. החיבור בין השתיים עלול להכתים את התורה. הן ברמה העקרונית, והן ברמה המעשית – יש חשש שזיהוי של הרב עם מפלגה מסוימת יפגע ביכולת שלו להשפיע מבחינה רוחנית וללמד תורה אנשים המצדדים במפלגות אחרות. תיוג שלו עם צד פוליטי אחד עלול להרחיק ממנו אנשים ולהפריע להם ללמוד ממנו ולקבל את תורתו, וזו החמצה של שליחותו העיקרית של הרב.
במאמר מוסגר נעיר שהיו בעבר ניסיונות לגייס רבנים ידועים לשורות מפלגות בתור חברי כנסת מן המניין. לא נעים לומר, אבל לרוב הדבר נחל כישלון חרוץ. מתברר שגדולה בתורה או הצלחה בשדה החינוכי, אינם ערובה לתפקוד מוצלח בין שועלים פוליטיים ותרגילים פרלמנטריים.
מכל מקום, בדילמה שתיארתי קודם אני נוטה אל הצד שני – לא לערבב תורה ופוליטיקה. לכן אמרתי לאותו עסקן שאני מעריך מאוד את העזרה שקיבלתי ממנו לאורך השנים, אבל נאלץ להשיב את פניו ריקם. אמרתי לו שאיני נוהג לחתום על מודעות פוליטיות וגם הסברתי לו למה. לשמחתי הוא קיבל את הדברים בהבנה.
לעומתו, היו אחרים שהקפידו על הסירוב שלי וראו בו סוג של כפיות טובה. ״אנחנו עוזרים לך ומסייעים לקדם מטרות תורניות כל השנה, וכשאנחנו צריכים עזרה – אתה עומד בצד?!״.
ובכל זאת, אני חושב שזוהי דרך ההתנהלות הנכונה יותר ששומרת על מקומה ה׳נקי׳ של התורה.
להכריע את הכף
מה שכן, לא נמנעתי מלעודד אנשים ללכת להצביע (מבלי לציין איזה פתק בדיוק לשלשל) ונלחמתי בעיקר באדישות ובעייפות שפשתה בליבם של רבים. ״חלאס, נמאס לי כבר מכל הפוליטיקאים ומהבחירות שלא נגמרות. אני שם פתק לבן וזהו״. ״נו, באמת, מה הטעם ללכת להצביע? הרי בכל מקרה עוד כמה חודשים תהיה עוד מערכת בחירות… אני מעדיף לצאת עם הילדים ליום טיול״.
לאותם אנשים אמרתי שהרמב״ם פסק אחרת: ״לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב. וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב. חטא חטא אחד, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת, הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות וגרם לו ולהם תשועה והצלה״ (רמב״ם הלכות תשובה ג,ד).
הרי את אותו הטיעון יכולנו לומר גם ביחס לכל תפילה או מצווה. וכי מעשה קטן שלי הוא באמת כזה משמעותי?! אני הרי לא צדיק עליון ולא גדול בתורה. מה זה משנה אם עשיתי או לא עשיתי, כיוונתי בתפילה או דיברתי לשון הרע, וכי זה מה שיכריע את הכף? התשובה היא שזה משנה בהחלט. מעשה קטן אחד עשוי להיות המסה הקריטית שתכריע את הכף ותקבע את גורל הבחירות או העולם. את החשבונות בואו ונשאיר לקב״ה. אנחנו מופקדים על החלק הקטן שלנו שעשוי להיות גדול מאוד.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…