רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים

אבי קנטרוביץ

אבי קנטרוביץ

מנכ"ל תנועה כהלכה

נתונים שפורסמו היום ע”י משטרת ישראל והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים כי מתחילת השנה עד היום (25.4.21) נהרגו 9 רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים בהשוואה לשנת 2020 שבה נהרגו 4 רוכבים בתאריכים הנ”ל (125% יותר בשנה זו).
בשבוע שעבר כתבנו על תאונות שבהם מעורבים אופנועים, והצגנו עלייה של 33% בכמות ההרוגים מתחילת השנה בהשוואה לשנת 2020.
בחוקי התעבורה נקבע כי מהירות האופניים החשמליים והקורקינט תוגבל ל-25 קמ”ש. החל מחודש יולי 2019 קיימת חובה לעבור מבחן תאוריה (מבחן בן 30 שאלות), חובה לחבוש קסדה בזמן הרכיבה, אין לרכוב על אופניים חשמליים או על קורקינט מתחת לגיל 16, רכיבה מותרת בשבילי אופניים ובלית ברירה – על הכביש. חל איסור רכיבה על המדרכה.
אנו עדים לרכיבה מלאת סיכונים של רוכבים צעירים (כמה מהם פחות מגיל 16). אי הקפדה על הוראות החוק: רכיבה על המדרכה, רכיבה ללא קסדה, אי ציות לתמרורים, הרכבת חברים על האופניים החשמליים או על הקורקינט ועוד…
בית המשפט העליון קבע באופן סופי כי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים אינם נחשבים לרכב מנועי. ולכן רוכבים שנפצעו בתאונה נחשבים כהולכי רגל.
משמעות פסק הדין עצומה. נובע ממנה כי במקרה של תאונה בין רכב מנועי לאופניים חשמליים או לקורקינט, לא יוכל הרוכב שנפצע לעשות שימוש בחוק לנפגעי תאונות דרכים, או בקרן הפיצויים לתאונות דרכים ויאלץ לתבוע את חברת הביטוח של נהג הרכב הפוגע בו כדי לקבל פיצויים.
מבחינת הולכי הרגל, מי שנפצע יאלץ לתבוע בדין הנזיקי הרגיל והמסורבל את רוכב האופניים או הקורקינט שפגע בו. מדובר בעניין בעל השלכות קשות גם כלפי הרוכבים שהם לרוב בני נוער צעירים חסרי יכולת כלכלית עצמאית. אלה יצטרכו להתמודד עם האפשרות כי יאלצו לפצות בסכומים גבוהים את מי שפגעו בו, עוד בטרם החלו את חייהם הבוגרים.
אנו קוראים למשטרת ישראל ולפקחי הרשויות המקומיות, לאכוף את חוקי התעבורה ותקנות התעבורה ביתר שאת. להורים אנו קוראים לוודא שהאופניים החשמליים או הקורקינט תקינים. להקפיד על חבישת קסדה בכל רכיבה של ילדכם ולוודא רכיבה נכונה ובטוחה של ילדכם. לרוכבים הצעירים, אנא הקפידו על חוקי התעבורה ואל תיקחו סיכונים.
“אמר…ואמרת” – להזהיר הגדולים על הקטנים – רש”י

הפינה מוקדשת לזכרו של שלומי מרק ז"ל שנהרג בתאונת דרכים

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה