רוצה לרצות להתחתן

הרב שלמה שיבר

אני נפגש כבר כמה שנים עם הרבה בחורות, ולאחרונה שמתי לב שאין לי כל כך רצון אמיתי להתחתן. מה אני יכול לעשות?

תשובה 

ראשית, עצם המודעות שלך לבעיה היא כבר שלב חשוב מאוד בדרך להתמודדות איתה. אתה צודק שבלא רצון אין אפשרות לעשות כלום, וודאי שבשביל להתחתן צריך רצון גדול. מלבד זאת הרצון והיכולת כרוכים זה בזה. ככל שהרצון להתחתן חלש, כך תוחלש גם היכולת שלנו ליצירת קשר, מנגד, לפי גודלו וחוזקו של הרצון נוכל לגייס את כל כוחותינו להצלחת הקשר, כי רצון חזק מאפשר לנו להיות מוכנים לשלם את המחירים הכרוכים ביצירת הקשר ולהיות נכונים להתמודד עם האתגרים שיגיעו בהמשך.

 לרצות להתחתן פירושו להיות נכונים לעזוב את המקום הישן והמוכר ולעבור למקום חדש ולרצות להתחדש בכל הרבדים של החיים. לשם כך יש להתמקד בארבעה דברים:

החשיבות: ככל שהמטרה חשובה לנו יותר, נגייס כוחות רבים יותר ונהיה נכונים לשלם את כל המחירים הדרושים להשגתה, וכן נוודא שלא לדחות אותה. אם הקמת המשפחה תהיה בראש סולם הערכים שלנו ותהיה חשובה הרבה יותר מהעבודה והלימודים, והרווקות לא תהיה אפשרות מבחינתנו כלל, הרצון להקמת משפחה יגדל בעינינו.

המחירים: אחד המעכבים הגדולים של הרצון להתחתן הוא המחשבה על המחירים שאנו נדרשים לשלם בעבורו, בפרט אם היינו שנים רבות ברווקות ונוצרו לנו אזורי נוחות, מעמד חברתי חשוב והתמכרות רגשית לרווחים שלה. תחושת ההפסד נראית לנו פעמים רבות גדולה בהרבה מהרווחים העתידיים, ועזיבת מקום בטוח עם מעמד ורווחים מוחשיים למקום מסופק הדורש מחירים גבוהים נראית לנו חסרת אחריות, בפרט בתרבות הנוכחית, השואפת למרב את הרווחים ולצמצם את ההפסדים. המערכת הזוגית אכן דורשת הקרבה בתחומים שונים, אך ההבנה שהרווחים העצומים של הנישואין נובעים דווקא מהנכונות לוותר על הרווחים המדומים והחיצוניים שהרווקות מציעה תוכל לגרום לרצון להתחתן לגדול ולהתעצם. 

הרווחים: לדאבוננו, במציאות החיים של היום נדמה שהרבה מאוד מהרווחים של הנישואים ניתנים להשגה גם בהיותנו רווקים. אך האמת היא שרווחים אלו לא רק שאי אפשר להשיג אותם כלל בעולם הרווקות, אלא אי אפשר אפילו לדמיין אותם עד שאיננו נשואים! זו מציאות חיים אחרת! הם עוצמתיים וקיומיים כל כך, שבכל יום שאנו מתעכבים אנו מפסיד מנות חיים: קיבעון מחשבתי במקום דינמיקה זוגית, שחיקה רגשית במקום צמיחה רעננה וריכוז עצמי מוגבר במקום התרחבות הזהות והכלת האחר. 

היכולת: כאשר נרגיש שיש לנו יכולת לבצע את תהליך השינוי, נרצה בו באמת. אך אם אנו חשים שאיננו מסוגלים לעשותו, באמת גם לא נרצה בו. אומנם לעיתים רק נדמה לנו שאין לנו יכולת ומסוגלות דרושה, ובאמת אנו יכולים ומוכשרים לכך. לשם כך חשוב לברר בירור מעמיק: מהי היכולת הנדרשת בשביל להתחתן? האם יש בכוחנו לממש אותה?

נזכור תמיד ונשנן:

בלי רצון לא אוכל להגיע לכלום – בזכות רצון חזק אוכל להגיע כמעט לכול! גודלו וחוזקו של הרצון תלויים בהבנת חשיבות הדבר שאליו אני רוצה להגיע! ככל שיש לי

 יותר ‘בשביל מה’, כך אוכל להתגבר על כל ‘איך’! ככל שיש לי יותר רצון לדבר, כך חשיבותו עולה ומתעצמת בעיניי!

2021-02-11
Scroll to Top
גלילה למעלה