הרב גבי קדוש

רואים בעיניים או בלב?

הרב גבי קדוש

בפרשתנו חוזרת המילה 'לתור' כמה וכמה פעמים ובמיוחד בפרשת המתייחסת למרגלים ששלח משה 'לתור' את הארץ. בעיון במילון אבן שושן בערך 'תור' מובאים שלשה הסברים: "1. סייר… 2. ריגל… 3. חקר…". בסוף הערך כתוב שיש גם "תר אחרי לבבו' (בהשאלה) הלך בשרירות לבו, נגרר אחרי יצריו".
נתעכב על ההסבר האחרון. נראה שאין ראייה אובייקטיבית לאדם. נעשה סקר ונראה מה האדם באמת 'רואה'? מה הוא יודע 'להעביר' מחוויית הראיה למילים? נגלה שכל אדם רואה דבר אחר לגמרי. ממה נובע שינוי זה ב'ראייה'? נראה שהכל תלוי ב'לב' הרואה, להיכן לבנו נמשך, מה מעניין אותנו באמת, לפי ערכינו, תרבותנו ויסודות החינוך עליהם גדלנו. חשמלאי שנכנס לאולם יתעניין במערכת התאורה, נגר יתעניין בריהוט ואמן יתעניין בתמונות. גם ברור שהראייה שאנו רואים את חברנו הקרוב שונה מראייה שאנו רואים אדם זר ורחוק מאתנו, נראה בעין טובה את מעשיו של אהובנו לעומת ראיה בעין שלילית לאדם שאינו אהובנו. למה? לכאורה אותה ראייה? לא, כל הראייה הולכת אחר הלב.
וכעת לסיפור: פעם הגיע לביקור משפחתי בגוש קטיף הרב בן ציון פריימן זצ"ל, אחיו ר' יעקב ז"ל הביאו לביקור בבית המדרש של ישיבת נווה דקלים שהיה בצורה מקורית של מגן דוד עם ארון קודש שקוף ומיוחד מאוד, בכניסתו ניגש לחברותא הראשונה והחל לשוחח בלימוד הסוגיה שעסקנו בה (הק' רב יצחק עראמה הי"ד ואנוכי), לאחר שנפרד מאיתנו פנה לצאת מבית המדרש, בקשו אחיו להכנס פנימה לראות את ארון הקדש, אך הוא כבר 'ראה' את מה שלבו רצה…
גם במרגלים את הארץ מתגלה אותה תופעה. חלק מהאנשים ראו בארץ ישראל דבר אסוני ובלתי ניתן להשגה: "אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם" אך יש ש'ראו' דברים אחרים: "עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לה… טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד". לכן לפני שרואים בעינים צריכים ל'ראות' בלב. 'אדם רואה מהרהורי לבו'… ■

עוד במדור זה

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

פנחס- הנהגה וענווה – הילכו יחדיו?

את‭ ‬מי‭ ‬אמור‭ ‬לשרת‭ ‬המנהיג‭? ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬או‭ ‬את‭ ‬העם‭?…
בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בלק-׳מדוע אתה בוכה?׳

בימים‭ ‬אלו‭ ‬מתחילים‭ ‬ימי‭ ‬הזכרון‭ ‬והאבלות‭ ‬על‭ ‬חורבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.…
פרשת קורח- לא שוכחים את מנהיג המנהיגים

פרשת קורח- לא שוכחים את מנהיג המנהיגים

משה‭ ‬רבנו‭, ‬ה‭'‬מלמד‭ ‬זכות‭' ‬הגדול‭ ‬בכל‭ ‬נפילותיו‭ ‬של‭ ‬העם‭, ‬נופל‭…
בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

בהעלותך- סדרת חינוך של 40 שנה

להליכת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬במדבר‭ ‬היתה‭ ‬מטרה‭ ‬נעלה‭ ‬ונשגבה‭: ‬להכינם‭ ‬לקראת‭…
במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

במדבר-שבועות: קבלת התורה: מהפך עולמי

טעות‭ ‬לחשוב‭ ‬שאחרי‭ ‬אלפי‭ ‬שנות‭ ‬בראשית‭ ‬ומאות‭ ‬שנות‭ ‬שעבוד‭ ‬במצרים‭…
בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

בהר בחוקותי- ביחד מנצחים

הכותרת‭ ‬מוכרת‭? ‬לא‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬סטיקר‭ ‬מהמלחמה‭ ‬האחרונה‭. ‬כבר‭…
אמור - אותו את בנו...

אמור - אותו את בנו...

האם‭ ‬מותר‭ ‬לנו‭ ‬לייחס‭ ‬למצוות‭ ‬התורה‭ ‬רגש‭ ‬של‭ ‬חמלה‭ ‬ורחמים‭…
אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

אחרי מות קדושים- להיות קדוש – כיצד?

מי‭ ‬רוצה‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭? ‬הרצון‭ ‬להיות‭ ‬קדוש‭ ‬נראה‭ ‬שאפתני‭ ‬במציאות‭…
תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

תזריע מצורע - יום העצמאות - יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ

ישנם‭ ‬דברים‭ ‬שהם‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬פשוטים‭ ‬וישרים‭ ‬שלא‭ ‬אמור‭ ‬להיות‭…
שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

שמיני - ׳וידום אהרון׳ משמעות הדיבור והשתיקה באבלות

בארוע‭ ‬השיא‭ ‬של‭ ‬חנוכת‭ ‬המשכן‭ ‬ארע‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬של‭ ‬מות‭…
צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

צו- פסח - השתא כאן לשנה הבאה בארץ ישראל

כאן‭ ‬הבן‭ ‬שואל‭  ‬על‭ ‬כותרת‭ ‬מאמרנו‭: ‬‮'‬והרי‭ ‬אנו‭ ‬כבר‭ ‬בארץ‭…
פקודי- איך מקימים משכן?

פקודי- איך מקימים משכן?

דור‭ ‬המדבר‭ ‬נצטווה‭ ‬להקים‭ ‬משכן‭ ‬זמני‭. ‬אבל‭ ‬בכניסה‭ ‬לארץ‭ ‬יש‭…
ויקהל- התנדבות או חובה?

ויקהל- התנדבות או חובה?

נתאר‭ ‬לעצמנו‭, ‬עם‭ ‬הרבה‭ ‬דמיון‭ ‬יצירתי‭, ‬שתשלומי‭ ‬מס‭ ‬הכנסה‭ ‬והביטוח‭…
כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

כי תישא- פורים: מגלים את עצמנו מחדש

אין‭ ‬כמו‭ ‬פורים‭ ‬לשוב‭ ‬ולהתחבר‭ ‬ולהתכנס‭ ‬לתוך‭ ‬עצמנו‭. ‬עיקר‭ ‬הפורים‭…
תצווה: להדליק ולהעלות

תצווה: להדליק ולהעלות

פרשתנו‭ ‬פותחת‭ ‬בציווי‭ ‬אל‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬להדליק‭ ‬את‭ ‬המנורה‭ ‬של‭…
תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

תרומה: הכרובים, להישיר מבט איש אל אחיו

מה‭ ‬המקום‭ ‬הקדוש‭ ‬ביותר‭ ‬בעולם‭? ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬ובתוכה‭? ‬ירושלים‭. ‬ובתוכה‭?…