הרב ח.יפרח

שאלה:

לפעמים אני מרגישה שהתפילה שלי היא לא משהו אישי. קשה לי מאוד להתרכז בתפילה כשיש אנשים סביבי. אני מרגישה שדיבור שלי עם הקב”ה זה משהו כ”כ אישי ופרטי שאני לא רוצה שאנשים יהיו מסביב ויסתכלו כשאני מדברת איתו. כשאני לבד. השאלה מה לעשות עם זה, כי בסוף כן חשוב לי להתפלל במניין בשבת בעיקר, וכשמתפללים יחד בכיתה עם כל הבנות, אני מרגישה שעדיף לי לבד בחוץ. אבל כן יש משמעות לביחד. אשמח לעצה.

תשובה:

לפני הכול, חשוב לי להדגיש שתפילה היא עבודה שבלב. העובדה שלכל אדם יש אישיות שונה ומיוחדת, הופכת את התפילה של כל אדם להיות בעלת גוון ייחודי משלה. אז קחי מהדברים שאכתוב רק מה שמתאים לך, לקשר האישי המיוחד שלך עם הקב”ה. סומך עלייך 🙂

לשמור על המקום האישי
הקשר האישי שלך עם הקב”ה הוא דבר יקר! אני חושב שעם הניסיון להתקדם בתפילה בציבור, חשוב שתשמרי על הקשר הפרטי והאישי שלך עם הקב”ה. זה יכול להיות בתפילה לבד בחוץ, מדי פעם, או בתפילה אישית בנוסף לתפילות הרגילות, או בכל דרך אחרת שמתאימה לך.
להעמיק במשמעות תפילה בציבור
יכול להיות שלימוד והעמקה על העוצמה והגודל שיש בתפילה בציבור, יעזור לך להתגבר על הקשיים שהיא מעוררת אצלך. ממליץ בחום על הספר ‘צמאה נפשי’ של הרב דרוקמן, שמקדיש פרק מתוק על חשיבות התפילה בציבור.
למצוא מקום לתפילה
בהלכות תפילה יש התייחסות גם למקום המתאים לתפילה. בעקבות השאלה שלך חשבתי שיש כאן עצה בשבילך: נסי למצוא מקום שבו מצד אחד תוכלי להשתתף בתפילה עם כולן, ומצד שני פחות תרגישי שמסתכלים עלייך. זה יכול להיות בצד של הכיתה, מאחורה, או בכל מקום שמרגיש לך נח.
תחושת קִרבה בכל מקום
לסיום, נקודה למחשבה: בעולם הפגישות לקראת חתונה (דייטים), נפגשים גם במקומות שיש בהם הרבה אנשים מסביב. ההתמקדות במי שיושב לפניי ואיתו אני רוצה לבנות קשר אישי ועמוק, עוזרת ‘להנמיך רעשי רקע’. זה דורש קצת השקעה, אך אפשר להרגיש קִרבה גם בתוך קהל גדול. נכון שדייטים זה קצת רחוק בשלב שלך בחיים, אבל מזמין אותך לחשוב על זה בהקשר של תפילה ודיבור עם הקב”ה.
מקווה שעזרתי 🙂
בהערכה גדולה
אראל.

2022-07-11
Scroll to Top
גלילה למעלה