רפואה מותאמת אישית

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

'דוקטור חנה, תני לי תרופה'. פעמים רבות באות נשים עם סימפטום מסוים, והן מבקשות שמיד אתן להן תרופה. אני מנסה להסביר שכדאי קודם כל לאבחן את הבעיה ורק על פי האבחנה, נוכל להתאים את התרופה. הטיפול מוטב שיהיה מותאם אישית.
בפרשתנו אנחנו פוגשים את עם ישראל שמביא מנחה. כותב הנצי"ב שכל אחת מהמנחות באה לתקן נקודה אחרת בנפש האדם. וכל מנחה מתאימה דווקא לזמן מסוים ולמצב מסוים ולאדם מסוים. אחד התפקידים של הכהן שמקבל את פניו של מי שבא להקריב קרבן מנחה בנדבה, הוא 'לאבחן' אותו – לומר לו ברוח הקודש, בהשראה אלוקית, איזו מנחה מתאים לו להקריב כעת ואיזו מנחה עדיף לו להקריב בהזדמנות אחרת.
משל למה הדבר דומה, לתחום רפואי שנקראת רפואה מותאמת אישית. מצטברים יותר ויותר מחקרים על כך שהמפה הגנטית של המטופל משמעותית בהחלטה לגבי איזו תרופה לתת, באיזה מינון ולכמה זמן. התחום הזה מתפתח מאד בטיפול בחולים אונקולוגיים. גם המגדר משפיע על התגובה לתרופות. יש תחום ברפואה הנקרא רפואת המגדר, והוא הולך וצובר תאוצה. אנחנו יודעים היום, למשל, שהתגובה למשככי כאבים שונה אצל נשים מאשר אצל גברים. התגובה לטיפול התרופתי במחלות לב איסכמיות שונה בין המינים. ועוד כהנה וכהנה. זאת רפואה מותאמת אישית – תפירה מיוחדת על פי מידות המטופל.
הדבר נכון גם בתזונה. יש דיאטות רבות: פלאו הדוגל באכילת בשר בכמויות גדולות; דיאטה ים-תיכונית המתבססת על קטניות, חלבונים, ופחמימות מורכבות; אטקין – דיאטה דלת פחמימות, דיאטות מיצים, דיאטות של צומות, ועוד רבות וטובות. גם תכניות לפעילות גופנית תפורות היום אישית על ידי מאמני כושר אישיים וזה נפלא.
ברפואת גיל המעבר, אנחנו תופרים לאשה חליפה מיוחדת בצבעים, בסגנון ובסטייל המיוחד לה וכמובן שאנחנו מתחשבים באמונות ובדעות שלה. מה היא בעצם רוצה לקבל מהטיפול. יש נשים שסובלות מאד מגלי חום והן זקוקות לטיפול תרופתי, יש נשים שיכולות להסתדר עם פעילות גופנית, יוגה, או מדיטציה. לפעמים נמליץ על דיקור. לעיתים צמחי מרפא מותאמים. ישנו חן מסוים בעובדה שאני מלווה באופן אישי את המטופלות שלי במסלול המקביל למסלול שהן עוברות במעגל החיים. בכל תקופה אותה אני פוגשת במסע חיי הפרטיים, אני רוכשת תובנות שעוזרות לי לסייע לנשים אחרות במצבי. כך לדוגמא, לאחרונה אני מזדהה מאוד עם המצוקה הנובעת מהופעת גלי חום; וכך בסעודות השבת כשאני יושבת מול המזגן הדלוק בשיא עוצמתו, ובני הבית למגדול ועד קטן מתכרבלים במעיליהם – או אז מבינים כולם שאימא בגיל המעבר, ועוד לא מצאה פנאי לגשת לרופאת נשים שתטפל בגלי החום שלה.
וכמובן שיש גם חינוך מותאם אישית והוא מעל הכול. חנוך לנוער על פי דרכו. אנחנו הרבה יותר רגישים היום לילדים מיוחדים, לצרכים פרטניים, ולהסללה מותאמת אישית. את כל זה ידע לעשות הכהן. הברכה "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן" עזרה לכהן להרגיש, לחוש, לדעת, איזו מנחה כדאי שהנודר יקריב עכשיו, כדי שתועיל לו לתיקון נפשו והשלמת פגמיו, כדי להביא את הנודר לשיא השלמות במצבו הרוחני והגשמי. שנזכה ונחיה ונראה.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה